Tornionlaakso, Övertorneå

Blogikirjoitus -

Mielipidekirjoitus, miten Ruotsin ja Suomen erilaiset strategiat sekä rajan sulkeminen on vaikuttanut meihin tornionlaaksolaisiin 17.8.2020

Missä vaiheessa ymmärrys katosi ja pelko iski

Olemme Tornionlaakson Neuvostossa huolestuneina seuranneet, miten Ruotsin ja Suomen erilaiset strategiat sekä rajan sulkeminen on vaikuttanut meihin tornionlaaksolaisiin.

Asukkaat noudattavat omien maidensa strategioita, mikä on täysin oikein ja näin kuuluukin olla. Mutta jossain vaiheessa ymmärrys siitä, miksi asioihin reagoidaan eri tavalla ja miksi toimintatavat voivat erota toisistaan, on kadonnut. Päätökset on tehty pääkaupungeissa, kaukana meidän raja-alueiden asukkaiden todellisuudesta. Tämä tuntuu nyt joiltakin unohtuneen. Me emme ”taistele” toisiamme vastaan, vaan meidän yhteinen vihollisemme on korona. Meidän jos kenen tulisi yhdessä miettiä ratkaisuja ja toimintatapoja, joilla raja saadaan auki, jotta voimme jatkaa elämäämme rajattomassa Tornionlaaksossa.

Tällaista positiivista ja kannustavaa otetta toivotaan myös medialta. Nyt on ikävä kyllä nähtävissä klikkiotsikointia ja provosoivia esille tuloja niin medialta mutta myös yksityishenkilöiltä sosiaalisessa mediassa, kummassakin maassa. Ja vaikka tuntuisi kaukaiselta, niin täältä lähteneet negatiiviset uutisoinnit vaikuttavat päättäjiin. Ne vaikuttavat myös matkailijoihin sekä heihin, jotka miettivät muuttamista Tornionlaaksoon. Meidän yhteisen tavoitteemme siitä, että Tornionlaakso on paikka, jossa asukkaat ja elinkeinoelämä voivat hyödyntää kahden tai kolmen maan mahdollisuudet, pitäisi juuri nyt kuulua entistä voimakkaammin.

Tässä muutamia asioita, joita haluamme oikaista:

- Ruotsin puolella voidaan ajatella, että Suomi toimii kaksinaismoralistisesti, kun suomalaiset saavat tulla Ruotsiin mutta ruotsalaiset eivät pääse Suomeen. Suomi ei voi estää kansalaisten poistumista maasta ja takaisin palaamista. Ja koska Ruotsi ei ole sulkenut rajojaan, voivat Suomen kansalaiset ylittää rajan Ruotsiin näin halutessaan. Tämä aiheuttaa eriarvoisuutta rajakuntien asukkaissa.  Mietitään asiaa toisin päin, mitä tunteita meissä Suomessa asuvissa heräisi, jos emme itse pääsisi ostoksille tai marjaan Ruotsiin, mutta Ruotsin puolelta tullaan ilman rajoituksia tänne?

- Suomen puolella ei ole oikea käsitys Ruotsin puolen rajakuntien tartuntatilanteesta. Tämä johtuu hyvin paljon uutisoinnista, jossa on puhuttu yleensä koko Norrbottenista. Olemme yrittäneet parhaamme mukaan tarkentaa, että rajakuntien tilannetta ei voi verrata koko Norrbottenin tilanteeseen. Huomioitavaa on, että Suomen Lappi jaetaan kahteen osaan, maantieteellisesti ja sairaanhoitopiirillisesti puhutaan Länsi-Pohjasta/Meri-Lapista ja Lapista.

- Negatiiviset näkökannat ovat hyvin usein yksittäisten henkilöiden näkökantoja, jotka voivat perustua kuulopuheisiin. Toivoisimme kaikilta malttia ennen kuin asioita jaetaan sosiaalisessa mediassa. Usein täysin feikkiuutiset kasvat isoiksi lumipalloiksi, joiden liikettä on vaikea saada pysähtymään.

Tornionlaakson Neuvoston vuosikokous on 11.6.2020 hyväksynyt Pilottialue Tornionlaakso hankekokonaisuuden. Pilottialueen tarkoituksena on tehdä Tornionlaaksosta entistä elinvoimaisemman paikan elää ja yrittää, hyödyntäen kahden tai kolmen maan tuomat mahdollisuudet. Me elämme erityisellä alueella, ja viimeistään nyt myös päättäjät ovat tämän huomanneet. Meillä onkin nyt näytön paikka, kerrotaan yhdessä päättäjille millaisen tulevaisuuden me Tornionlaaksossa haluamme!

Tuula Ajanki, Tornionlaakson Neuvoston toiminnanjohtaja
Tornionlaakson Neuvoston hallitus