Vuosikirjan kannessa on kuvattuna Kilpisjärvellä sijaitseva Kolmen maan rajapyykki.

Tervetuloa Tornedalens årsbok – Tornionlaakson vuosikirja – Tornedalens årbok 2020–2022 julkaisutilaisuuteen Kolariin

Aika: keskiviikko 15.11.2023 klo 18.00–19.00
Paikka: Kolarin kirjasto, Isopalontie 2, 95900 Kolari

Toimitusryhmä on yhdessä tuottanut kokonaisuuden, jossa erityisen tärkeänä nousevat esiin pandemian vaikutukset: suljetut rajat ja erilaiset kansalliset strategiat, jotka aiheuttivat niin käytännön esteitä kuin myös tunneperäisiä kolhuja raja-alueiden ihmisille. Myös Totuus- ja sovintokomission käynnissä oleva työ on huomionarvoista. Selvityksessä tutkitaan viranomaisten aikaisempaa toimintaa 1800- ja 1900 luvulla vähemmistöryhmiä – tornionlaaksolaisia, kveenejä ja lantalaisia kohtaan.

Tärkeät merkkivuodet on myös huomioitu. Koulutus Nord on täyttänyt 50 vuotta, Ruotsi on juhlinut 100-vuotista demokratiaa ja Tornion kaupunki on täyttänyt kokonaiset 400 vuotta. Olemme ottaneet mukaan myös eripituisia artikkeleita sekä hienoja värikuvia, joiden avulla olemme voineet luoda tasapainoisen ja kattavan teoksen.

Kirjassa huomioidaan myös kuluneen vuoden kulttuuristipendiaatit ja tärkeät tornionlaaksolaiset nuoremme, jotka ovat osallistuneet kirjoituskilpailuun ja jonka kolme parasta tekstiä julkaistaan vuosikirjassa. Yksi heistä, 2. palkinnon saanut Hilla Koivumaa Kolarista, on perheineen mukana tilaisuudessa.

Toimitusryhmä päätti jo varhaisessa vaiheessa, että Tornionlaakson vuosikirjan lukeminen on mahdollista kaikissa kolmessa maassa. Suurin osa artikkeleista löytyy kahdella tai kolmella kielellä, suomeksi, ruotsiksi, norjaksi sekä myös meän kielellä. Tällä tavalla haluamme luoda entistäkin vahvemmat siteet ja yhteenkuuluvuuden tunteen tornionlaaksolaisten välille.

Kirjaa myy 15 euron hintaan Tornionlaakson maakuntamuseo – Tornedalens museum Torniossa.

Tervetuloa keskustelemaan kirjan sisällöstä kahvin ja glögin kera.

Tuula Ajanki, toiminnanjohtaja, Tornionlaakson neuvosto, +358 40 614 7224

Kyösti Satokangas, kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja, Kolarin kunta, +358 40 489 5015