Talviolympialaisten upea jääareena rakennettu suomalaisen tietomalliteknologian avulla

20.2.2018, Seoul – Trimble, joka on globaali johtaja tietomallinnuksen alalla, ilmoitti, että sen ‘Tekla Structures’ tietomallinnusohjelmistoa on käytetty yhden PyeongChangin talviolympialaisten päästadionin, Gangneungin jääareenan, suunnitteluun. Tekla Structuresin innovatiivinen, tietomallipohjainen teknologia oli merkittävässä roolissa hankkeen virheiden minimoinnissa aina monimutkaisten teräsrakenteiden suunnittelusta ja valmistuksesta sekä asennuksesta rakennuksen valmistumiseen lyhyessä ajassa.

Gangneungin jääareena, joka avautui joulukuussa 2016, koostuu kahdesta maanalaisesta kerroksesta ja neljästä ylemmästä kerroksesta. Rakennuksen bruttoala on 32,424㎡ ja istumapaikkoja on 12,000 hengelle. Areena toimi PyeongChangin 2018 talviolympialaisten kahden suositun jääkilpailun, taitoluistelun ja short trackin, tapahtumapaikkana. Ensimmäisessä maanpinnalla olevassa kerroksessa ja alimmaisessa kerroksessa sijaitsevat kaksi 30mx60m jäärataa. Mixed Zone, missä pelaajat ja toimittajat tapaavat pelien jälkeen, sisältää 2018 talviolympialaisten jääareenoiden suurimman katsomon.

Gangneungin jääareenan julkisivussa ilmenee harmoniassa taitoluistelun kauneus ja short trackin dynamiikka. Koska areena tarvitsee laajan avoimen tilan, sen katto muodostuu monimutkaisista putkiristikoista. Teräsputkiristikon valmistuksesta ja rakentamisesta vastasi Dongbu Steel. Teräsosienvalmistaja käytti Trimblen Tekla Structuresia monimutkaisen putkiristikon detaljisuunnittelussa luoden digitaalisen simuloinnin teräsrakenteesta.

Dongbu Steel onnistui rakentamaan ilman virheitä esitarkastamalla ennen teräsosienvalmistusta ja rakentamista Tekla Structuresista tarkasti detaljoidun tietomallin. Erityisesti teräsosienvalmistaja pystyi nostamaan monimutkaisten teräsrakenteiden ja lukuisten liitoskappaleiden esivalmistusastetta hyödyntämällä LOD (Level of Development) 400 tasoista suunnittelutietoa. Tämän lisäksi projektin osapuolet pystyivät parantamaan valmistuksen ja rakentamisen tehokkuutta tietomallipohjaisella yhteistyöllä ja sopeuttamalla työnkulkua.

Byoung-ho Doh, Dongbu Steelin Senior Manager sanoi “Tekla Structures mahdollistaa rakennustiedon pikkutarkan tarkistuksen ennen teräsosienvalmistusta ja rakentamista.” Hän myös lisäsi, “Suunnittelemme rakentamisen simulointia Trimblen edistyksellisellä teknologialla suunnitteilla olevaan tulevaisuuden projektiin. Lisäksi odotamme mielenkiinnolla koko projektin prosessinhallintaratkaisun kehittämistä, jossa yhdistyisi teräsrakenteiden digitaalinen simulointi, turvallisuusjohtaminen ja kunnossapito, sekä tietomallinnukseen liittyvien alojen kehittymistä.”

Wan-soon Park, Trimble Koreasta sanoi “On erittäin merkittävää, että Trimblen tietomallinnusteknologiaa hyödynnettiin PyeongChangin talviolympialaisissa, jotka herättävät huomiota ympäri maailman.” Hän selitti, “Tekla Structuresilla voit luoda detaljoidun ja rakennettavan tietomallin vaikeimmillekin teräsrakenteille. Tekla Structures on ohjelmisto, joka hallitsee detaljointitehtävät tuottavimmalla tavalla ja realisoi tietomallinnuksen hyödyt läpi rakennusprosessin. Toivon, että tämä on tilaisuus lisätä tietoisuutta tietomallinnusratkaisusta paikallisilla rakennusmarkkinoilla. Trimble tarjoaa tehokkaan ja helppokäyttöisen ohjelmiston sekä ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin.”