NUORISOKÄRÄJÄT HERÄÄ JÄLLEEN HENKIIN!

NUORISOKÄRÄJÄT HERÄÄ JÄLLEEN HENKIIN!

Milleniumin taitteessa ”kauan sitten” järjestettiin Tornionlaaksossa kuntien yhteistyönä nuorille suunnattu tapahtuma nimeltään Nuorisokäräjät. Se oli kolmen maan rajatylittävä viikonlopun kokoontuminen Suomen, Ruotsin ja Norjan nuorten kesken, jossa nuoret tutustuivat toisiinsa liikunnan, kulttuurin ja keskustelujen tiimoilta. Nyt pitkän horroksen ja raastavan pandemian jälkeen tapahtuma järjestetään uudelleen ja toiveena on, että tulevaisuudessa panostettaisiin enemmän erilaisiin nuorille suunnatuihin tapahtumiin ja aktiviteetteihin.

Reilut 30 kulttuurista kiinnostunutta nuorta kolmesta maasta, ympäri Tornionlaaksoa, kokoontuu tulevana viikonloppuna Muonioon. Ohjelmassa on erilaisia aktiviteetteja ja yhdessäoloa. Lauantaina osallistutaan työpajoihin, joissa pääsee tutustumaan sirkuksen ja teatterin maailmaan sirkuksen ammattilaisen Matleena Laineen ja näyttelijä Anton Hennix Raukolan luotsaamana. Laulun tekoa opettavat Rebecka Digervall ja Tomas Bäcklund Tuneström The Magnettes- yhtyeestä ja taidekäsityötä ja tornionlaaksolaista perinnemaalausta opettaa taiteilija ja taidepedagogi Sofia Waara. Illalla esiintyy muoniolaisten oma nuorisobändi ja torniolainen Mirrofey sekä lopuksi järjestetään disko dj MKRF:n siivittämänä. Sunnantaina järjestetään nuorten keskustelutilaisuus Tulevaisuus foorumi, jossa kuullaan tornionlaaksolaisten nuorten haasteita, toiveita ja sitä, miten he haluisivat kehittää omaa kotiseutuaan.

Tapahtuman järjestää Tornionlaakson neuvosto ja sen meneillään oleva Leader- hanke Kulttuuri ja perinteet jotka yhdistävät kolme maata yhteistyössä Tornionlaakson neuvoston jäsenkuntien nuorisovastaavien kanssa.

Tapahtumaan lähtee yhteiskuljetus TornioHaparanda matkakeskuksesta, josta nousee kyytiin Tornion ja Haaparannan nuoret sekä matkan varrelta poimitaan mukaan lisää porukkaa. Pohjois-Norjasta saapuu paikalle kymmenisen innostunutta nuorta.

Pia Suonvieri, projektipäällikkö

Kulttuuri ja perinteet jotka yhdistävät kolme maata

pia.suonvieri@tornedalen.org