Eero Ylitalo Raja-alueiden foorumissa Kilpisjärvellä syyskuussa 2022.

Toimintakertomus 2022 - Hallituksen puheenjohtajan tervehdys

Tornionlaakson neuvoston strategiseen toimintasuunnitelmaan vuosille 2022–2023 on kirjattu, että kyseisen organisaation tehtävä tulee olla jäsenkuntiensa arvostama yhteistyön tekijä ja edunvalvoja. Toiminnan tavoitteiksi ja kehittämisen painopisteiksi on asetettu alueen infrastruktuurin kehittäminen, yritys- ja matkailuyhteistyön tukeminen, kulttuurin vahvistaminen sekä rajattoman koulutusyhteistyön tukeminen ja kehittäminen. Keskeinen tulevaisuuden tavoite on muodostaa Tornionlaaksosta Euroopan integroitunein rajavyöhyke, jossa kolmen eri maan asukkaiden tulee voida elää, opiskella, tehdä töitä ja yrittää turvallisessa ja puhtaassa ympäristössä rajat ylittäen, niin kuin valtakunnanrajoja ei olisi.

Tavoite on erittäin kunnianhimoinen, mutta erittäin kannatettava. Päättynyt vuosi 2022 osoitti meille yhteistyön tarpeellisuuden ei pelkästään elinvoimaisuuden vaan myös turvallisuuden näkökulmasta. Helmikuussa tapahtunut Venäjän hyökkäys Ukrainaan antoi meille muistutuksen siitä, että historia voi todella toistaa itseään myös järjettömyyksissä. Turvallisenkin tuntuinen ja tuttu rajanaapuri voi keskinäisen kilpailun ja vallanhimon seurauksena osoittautua arvaamattomaksi. On enemmän kuin todennäköistä, että meillä ei Tornionlaaksossa tuollaista vaaraa ole, mutta tuoreessa muistissa meillä on koronapandemian mukanaan tuomat rajoitteet tänne meidän rauhallisille rajoillemme. Ukrainan sodan lailla kukaan ei olisi voinut uskoa sellaisen tapahtuvan vielä tänä päivänä. Rauha ja rajaton kanssakäyminen eivät olekaan enää itsestäänselvyyksiä. Se on hyvä pitää mielessä.

Tornionlaakson neuvosto on koko toimintansa ajan edennyt pienin askelin kohti tuota alkuosaan kirjattua tavoitetta. Koronapandemian aikana sen rooli korostui entisestään, ja se sai ansaitusti voimakkaammin rajaseutujen asukkaiden ajatuksia ja tuntoja esille myös valtakuntien asioista päättävien suuntaan. Vaikka pandemia onneksi näyttää nyt väistyvän, ei alueen edunvalvontaa ja Tornionlaakson tunnettuuden kasvattamista tulee jättää pelkästään historian varaan. Tornionlaakson neuvoston hallitus on tämän asian tiedostanut, ja yhdessä sen päätöksien ja aktiivisen toiminnanjohtajan ansiosta on päättyneen vuoden aikana saatu aikaan useita aktiviteetteja, joilla on suoritettu sekä edunvalvontaa että kasvatettu tunnettuutta.

Yksi merkittävimmistä panostuksista oli osallistuminen heinäkuussa 2022 järjestettyyn SuomiAreenaan Porissa. Kyseisen viikon aikana Tornionlaakson neuvosto mahdollisti osastollaan alueen kunnille, koulutusorganisaatioille sekä elinkeinoelämän edustajille mahdollisuuden esittäytyä ja markkinoida aluetta ja organisaatiotaan. Suhteellisen korkeista kustannuksista huolimatta kannattaa ehdottomasti pohtia vastaavanlaista aktiviteettia myös jatkossa. Konkreettisena kehitystavoitteena tulisi kuitenkin olla se, että meillä todella olisi osastollamme edustus kaikista kolmesta maasta ja mahdollisimman monesta kunnasta. Sillä tavoin meillä olisi paremmin mahdollisuus tuoda esille Tornionlaakson alueen erityisyys ja kolmen maan mahdollisuudet työskentelyyn, opiskeluun ja yleensä asumiseen täällä.

Yleisen toiminnan osalta yksi merkittävimmistä päätöksistä oli esitys neuvoston kokousmäärän kasvattamisesta. Toive tähän tuli neuvoston jäsenistöltä, mikä on mielestäni vahva signaali siitä, että rajayhteistyö kiinnostaa ja sen kehittämiseen halutaan osallistua. Tähän hiileen kannattaa puhaltaa myös jatkossa, ja pitää huoli, että kehittämisen liekki palaa tasaisesti koko Tornionlaakson neuvoston 14 kunnan alueella. Vaikka kunnat ovat kooltaan erilaisia ja myös toimintaympäristö poikkeaa toisistaan, niin jokaista niitä tarvitaan yhtenäiseen Tornionlaaksoon ja sen edunvalvontaan.

Hallituksen puheenjohtajan roolissa haluan kiittää toiminnanjohtaja Tuulaa, neuvoston hallituksen jäseniä sekä koko neuvostoa työteliäästä, mutta antoisasta vuodesta. Toivotaan yhdessä, että rauha voittaisi järjettömyyden, ja me yhdessä entistä tiiviimmässä yhteistoiminnassa voisimme jatkaa tämän hienon ja erityislaatuisen alueen kehittämistyötä.

Pello 7. maaliskuuta 2023

Eero Ylitalo