Tornionlaakson neuvoston kulttuuristipendiaatit ja nuorten kirjoituskilpailun voittajat on valittu!

Tiedote -

Tornionlaakson neuvosto myöntää vuosittain kulttuuristipendejä 60 000 kruunun edestä. Summa jaetaan vähintään kahden hakijan kesken. Hakemuksia tuli yhteensä 17 kappaletta, joista 2 Norjasta, 9 Ruotsista ja 6 Suomesta. Painavin kriteeri stipendin myöntämiselle on rajat ylittävä toiminta vähintään kahden maan rajalla. Tänä vuonna stipendi jaettiin neljän hakemuksen kesken.

Hetan Musiikkipäivät RY:lle myönnettiin 5 000 kruunua Hetan Musiikkipäivien järjestämistä varten, Lotta Nybergille myönnettiin 20 000 kruunua tornionlaaksolaista taidetta ja kulttuurinaisia kuvaavan dokumentäärisarjan tekoa varten, Norske Kveners Förbundille myönnettiin 25 000 kruunua kveenien ja tornionlaaksolaisten yhteistä historiaa käsittelevän esiselvityksen tekoon yhdessä Svenska Tornedalingars Riksförbundin kanssa ja Riikka Toloselle myönnettiin 10 000 kruunua rajat ylittävän Tornionjokilaakson taiteilijatapaamisen järjestämiseen.

Tornionlaakson neuvoston toinen panostus kulttuurin saralla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kirjoitus- ja sarjakuvakilpailu 13–16-vuotiaille nuorille. Aloitteen takana on Tornionlaakson vuosikirjan toimitusryhmä sekä Kulttuuri ja perinteet, jotka yhdistävät kolme maata -hanke. Kilpailun aiheena oli ”Tornionlaakso-elämää rajan pinnassa”. Kolmelle parhaalle luvattiin rahapalkinto ja saimme huikeat 44 tuotosta jäsenkuntiemme nuorilta Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Voittajien tekstit ovat luettavissa seuraavassa Tornionlaakson vuosikirjassa, joka julkaistaan kevään 2023 aikana.

Pia Suonvieri, Kulttuuri ja perinteet, jotka yhdistävät kolme maata -projektin vetäjä on erittäin tyytyväinen kilpailun herättämään kiinnostukseen ja nuorten kirjoittamien tekstien aiheisiin.

• Erityisesti läheinen luontosuhde ja kylien elämä nousivat monissa teksteissä esille. Toinen aihepiiri, joka nousi esille nuorten elämässä, oli nuorten eritasoinen pahoinvointi kuten esimerkiksi kiusaaminen, erilaisuuteen liittyvät vaikeudet, rasismi ja ulkopuolisuuden tunne. Rajan merkitys, kielikysymykset, rajanyliset sukulaissuhteet ja vaikeudet pandemian aikana tulivat esille myös useissa tuotoksissa. Joissakin teksteissä nostettiin esille aktiivinen toiminta jonkin polttavan asian puolesta. Kaiken kaikkiaan on ollut todella suuri ilo, että näin moni osallistui ja kuvasi ”Meän Maata” ja sen elämää nuoren tornionlaaksolaisen näkökulmasta.

Nuorten kirjoituskilpailun voittajaksi valikoitui Aylin Ylimaz Önneholm, 14 vuotta, Övertorneålta, toiselle sijalle tuli Hilla Koivumaa, 13 vuotta, Kolarista ja kolmannelle sijalle Yusuf Emir Aydemir, 13 vuotta, Skibottenista.

Lämpimät onnittelut niin kulttuuristipendin saaneille kuin nuorten kirjoituskilpailun kärkikolmikolle!

Lisätietoja:
– Tuula Ajanki, Tornionlaakson neuvoston toiminnanjohtaja, puh. +358 40 614 7224

Tornionlaakson neuvosto on Suomen ja Ruotsin Tornionlaakson kuntien sekä Tornionlaakson norjalaisten naapurikuntien yhteistyöelin.
Käyntiosoite: Storgatan 85, 953 31 Haparanda

Kuin rajaa ei olisi - Tornionlaakso - rajat ylittävää edunvalvontaa