Aavaksan silta yhdistää Ruotsin Övertorneån ja Suomen Ylitornion.

Tornionlaakson neuvoston vuosikokous kokoontuu Övertorneålla 7.6.2023

Tornionlaakson neuvoston vuosikokous kokoontuu 7. kesäkuuta Övertorneålla. Vuosikokous jatkaa Tornionlaakson neuvoston strategian päivittämistä varsinaisen kokouksen jälkeen. Infrastruktuuri ja huoltovarmuus tulevat olemaan esillä sekä vuosikokouksessa että strategiatyöpajassa. Vuosikokoukseen osallistujille järjestetään 8. kesäkuuta matkailuun liittyvä seminaari, jossa aiheena on ainutlaatuiset elämykset sekä kuntien rooli elämysten mahdollistajana. Mm. Explore the Northin Johan Väisänen sekä Konsthall Tornedalenin toimitusjohtaja Theodor Ringborg osallistuvat tilaisuuteen.

Tornionlaakson neuvoston alue, joka käsittää Suomen ainoa maarajan Ruotsiin sekä maarajan Suomen ja Norjan välillä, on ollut suurten muutosten keskiössä. Vuonna 2020 alkoi koronapandemia, joka erityisesti vaikeutti rajakuntien arkipäivää. Muuttunut Euroopan turvallisuustilanne, Suomen jo toteutuneen NATO-jäsenyyden ja Ruotsin tulevan myötä, on muuttanut kaikkien kolmen maan päättäjien näkemyksiä koskien pohjoisten alueiden infrastruktuurihankkeita. Huoltovarmuuden merkitys on korostunut, tällä hetkellä ainoa rautatieyhteys Ruotsiin kulkee Tornion ja Haaparannan välillä. Myös pohjoisen isot investoinnit sekä koko Eurooppaa koetteleva työvoimapula, ovat asioita joihin neuvosto omalla toiminnallaan pyrkii vaikuttamaan. Yksi esimerkki toiminnasta on Pilottialue Tornionlaakso, jonka avulla haetaan keinoja helpottaa rajat ylittävää työssäkäyntiä ja työpaikan vastaanottamista naapurimaasta.

• Tornionlaakson neuvoston puheenjohtaja Roland Kemppainen kertoo, että Övertorneån strategiatyöpaja on jatkoa Lyngenissä 10. toukokuuta järjestetylle työpajalle. Lyngenin työpajan viesti vuosikokoukselle on selkeä, Tornionlaakso on polttopisteessä, kun puhutaan huoltovarmuudesta ja erityisesti Suomen NATO-jäsenyyden ja Ruotsin tulevan jäsenyyden tuomista mahdollisuuksista.
  • Suomessa käydään aktiivista keskustelua huoltovarmuudesta ja nyt Jäämerenrata -hanke on nostettu uudelleen yleiseen keskusteluun. Tornionlaakson neuvosto on aiemmin teettänyt useita selvityksiä tähän liittyen, ja asia tulee olemaan tapetilla 7.6. pidettävässä vuosikokouksessa, jatkaa Tornionlaakson neuvoston toiminnanjohtaja Tuula Ajanki.

Tornionlaakson neuvosto on edunvalvonta- ja yhteistyöorganisaatio, joka muodostuu 14 jäsenkunnasta Ruotsin, Suomen ja Norjan raja-alueella. Tornionlaakson neuvoston hallitus haluaa nostaa esiin tiiviin, rajat ylittävän yhteistyön Pohjoiskalotin alueella sekä kolmen maan tarjoamat mahdollisuudet.

- Roland Kemppainen , Tornionlaakson neuvoston puheenjohtaja, +46 70 676 32 30

- Tuula Ajanki, Tornionlaakson neuvoston toiminnanjohtaja, +46 72 251 88 80