Trend Micron tutkimus korostaa kyberturvallisuuden aliarvioitua roolia liiketoiminnan ja tulojen kasvattajana

Maailmanlaajuinen tutkimus osoittaa, että yritysten hallitukset aliarvioivat kyberturvan merkitystä

Trend Micron uusi tutkimus paljastaa, että vaikka globaalit organisaatiot suunnittelevat kasvattavansa kyberturvallisuusbudjettiaan vuonna 2023, niin yritysten johtoportailla on ristiriitaisia näkemyksiä sen merkityksestä.

Hieman yli kolmannes (36 %) suomalaisista yrityspäättäjistä aikoo lisätä investointeja tietoturvaan vuonna 2023. Tämä on selvästi vähemmän kuin muualla maailmassa, sillä kansainväliseen tutkimukseen vastanneista yrityspäättäjistä 65 % aikoo panostaa kyberturvallisuuteen tänä vuonna.

Samalla tutkimus paljastaa kriittisiä aukkoja yrityspäättäjien ymmärryksessä kyberturvallisuuden ja organisaatioidensa eri osien välisestä suhteesta ja toiminnasta.

Puolet päättäjistä (52 %) väittää, että vaikka kyberturvallisuus onkin välttämätön kustannus, niin se ei ole tuottava osa yritystoimintaa vaan ainoastaan kuluerä. 49 % väittää edelleen, että kyberturvan arvo rajoittuu hyökkäysten ja uhkien ehkäisyyn. Yli kolmannes vastaajista (35 %) näkee kyberturvallisuuden vaatimukset rajoitteena eikä uuden liiketoiminnan mahdollistajana.

Toisaalta kokonaiset 81 % vastaajista on huolissaan siitä, että uskottavan kyberturvan puuttuminen voi vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa hankkia uutta liiketoimintaa ja kasvattaa tai ylläpitää vanhaa. Viidennes (19 %) myöntää näin jo tapahtuneen. Kolme neljäsosaa (74 %) yrityspäättäjistä myöntää, että potentiaaliset asiakkaat ja toimittajat pyytävät jo alustavissa neuvotteluissa tietoja heidän organisaationsa kyberturvasta ja suojaustasosta. 73 prosentin mukaan vastaavat tietopyynnöt yleistyvät jatkuvasti.

Toinen havainto korostaa asenteiden ristiriitaa. Vaikka toimittajat ja potentiaaliset uudet asiakkaat asettavat neuvotteluissa tietoturvan etusijalle, niin vain 58 % yrityspäättäjistä näkee tietoturvan ja asiakkaiden hankkimisen tai asiakastyytyväisyyden välillä olevan minkäänlaista yhteyttä.

Ammattitaitoisten työntekijöiden rekrytointi on toinen alue, jolla kyberturvallisuuden ja muun liiketoiminnan välisten yhteyksien ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia päättäjätasolla.

Vain noin puolet suomalaisista päätöksentekijöistä ymmärtää miten suuri merkitys kyberturvallisuudella on työntekijöiden tyytyväisyyteen (49 %) sekä osaavien työntekijöiden houkuttelemiseen (40 %).

Tämä siitäkin huolimatta, että tutkimukseen osallistuneet yrityspäättäjät tiedostavat kyberturvallisuuden olevan avainasemassa työntekijöidensä työnkuvassa:

• 78 % kertoo, että nykyiset tietoturvakäytännöt ovat vaikeuttaneet etätyöntekijöiden työntekoa (esimerkiksi verkkoyhteyksien ja tietojen käyttövaikeudet sekä työnteon hidastuminen)
  • 39 % kertoo, että nykyiset suojauskäytännöt rajoittavat työntekijöiden mahdollisuuksia työskentelyyn toimiston ulkopuolella
  • 57 % kertoo, että nykyiset käytännöt rajoittavat työntekijöiden käytettävissä olevia laitteita ja alustoja

– Jos organisaatiot haluavat saada tietoturvainvestoinneistaan parhaan mahdollisen hyödyn, niin yritysten johtoportaan on mietittävä uudelleen näkemyksiään kyberturvallisuudesta. Heidän kannattaa pohtia laajemmin kaikkia niitä tapoja, joilla se voi vaikuttaa positiivisesti heidän yritykseensä, kertoo Kalle Salminen, Trend Micron kyberturva-asiantuntija. Tämä tutkimus osoittaakin, että kyberturvallisuus on selkeästi kriittinen osa sekä uuden liiketoiminnan että kyvykkäiden työntekijöiden hankkimisessa. On huolestuttavaa havaita, että stereotyyppiset ja vanhentuneet näkemykset tietoturvasta ovat edelleen näin pinttyneitä aikana, jolloin jokaisella eurolla ja sentillä on merkitystä.

Tietoja tutkimuksesta
Trend Micro tilasi Sapio Researchin tekemään tutkimuksen, jossa haastateltiin 2 718 yrityspäättäjää yli 250 työntekijän yrityksistä 26 eri maassa. Tutkimukseen osallistui 101 suomalaista.