Kolmannes kansainvälisistä organisaatioista on joutunut kuluneen vuoden aikana yli seitsemän tietomurron uhriksi

Trend Micro julkisti tänään tutkimusyhtiö Ponemon Instituten laatiman Cyber Risk Index (CRI) -tutkimuksen, joka koostaa yhteen havainnot vuoden 2022 ensimmäiseltä puoliskolta. Raportti on koostettu haastattelemalla yli 4 100 organisaatiota Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Latinalaisessa/Etelä-Amerikassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Tutkimuksen mukaan 32 % kansainvälisistä organisaatioista on joutunut viimeisten 12 kuukauden aikana toistuvasti onnistuneiden verkkohyökkäysten kohteiksi. Hyökkääjät ovat päässeet käsiksi uhrien asiakastietoihin, mikä kertoo osaltaan karua tarinaa näiden jatkuvasta kamppailusta alati kasvavan hyökkäyspinta-alansa tunnistamisessa ja puolustamisessa. "Onnistuneen" kyberhyökkäyksen kohteiksi joutuneiden kansainvälisten organisaatioiden määrä kasvoi tänä ajanjaksona 84 prosentista 90 prosenttiin. Vähemmän yllättäen ennakko-odotukset tulevan vuoden aikana tapahtuvista onnistuneista hyökkäyksistä ovat kasvaneet 76 prosentista 85 prosenttiin.

Yritysmaailman näkökulmasta suurin huolenaihe on kuilu tietoturvajohtajien ja yritysjohdon välillä. Organisaatiot voivat merkittävästi vähentää haavoittuvuuttaan lisäämällä kyberturvallisuusammattilaisten määrää ja kehittämällä tietoturvaprosessejaan ja -teknologiaansa.

- Et voi suojata sitä, mitä et näe. Etä- ja hybridityöskentelyn myötä alkoi uusi entistä monimutkaisempien, hajautettujen IT-ympäristöjen aikakausi. Sen myötä monet organisaatiot ovat vaikeuksissa, kun ne yrittävät tunnistaa ja tukkia tietoturva-aukkojaan ja näkyvyysongelmiaan, kertoo Trend Micron kyberturva-asiantuntija Kalle Salminen. Organisaatioiden avoin hyökkäyspinta-ala saattaa riistäytyä käsistä, jos ne eivät käytä yhtenäistä kyberturvallisuusalustaa, joka voi havaita ja reagoida kattavasti koko hyökkäysketjun tapahtumiin.

Tutkimukseen osallistuneet arvioivat vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon vaarallisimmiksi kyberuhiksi:

• Johtajahuijaukset (BEC, Business Email Compromise)
    • Clickjacking-huijaukset
    • Tiedostottomat hyökkäykset
    • Kiristyshaittaohjelmat
    • Kirjautumishyökkäykset (tunnistetietojen varastaminen)

Lisätietoja Trend Micron uusimmassa Cyber Risk Index -raportissa, jonka voit lukea täältä: www.trendmicro.com/cyberrisk