95 % suomalaisista yritysjohtajista haluaa leikata kustannuksia datan avulla – mutta onko se turvallista?

Trend Micron uusi tutkimus paljastaa, että monet suomalaiset yritysjohtajat eivät näe yhteyttä tietoturvan ja data-analytiikan välillä, vaikka he myöntävät, että tehokas tietoturva voi nopeuttaa digitalisaatiota.

Trend Micro haastatteli kansainvälisten yritysten johtajia ja havaitsi, että 43 % suomalaisista organisaatioista on samaa mieltä siitä, että yritysten on hajautettava tulovirtojaan vuoden 2023 aikana mahdollisimman nopeasti makrotalouden ja geopoliittisen epävarmuuden aiheuttamien riskien minimoimiseksi.

43 prosentin mukaan pääsy dataan on olennaista näiden uusien tulovirtojen avaamiseksi. Suurimman osan (95 %) mukaan he voivat saavuttaa jonkin verran kustannussäästöjä hyödyntämällä nykyistä dataansa paremmin.

Data-analytiikka ja muut vastaavat työkalut voivat kehittää liiketoiminnan ketteryyttä, sillä niiden avulla organisaatiot voivat ennakoida markkinoiden trendejä, luoda talousennusteita ja niin edelleen.

– Datalähtöinen näkemys on tärkeä perusta kestävälle kasvulle, jota yritysten johtoportaat nykyään vaativat. Mutta aloitteet ovat hiekkalinnoja myrskyisellä rannalla, jos yritykset eivät suojaa dataansa huolellisesti, kertoo Kalle Salminen, Trend Micron kyberturva-asiantuntija. Yritysjohtajien on korkea aika ymmärtää tietoturvan merkitys heidän tulevaisuuden kasvusuunnitelmilleen. Tietoturvajohtajien onkin syytä tehdä töitä palkkansa eteen ja vakuuttaa johtoportaat asian tärkeydestä.

Kaikesta huolimatta lähes puolet (46 %) yritysten päättäjistä kertoo, etteivät he ymmärrä kyberturvan ja data-analytiikan välistä yhteyttä. Tätäkin suuremmalta osalta jää pimentoon tietoturvan merkitys uusien tulovirtojen kehittämiseen (47 %) ja kustannusten vähentämiseen (56 %).

Huolestuttavaa on sekin, että yli puolet vastanneista kertoo heidän organisaationsa nykyisten tietoturvakäytäntöjen ja -prosessien pilkkovan informaatiota erillisiin siiloihin. Tämä saattaa hyvinkin kampittaa yritysten data-analytiikan kehittämiseen pyrkiviä projekteja, mikä alleviivaa tarvetta siirtyä yhdistettyyn, alustapohjaiseen suojausratkaisuun.

Vaikka kaikki yritysjohtajat eivät olekaan täysin vakuuttuneita, niin puolet heistä (51 %) uskoo tietoturvakäytäntöjen mahdollistavan nopeamman digitalisaation.

Tutkimuksessa havaittiin myös viitteitä kypsemmistä tietoturvakäytännöistä. Kaksi kolmesta IT-päättäjästä kertoi organisaatioidensa tarkkailevan ja raportoivan kyberuhista. 45 % raportoi havainnot yrityksen hallitukselle osana liiketoimintariskien seurantaa.

Lisäksi 64 % kertoo heidän organisaatiollaan olevan erityisen kyberkehitysohjelman, jonka avulla he edistävät digitalisaatiotavoitteitaan.

Lisätietoja Trend Micron raportissa, jonka voit lukea täältä.

Tietoja tutkimuksesta
Trend Micro tilasi Sapio Researchin tekemään tutkimuksen, jossa haastateltiin 2 718 IT- ja yrityspäättäjää yli 250 työntekijän yrityksistä 26 eri maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 101 henkilöä.