Tornionlaakso osana Pohjoismaista yhteistyötä entistä suuremmassa roolissa

Tornionlaakso osana Pohjoismaista yhteistyötä entistä suuremmassa roolissa

Tapahtumarikas toimintavuosi 2022 lähenee päätöstä ja voimme sanoa, että Eurooppa ja pohjoinen toimintaympäristömme on kokenut suuremman muutoksen kuin mitä vielä koronapandemian kourissa alkuvuodesta olisimme osanneet odottaa. Muuttunut maailmatilanne on kuitenkin osoittanut sen, että rajat ylittävä yhteistyö ja Tornionlaakson neuvoston rooli raja-alueen keskiössä ovat entistä tärkeämpiä. Vuosi 2022 on kaikista mullistuksista huolimatta ollut Tornionlaakson neuvoston kannalta merkityksellinen. Olemme tyytyväisiä siihen, mitä olemme saaneet aikaan ja haluammekin nyt näin vuoden lopun lähestyessä nostaa muutamia tärkeitä asioita esiin.

Satsaus rajat ylittävän kulttuuritoiminnan elvyttämiseen

Kevään aikana käynnistyi Leader-hanke Kulttuuri ja perinteet jotka yhdistävät kolme maata, projektipäällikkö Pia Suonvierin lisäksi palkkasimme määräaikaisen kulttuurikoordinaattorin, Johanna Collenin. Hankkeen ja kahden työntekijän tarkoitus on uudelleen elvyttää pandemian aikana kärsinyttä rajat ylittävää kulttuuritoimintaa ja erityisesti nostaa Tornionlaakson neuvoston toiminnan näkyvyyttä jäsenkunnissa. Yksi tärkeimmistä hankkeen panostuksista koskettaa nuoria, tavoitteena on keväällä 2023 mm. järjestää useamman vuoden tauon jälkeen nuorille suunnattu Nuorisokäräjät -tapahtuma. Lisää tietoa hankkeesta voi lukea täältä.

Tornionlaakson neuvosto mukana SuomiAreena 2022 -tapahtumassa Porissa

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, vastaava Ruotsin Almedalen ja Norjan Arendalsuka viikoille. Tornionlaakson neuvoston hallitus päätti jo syksyllä 2021 hakea mukaan SuomiAreenan viralliseen ohjelmaan järjestämällä oman paneelikeskustelun. Tieto mukaan pääsystä tuli juuri ennen vuodenvaihdetta. Kevät 2022 oli tiivistä suunnittelua, panelistien valinnassa pyrittiin huomioitiin mahdollisimman laajasti koko neuvoston alue. Iloisena yllätyksenä oli se, että niin moni yhteistyökumppani jäsenkuntien lisäksi halusi osallistua tapahtumaan ja yhteisen osaston kustannuksiin. SuomiAreena 11.-15.7.2022 olikin monella tapaa merkittävä alku laajemmalle edunvalvonnalle ja vaikuttamistyölle, suunnitelmia osallistumisesta myös Ruotsin ja Norjan vastaaviin tapahtumiin työstetään. Lisää tietoa tapahtumasta sekä linkki paneelikeskusteluun löytyy täältä.

Pohjoismaiden ministerineuvoston Raja-alueiden foorumi Kilpisjärvellä

Raja-alueiden foorumi on Pohjoismaiden ministerineuvoston virallisten rajakomiteoiden vuosittainen päätapahtuma, jossa järjestäjänä toimivat rajakomiteat vuorotellen yhdessä Pohjoismaiden ministerineuvoston sihteeristön kanssa. Tänä vuonna Tornionlaakson neuvosto otti järjestämisvastuun ja alusta asti oli selvää, että tapahtuma järjestetään Kilpisjärven upeissa maisemissa. Pelkästään maisema ei ollut syy tapahtuman järjestämiseen, vaan infrastruktuuri ja saavutettavuus, joiden merkitys Kilpisjärvelle matkustaessa tulee konkreettisesti selväksi. Foorumin aiheina olivat myös ministerineuvoston tuki rajakomiteoille, rajat ylittävän tilastoinnin tarve sekä Tornionlaaksossa tapahtuvan rajat ylittävän toiminnan esittely.

Vierailu Kolmen valtakunnan rajapyykille
Vierailu Kolmen valtakunnan rajapyykille ennen varsinaisen foorumin alkua.

Lisämausteena oli matka Kolmen valtakunnan rajapyykille Koltajärvelle. Tapahtumaan osallistui noin 70 henkilöä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, tapahtumapaikkana 28.-29.9.2022 oli juhannuksena valmistunut Cahkal -hotelli. Päätöspäivän paneelikeskustelussa nousikin esiin rajat ylittävän matkailun suuri potentiaali Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä. Lisää tietoa foorumista löytyy täältä.

Kulttuuristipendi sekä kirjoitus- ja sarjakuvakilpailu nuorille

Tornionlaakson neuvoston vuosittaisen kulttuuristipendin lisäksi käynnissä on kirjoitus- ja sarjakuvakilpailu 13-16 -vuotiaille nuorille teemalla "Tornionlaakso - Elämää rajan pinnassa". Kilpailussa palkitaan kolme parasta tuotosta, 1. palkinto 2 500 SEK, 2. palkinto 1 500 SEK ja 3. palkinto 1 000 SEK. Lisäksi tuotokset julkaistaan Tornionlaakson vuosikirjassa 2020-2022.

Kulttuuristipendin hakeminen sekä kirjoituskilpailun osallistuminen on mahdollista 31.1.2023 mennessä. Lisätietoja kulttuuristipendin kriteereistä sekä hakulomake löytyy täältä.

Toiminnanjohtajan terveiset

Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava, mutta kuten yltä olette lukeneet, olemme saaneet paljon aikaan. Kaiken lähtökohtana on tavoitteellinen toiminta, tulosten arviointi sekä jatkuva toiminnan kehittäminen. Yksi merkittävä tulos ovat Tornionlaakson neuvoston uudet kotisivut https://tornedalen.org/, jotka valmistuivat kesäkuun lopulla. Kotisivujen tehtävä on välittää tietoa ainutlaatuisesta Tornionlaaksosta, neuvoston tehtävistä sekä saavutetuista tuloksista. Myös tiedottamiseen on panostettu ja sitä kehitetään edelleen. Käykäähän tutustumassa myös Uutiset, tapahtumat ja blogit osioon.

Ja sokerina pohjalla on henkilökunnan lisäys palkkaamalla kaksi määräaikaista työntekijää. Projektipäällikkö Pia Suonvieri Haaparannalla ja kulttuurikoordinaattori Johanna Collen Pajalassa ovat tukeneet toiminnanjohtajaa operatiivisessa työssä. Ensi kevään ja syksyn aikana onkin sitten taas aika arvioida tämän vuoden toimien tuloksia, mutta ennen sitä nautitaan lähestyvästä joulun ajasta.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2023!

Tuula Ajanki