Tekla News Joulu 2017

Tekla News Joulu 2017

100 Lasissa! - poikkileikkaus rakennusalan digitalisaatiosta

Tekesin vuotuinen katsaus rakennetun ympäristön digitalisaatioon on järjestetty parina viime vuotena Suomi 100 -hengessä kaksoismerkityksellisellä ”100 Lasissa!” -teemalla. Vuoden 2017 tilaisuudessa oli vahvasti mukana myös Slush-henki. Helsingin kadut olivat kirjaimellisesti täynnä loskaa nykyaikaisen ”lumi”sateen seurauksena. Kokouskeskus Telakan sisälle hämyiseen, vihrein valoin valaistuun ympäristöön, oli kokoontunut satoja rakennetun ympäristön vaikuttajia viemään kehitystä eteenpäin.

Tilaisuuden pääpuhujat Jan Vapaavuori ja Rajeev Suri loivat uskoa digitalisaatioon omilla erinomaisilla puheenvuoroillaan. Rakennetun ympäristön ja rakennusalan digitalisaation kannalta keskeisen sisällön muodostivat ehkä kuitenkin nopeatahtisesti esitetyt Tekesin rahoittamat projektit, joita oli useita kymmeniä. Muutaman minuutin esityksissä käytiin läpi kunkin hankkeen tavoitteita ja tuloksia. Tunnusomaista esityksille oli mallipohjaisen yhteistyön ja uusien teknologioiden avaamien mahdollisuuksien korostaminen. Yhteistyö ja osallistuminen yhdessä uuden teknologian ohella ovatkin juuri ne keskeiset elementit, jotka vievät digitaalista murrosta eteenpäin.

Teknologia on aina kiinnostanut ihmisiä ja sen merkitys digitalisaatiokehityksessä on keskeinen. Teknologian avulla saatetaan käyttäjäkokemukset tulevina vuosina aivan uudelle tasolle. Yhteistyön ja digitaalisen osallistumisen kannalta teknologialla on myös keskeinen rooli. Nykyisen laajalti käytössä olevan mallipohjaisen tiedonhallintakonseptin muuttaminen digitalisaation tarpeita vastaavalle tasolle pitäisi asettaa kehityksen polttopisteeseen. Hajautettu web-teknologioihin perustuva tiedonhallinta on edellytys joustavalle digitaaliselle osallistumiselle ja sen myötä yhteistyön ja prosessien kehittymiselle. Tässä kehityksessä Trimble on vahvasti mukana yhteistyössä suomalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa.

Jukka Suomi

Product Manager

Tekla Warehouse jatkaa kasvuaan

Tekla Warehouse sisältää 3D-tuoteosia, profiilikirjastoja, materiaaleja, pultteja ja raudoitteita, valutarvikkeita, työkaluja sekä erilaisia asetuksia. Kaikki Tekla-käyttäjät, riippumatta siitä ovatko he tuotetoimittajien nykyisiä tai tulevia asiakkaita, voivat käyttää alkuperäisiä tuotteita helposti - globaalisti.

Tekla Warehouse tarjoaa kaikkia hyödyttävän tilanteen - Käyttäjien tietomallit ovat tarkkoja ja käytettävät rakennusosat ovat määritetty jo suunnitteluvaiheessa asennettavaksi myöhemmin työmaalla. Tuotetoimittajilla on täysi kontrolli omaan tuoteinformaatioonsa ja voivat tarkkailla kiinnostusta tuotteisiin. Tekla Warehouse kertoo missä ja kuinka usein tuotteita on katsottu ja ladattu. Ilmaiseksi.

Myös Semtu julkaisi omia tuotteitaan Tekla Warehousessa

Semtu Oy on toiminut jo vuodesta 1942 rakennusmateriaalien ja rakennusalan kehitysratkaisujen esille tuojana. Semtun rooli teknisenä tukkukauppiaana on vahva laajan päämies- ja asiakasverkoston ansiosta. Yrityksen toimintakenttä on Suomi, Baltia ja Venäjältä Pietarin alue.

Teklan käyttö on jatkuvassa kasvussa ja myös Semtu Oy:n tavarantoimittajana on tähän reagoitava. He pyrkivätkin tarjoamaan suunnittelijoille sekä työkaluja että malleja tuotteista helpottamaan arkea.

Kehitystyötä on vielä paljon edessä, mutta ensimmäinen on askel on nyt otettu Ferbox-työkalun myötä. Ferbox-työsaumaraudoite on taloudellinen ja helppokäyttöinen liitos betonirakenteiden raudoituksen jatkamiseen. Ferbox-työsaumaraudoitetta käytettäessä ei työmaalla ole vaarallisia törröttäviä betoniterästankoja. Ferbox-työsaumaraudoite koostuu esitaivutetuista harjaterästangoista ja sähkösinkitystä teräskotelosta, jossa on suojakansi.

Jakelukanavan valinnassa Semtu päätyi Tekla Warehouseen, joka on suosittu jakelukanava, minkä kautta voi tavoittaa mahdollisimman monta suunnittelijaa. Lisäksi Warehousen hyvät hakutoiminnot vaikuttivat valintaan.

Haluaisitko saada omat tuotteesi Tekla Warehouseen tai nähdä jonkin tietyn toimittajan tuotteita? Laita viestiä, niin keksitään keinot tähän: partners.tekla.warehouse@trimble.com

Trimble Junction 2017 -tapahtumassa - 48 tuntia ohjelmointia

rimble osallistui marraskuussa viikonlopun kestävään Junction-ohjelmointitapahtumaan, joka on Euroopan suurin hackathon. Tapahtumaan kerääntyi 1 500 kehittäjää ja suunnittelijaa Euroopasta ja muualta maailmasta. He työskentelivät 48 tunnin ajan tiimeissä ja kehittivät sovelluksia sekä ratkaisivat tosielämän ongelmia uusimman teknologian avulla. Tapahtumaan osallistui yli 60 eri yritystä ja julkisen sektorin kumppania, jotka asettivat ohjelmoijille useita erilaisia haasteita eri aloilta.

Trimble osallistui tapahtumaan älykkään rakentamisen osa-alueella. Useissa projekteissa käytettiin uusinta teknologiaa ja uusimpia laitteita, kuten Microsoft HoloLensin lisätyn todellisuuden laseja.

Trimblen haasteen voitti Team Incognito, jonka kehittämä sovellus mahdollistaa rakennusten vuorovaikutteisen esittelyn äänentunnistuksella ja HoloLens-laseilla. Sovelluksen avulla voit näkemisen lisäksi kokea rakennuksen 3D-suunnitelman: voit nähdä huonekalut todellisessa huoneessa ja tarkistaa, sopivatko ne sinne vai eivät.

Pankow luo tiedolla lisäarvoa betonirakentamiseen

Yhdysvaltalainen betonirakennusalan yritys Pankow on saanut kulut ja aikataulut paremmin hallintaan suorittamalla projektien työvaiheet itse. Tekla-ohjelmistolla he voivat tarjota runsaasti lisäarvoa asiakkailleen, kun he hyödyntävät mallitietoja projektien kaikissa vaiheissa.

”Huomasimme nopeasti, että Tekla tuo valtavasti lisäarvoa meille. Teklan käytön avulla voimme toteuttaa projektit keskeisten arvojemme mukaisesti”, BIM-johtaja Luis Perez sanoo. ”On erittäin hyödyllistä, että voimme tunnistaa ongelmat varhaisessa vaiheessa ja tarkastella rakennusprosesseja."

Pankow on luonut omia objektien attribuuttitietopohjia. Näin tarkkaa ja kattavaa tietoa tarjoavia malleja voidaan hyödyntää entistä paremmin. Ohjelmistolla on helppo itse luoda räätälöityjä tietokenttiä. Ei tarvitse olla ohjelmoija osatakseen käyttää ohjelmistoa.

Teklan ansiosta myös budjetti pysyy hallinnassa, sillä käyttäjät voivat olla varmoja materiaalimäärien tarkkuudesta ja ajantasaisuudesta.

“Budjetti ja todelliset kulut vastaavat paremmin toisiaan. Arviot ja määrävirheet ovat vähentyneet”, Pankowin VDC-apulaisjohtaja Lou Varni sanoo.

Mordovia Arena: valmiina jalkapallon MM-kisoihin

Venäjällä vuonna 2018 järjestettäviä jalkapallon MM-kisoja varten Saranskiin rakennettavassa Mordovia Arenassa yhdistyvät ainutlaatuinen geometria ja useat hitsatut liitokset. Paikallinen teräsvalmistaja Belenergomash toteutti haastavan projektin nopeasti Teklan avulla.

45 000 katsojalle suunniteltu stadion on yksi 12 stadionista, joissa jalkapallo-otteluita järjestetään. Stadion muistuttaa kirkkaanpunaista aurinkoa, joka on yksi Mordovian tasavallan symboleista. Belenergomash käytti stadionin teräsrakenteiden suunnittelussa, valmistuksessa ja toimituksessa innovatiivisia tuotanto-, diagnostiikka- ja hallintateknologioita, mukaan lukien Tekla Structures -ohjelmistoa.

”Työt valmistuivat ajallaan BIMin ja Tekla Structures -ohjelmistojen käytön ansiosta”, Belenergomashin CAD-asiantuntija Dmitry Dolzhenkov sanoo. ”BIM-teknologia mahdollisti läpinäkyvän työnkulun ja kaikkien projektissa mukana olleiden asiantuntijoiden välisen tuottavan vuorovaikutuksen.”

Trimblen lounaskiertue

Perinteinen lounaskiertue alkoi tänäkin vuonna Oulusta aamupalaseminaarin merkeissä, ja päättyi joulukuun puolessavälissä lahden toiselle puolelle Tallinnaan.

Syksyn aikana käytiin 11 paikkakunnalla kuulemassa uusimmista Tekla Structures 2017 –version ominaisuuksista ja nauttimassa lounaasta. Syksyn aikana tavattiin yhteensä yli 230 käyttäjää lounaan merkeissä.

Tekla Structures -käyttäjiä kaivataan käytettävyystutkimukseen

Oletko aloitteleva Tekla Structuresin käyttäjä? Haluaisitko osallistua käytettävyystutkimukseen, jossa arvioidaan Trimblen uusia verkkokursseja?

Olemme Trimblessä kehittämässä uusia, verkossa käytettäviä kursseja itsenäiseen opiskeluun. Tässä tutkimuksessa testataan Tekla Structuresin perusmallinnuskurssia, keskittyen teräsrakenteisiin. Haluaisimme kuulla sinun mielipiteesi tästä kurssista.

Käytettävyystutkimukseen osallistuminen vie noin tunnin, ja se voidaan järjestää joko omalla toimistollasi tai Trimblen tiloissa Espoossa. Kiitokseksi osallistumisestasi saat kahden kuukauden maksuttoman pääsyn verkko-oppimiskurssille.

Lisätietoja: eija.koskenlinna@trimble.com