Aavasaksan silta yhdistää Suomen Ylitornion ja Ruotsin Övertorneån.

Kittilän kunta liittyy Tornionlaakson neuvoston jäseneksi 1.1.2024

Tornionlaakson neuvosto on Suomen, Ruotsin ja Norjan välisellä maarajalla ja sen läheisyydessä sijaitsevien kuntien yhteistyö- ja edunvalvontaorganisaatio, sekä yksi kahdestatoista Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittamasta rajakomiteasta. Neuvoston perustajajäsenet ovat rajakuntia, mutta muuttuneen maailmantilanteen myötä rajat ylittävä Pohjoismainen yhteistyö ja edunvalvonta on nähty tärkeäksi myös rajakuntien ulkopuolella.

Tammikuusta 2024 alkaen Tornionlaakson neuvoston jäsenkuntien määrä kasvaa 15, kun Kittilän kunta liittyy jäseneksi. Kittilän kunnanvaltuusto päätti 27.11.2023 yksimielisesti hakea neuvoston jäsenyyttä, jäsenyys vahvistettiin Tornionlaakson neuvoston syyskokouksessa 29.11.2023. Tornionlaakson alue on sekä historian, perinteen ja yhteisen kulttuurin vuoksi erityinen alue. Kittilän kunnan liittymisen myötä yhteistyö ja edunvalvonta Tunturi-Lapin alueella vahvistuu. Suomesta muita jäsenkuntia ovat Enontekiö, Muonio, Kolari, Pello, Ylitornio ja Tornio, Norjasta Storfjord, Kåfjord, Nordreisa ja Lyngen sekä Ruotsista Kiiruna, Pajala, Övertorneå ja Haaparanta.

Kittilän kunta ja Tornionlaakson neuvosto näkevät paljon etuja yhteistyön tiivistyessä Tunturi-Lapin alueella sekä erityisesti uuden rajat ylittävän yhteistyön kautta.

• Muut Tunturi-Lapin seutukunnan kunnat ovat jo Tornionlaakson neuvoston jäseniä ja jäsenyys tuo näin lisää synergiaetua alueelle. Kittilä kuuluu myös poikkeusluvan saaneeseen Pellon ja Tunturi-Lapin seutukunnan yhteiseen työllisyysalueeseen. Hyvät käytänteet ja Pohjoisen alueen investointipotentiaali kiinnostavat myös Kittilän kuntaa, toteaa Kittilän kunnanjohtaja Timo Kurula.
  • Tornionlaakson neuvoston puheenjohtaja Roland Kemppainen painottaa, että Kittilän kunnan jäsenyys tulee entisestään vahvistamaan Tornionlaakson neuvoston toimintaa sekä erityisesti pohjoisen alueen edunvalvontaa niin alueellisesti kuin myös Pohjoismaisella tasolla. Kittilän kunnan päätös hakea jäsenyyttä on myös merkittävä osoitus siitä, että Tornionlaakson neuvoston työtä arvostetaan ja rajat ylittävä yhteistyö sekä edunvalvonta nähdään entistä tärkeämpänä tulevaisuudessa, jatkaa Kemppainen.
  • Yhdessä olemme vahvempia ja Kittilän kunnan jäsenyys Tornionlaakson neuvostossa vahvistaa neuvoston toimintaa. Kittilän jäsenyys tuo mm. uuden vilkkaan lentoaseman ja matkailukeskuksen, sekä kaivoksen osaksi Tornionlaakson neuvoston toiminta-aluetta, joilla on varmasti painoarvoa yhteisten asioiden edistämisessä, päättää Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja Jukka Kujala.

Lisätietoja:

• Roland Kemppainen, Tornionlaakson neuvoston puheenjohtaja, puh. +46 70 676 32 30
  • Timo Kurula, Kittilän kunnanjohtaja, puh. +358 40 595 7597
  • Jukka Kujala, Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, puh. + 358 40 132 0403

Kuin rajaa ei olisi - Tornionlaakso - rajat ylittävää edunvalvontaa