Juontaja Peter Vesterbacka, keskustelijat Terhi Luokkala OP Tornio, Monika Sammelin LKAB Jällivaara, Eero Ylitalo Tornionlaakson neuvosto, Pilvi Ryökkynen Koulutus Nord, Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari Harriniva Oy ja Jari Vilén Barentsin neuvosto.

Uutinen -

Suomi Areenan paneelikeskustelussa nostettiin esiin Tornionlaakson tarjoamat kolmen maan mahdollisuudet

Tornionlaakson neuvosto osallistui heinäkuussa 2022 yhteiskunnalliseen keskustelutapahtumaan SuomiAreenaan. Neuvosto oli mukana tapahtumassa ensimmäistä kertaa, ollen mukana sekä virallisessa ohjelmassa järjestäen oman paneelikeskustelun mutta myös omalla osastolla, joka toteutettiin vahvassa yhteistyössä jäsenkuntien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Paneelikeskustelun aiheena oli Tule rajattomaan Tornionlaaksoon - Rakastu Ruotsiin, fikaan ja meänkieleen! Keskustelun tavoitteena oli nostaa esille Tornionlaakson rajat ylittäviä mahdollisuuksia, täällä voit valita asutko Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa ja päivittäinen työssäkäynti naapurimaassa on mahdollista ja useille arkipäivää. Yrityselämälle kuin myös asukkaille on tarjolla rajat ylittävä asiakaskunta, kulttuuri- ja harrastustoiminta sekä laajemmat palvelut ja edut, kun palvelut rajan molemmin puolin ovat käytettävissä.

Katso Pohjoiseen - Tule Tornionlaaksoon, osasto oli mahdollista kiitos laajasta panostuksesta. Lappia, Lapin AMK, Koulutus Nord, Lapin kauppakamari, Tunturi-Lapin Kehitys ry., Muonion, Pellon ja Storfjordin kunnat sekä Tornion kaupunki olivat mukana yhteisellä osastolla.

Vastaavanlaisia yhteiskunnallisia tapahtumia järjestetään kaikissa Pohjoismaissa, ja Tornionlaakson neuvoston selvittää mahdollisuuksia olla mukana myös Ruotsin Almedalen ja Norjan Arendalsuka viikoilla. Edunvalvonnan kannalta panostus laajempaan näkyvyyteen joka lisää tunnettuutta on tärkeä osa Tornionlaakson neuvoston vaikuttamistyötä.

Lisätietoja:

Tuula Ajanki, toiminnanjohtaja +358 45 858 4600