Joka neljäs kansainvälinen organisaatio joutui seitsemän tai useamman kyberhyökkäyksen kohteeksi

Trend Micron globaali Cyber Risk Index varoittaa verkkohyökkäysten kasvusta

Trend Micro julkaisi tänään uuden tutkimuksen, joka osoittaa lähes joka neljännen (23 %) kansainvälisen organisaation joutuneen seitsemän tai useamman verkkohyökkäyksen kohteeksi kuluneen vuoden aikana. Hyökkäyksissä on kyetty tunkeutumaan organisaatioiden verkkoihin tai järjestelmiin. Suurin osa (83 %) kyselyyn osallistuneista organisaatioista uskoo, että vastaavat hyökkäykset tulevat onnistumaan ”mahdollisesti" tai ”erittäin todennäköisesti” seuraavien 12 kuukauden aikana.

Havainnot on julkaistu Trend Micron Cyber Risk Index (CRI) -raportissa, jonka uhkaindeksin tutkimusyhtiö Ponemon Institute laskee vertaamalla organisaatioiden nykyisiä turvallisuusratkaisuja ja hyökkäysten todennäköisyyttä.

‒ CRI on tärkeä apuväline yritysten tietoturvajohtajille, jotka haluavat arvioida valmiuttaan kyberhyökkäysten torjuntaan ja niiden aiheuttamien haittojen minimointiin, kertoo Trend Micron kyberturva-asiantuntija Kalle Salminen. Tänä vuonna olemme laajentaneet sen tiedot kattamaan laajemmin sekä Euroopan että Aasian ja Tyynen valtameren alueita, jotta voimme tarjota kattavampaa maailmanlaajuista tietoutta. Sen avulla organisaatiot ympäri maailman voivat löytää ja kehittää parempia keinoja vähentää suojausjärjestelmiensä monimutkaisuutta ja samalla minimoida sisäisiä uhkia sekä osaamisvajettaan. CRI:n avulla on mahdollista myös parantaa pilvipalveluiden turvallisuutta ja valmistautua pandemian jälkeiseen aikaan.

CRI pohjautuu numeeriseen asteikkoon, joka yltää -10:stä +10:een, missä -10 tarkoittaa korkeinta riskitasoa. Tämänhetkinen kansainvälinen uhkaindeksi on -0,41, mikä tarkoittaa kasvanutta vaaraa joutua kyberrikollisuuden kohteeksi. Riski on suurin Yhdysvalloissa (-1,07), mikä johtuu muita alueita heikommasta varatumisesta kyberuhkiin.

Trend Micron tutkimukseen osallistuneet organisaatiot kertovat, että he kokevat vaarallisimmiksi kyberuhkiksi:

• Tietojenkalastelun ja käyttäjien manipuloinnin
  • Clickjacking-hyökkäykset
  • Kiristyshaittaohjelmat
  • Tiedostottomat hyökkäykset
  • Botnet-verkot
  • Man-in-the-middle -hyökkäykset

Maailmanlaajuisesti organisaatiot ovat eniten huolissaan:

• Asiakastietojen vuotamisesta
  • Luvattomasta pääsystä immateriaali- ja taloustietoihin
  • Asiakkaiden menettämisestä
  • Laitevarkauksista tai järjestelmävaurioista

Myös yksittäisten maiden välillä voi olla merkittäviä eroja. Yhdysvaltalaiset vastaajat kokivat hyökkäysten selvittämiseen tarvittavien asiantuntijakonsulttien palkkiokustannukset yhdeksi iskujen suurimmista haitoista. Aasian ja Tyynen meren alueella oltiin eniten huolissaan kriittisen infrastruktuurin vaurioitumisesta.

IT-infrastruktuuriin kohdistuvista riskeistä vakavimpina pidettiin maailmanlaajuisesti:

• Organisaatioiden monimutkaisuutta ja heikkoja käytäntöjä
  • Välinpitämättömiä sisäpiiriläisiä
  • Pilvipalvelujen infrastruktuuria ja palveluntarjoajia
  • Pätevän henkilöstön puutetta
  • Pahantahtoisia sisäpiiriläisiä

Tämä on kolmas USA:ssa tehty CRI-tutkimus ja se osoittaa, että vuosi 2020 on lisännyt huomattavasti verkon tietoturvariskejä. Raportti kertoo kuinka kyberuhkat muuttuvat ajan kanssa ja mitkä riskit uhkaavat yrityksiä eri puolilla maailmaa. Raportti tarjoaa myös neuvoja riskien minimoimiseksi.

Katso lisätietoja täältä.