Tule tutustumaan Tornionlaakson neuvoston osastoon nro 7. SuomiAreenan Ranta-lavan teltta-alue.

Olemme mukana SuomiAreenassa – Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan Tornionlaakson rajattomista mahdollisuuksista – Rakastu Ruotsiin, fikaan ja meänkieleen!

Tervetuloa rajattomaan Tornionlaaksoon – Rakastu Ruotsiin, fikaan ja meänkieleen!

Keskiviikkona 13.7. klo 16:00 – 16:45, asiantuntijakeskus BEPOP, Isolinnankatu 21, 28100 Pori

Suomen Lappi, Ruotsin Norrbotten ja Norjan Troms-Finnmark muodostavat yhteisen liiketoiminta- ja työmarkkina-alueen. Alueen investointipoteniaalit ovat Lapin kauppakamarin julkaiseman Tornionlaakson ja Barentsin alueen laajemminkin kattavan selvityksen mukaan peräti 178 miljardia euroa. Haasteena on erityisesti työvoiman saanti alueelle.

Keskustelussa – Tule rajattomaan Tornionlaaksoon – Rakastu Ruotsiin, fikaan ja meänkieleen! tavoitteena on pohtia, miten  Tornionlaaksossa voi parhaiten yhdistää kolmen maan Suomen, Ruotsin ja Norjan parhaat puolet, miten turvata rajan aukiolo myös mahdollisissa tulevissa pandemioissa ja miten toimia yhdessä investointien ja työvoiman saamiseksi, miten taata se, että opiskelu, työssäkäynti ja yrittäminen toimivat esteettömästi ja miten tehdä alueesta esimerkki vihreässä siirtymässä.

Tornionlaakson neuvoston järjestämän keskustelun juontajana toimii Peter Vesterbacka, panelisteina ovat LKAB:n Jällivaaran aluepäällikkö Monika Sammelin, Tornion OP:n toimitusjohtaja Terhi Kuivila, suurlähettiläs Jari Vilén Barentsin neuvostosta, Koulutus Nordin koulutusjohtaja Pilvi Ryökkynen, Harriniva Oy:n toimitusjohtaja Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari sekä Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Pellon kunnanjohtaja Eero Ylitalo.

Kutsumme teidät myös keskustelemaan kanssamme Tornionlaakson neuvoston osastolle, "Katso Pohjoiseen - Tule Tornionlaaksoon" nro 7. SuomiAreenan Ranta-lavan teltta-alue.

Toteutamme osaston yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, osastolla tavattavissa ovat seuraavat organisaatiot ja henkilöt:

11.-15.7. Tornionlaakson neuvosto, hallituksen pj., Pellon kunnanjohtaja Eero Ylitalo, toiminnanjohtaja Tuula Ajanki, projektipäällikkö Pia Suonvieri

11.-15.7. Tunturi-Lapin Kehitys, toiminnanjohtaja Veli-Matti Hettula

12.-13.7. Tornion kaupunki, kehitysjohtaja Sampo Kangastalo

12.-13.7. Muonion kunta, kunnanjohtaja Laura Enbuska-Mäki

12.-13.7. Lapin Ammattikorkeakoulu, projektipäällikkö Natalia Pulakka ja koordinaattori Päivi Alapartanen

12.-13.7. Storfjordin kunta / Tromssan ja Finnmarkin lääni, projektipäällikkö Markus Lyyra

13.7. Lapin Kauppakamari, toimitusjohtaja Liisa Ansala

13.-14.7. Koulutus Nord, johtaja Leif Lahti, koulutusjohtaja Pilvi Ryökkynen, koulutussuunnittelija Leif Pääjärvi

13.-15.7. Koulutuskuntayhtymä Lappia, kuntayhtymäjohtaja Virpi Lilja, osaamispalvelujohtaja Sanna Laihinen

Nähdään SuomiAreenalla Porissa!

Tuula Ajanki, Tornionlaakson neuvosto

– Tuula Ajanki, Tornionlaakson neuvoston toiminnanjohtaja, puh. +358 40 614 7224

– Roland Kemppainen, Tornionlaakson neuvoston puheenjohtaja, puh. +46 70 676 32 30

– Eero Ylitalo, Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, puh. +358 40 631 7001

Tornionlaakson neuvosto | Tornedalsrådet

Tornionlaakson neuvosto on Suomen ja Ruotsin Tornionlaakson kuntien sekä Tornionlaakson norjalaisten naapurikuntien yhteistyöelin.
Käyntiosoite: Storgatan 85, 953 31 Haparanda