Tornionlaakson neuvoston työntekijät Pajalan markkinoilla

Tornionlaakson neuvosto haluaa edistää rajat ylittävää kulttuuria!

Lehdistötiedote.Heti julkaisuvapaa.                                                                                                                 11.7.2022.

Tornionlaakson neuvosto on vahvistanut rivejään ja palkannut kaksi uutta työntekijää kehittämään ja nostamaan esille alueen yhteistä kulttuuria, historiaa ja perinteitä. Neuvoston mukaan rikas kulttuuri luo vahvan pohjan rajat ylittävälle yhteistyölle ja lisää Tornionlaakson vetovoimaa.

Haaparantalainen Pia Suonvieri on aloittanut maaliskuussa projektipäällikkönä Leader Tornedalenin rahoittamassa ”Kulttuuri ja perinteet, jotka yhdistävä kolme maata”- hankkeessa. Suonvieren tehtävänä on jäsenkuntien kulttuuritapahtumien, elämysten ja kulttuurisesti merkittävien nähtävyyksien kartoitus, jonka pohjalta rakennetaan yhteinen tiedotus- ja toimintamalli.

• Koko alueen yhteinen markkinointi ja kulttuurin esiin tuominen on erittäin tärkeää, jos halutaan lisätä asukkaiden viihtyvyyttä ja houkutella uusia kävijöitä, tähdentää Pia Suonvieri. Myös kulttuurin ja luovien alojen tekijöitä olisi tuettava ja luotava paremmat mahdollisuudet harjoittaa ammattiaan hän lisää.
  • Tornionlaakson neuvostossa toimivalla kulttuuri- ja matkailutyöryhmällä on paljon hyviä ideoita ja on hienoa päästä mukaan toteuttamaan näin laajan alueen kulttuurin ja matkailun kehittämistyötä. Toimimme kolmen maan ja 14 kunnan monikulttuurisella alueella, joten tiedossa on haasteita, mutta myös mahdollisuuksia, toteaa Johanna Collen.

Hankkeessa luodaan myös uusi, nuorille suunnattu tapahtuma, yhteistyössä nuorten ja nuorten parissa työskentelevien kanssa. Nuorisotapahtumasta on tarkoitus tehdä pysyvä foorumi, jossa kulttuuritoiminta, verkostoituminen ja keskustelu tämän päivän tornionlaaksolaisten nuorten elinehdoista nousisivat keskiöön. Nuorten ääni, heidän toiveensa ja haasteensa, on saatava kuuluville eri muodoissa.

Pia tekee tiivistä yhteistyötä kulttuurikoordinaattorina toukokuussa aloittaneen pajalalaisen Johanna Collenin kanssa. Johannan tehtävä kulttuurikoordinaattorina on toimia työparina Pialle sekä vastata Tornionlaakson neuvoston kulttuuriin liittyvästä toiminnasta. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa yhteistyö Tornionlaakson neuvoston kulttuuri- ja matkailutyöryhmän kanssa, yhteydenpito jäsenkuntien kanssa, rajat ylittävän kulttuuritoiminnan tukeminen ja tiedonvälitys sekä Tornionlaakson vuosikirjaan liittyvä työ.

Uuden kulttuuripanostuksen tarkoituksena onkin toiminnanjohtaja Tuula Ajangin mukaan tulevan vuoden aikana selvittää, miten Tornionlaakson neuvosto voi entistä tehokkaammin ja näkyvämmin tukea jäsenkuntien rajat ylittävää kulttuuritoimintaa myös tulevaisuudessa.

Alueet

- Pia Suonvieri, projektipäällikkö Tornionlaakson neuvosto, puh. +46 72 202 82 21

- Johanna Collen, kulttuurikoordinaattori Tornionlaakson neuvosto, puh.+46 72 201 44 66

- Tuula Ajanki, Tornionlaakson neuvoston toiminnanjohtaja, puh. +358 40 614 72 24

Tornionlaakson neuvosto | Tornedalsrådet

Tornionlaakson neuvosto on Suomen ja Ruotsin Tornionlaakson kuntien sekä Tornionlaakson norjalaisten naapurikuntien yhteistyöelin.
Käyntiosoite: Storgatan 85, 953 31 Haparanda