Tampereen Kansi ja Areena on tämän vuoden Tekla BIM Awards -kilpailun voittaja

Tiedote -

Tekla BIM Awards 2022 -kilpailun voittajaksi valittiin Tampereen Kansi ja Areena

Suomen ja Baltian maiden Tekla BIM Awards 2022 -kilpailun voittajaksi on valittu Tampereen Kansi ja Areena. Kilpailun tulokset julkistettiin torstaina 16.6.2022 Espoossa. Tietomallinnusta oli käytetty innovatiivisesti ja laajasti läpi koko projektin. Suomen ja Baltian Tekla BIM Awards -kilpailu järjestetään vuosittain, ja siinä palkitaan parhaiten mallinnettua tietoa käyttäneet rakennusalan projektit. Alueellisten kisojen parhaimmat projektit vuosien 2021 ja 2022 kilpailuista osallistuvat joka toinen vuosi järjestettävään Tekla Global BIM Awards 2022 -kilpailuun.

Tuomaristossa oli mukana tänä vuonna Kirsi Hautala (Rakentamisen Laatu RALA ry), Sunil Suwal (Metropolia AMK), Sami Lankiniemi (KIRAhub), Kristo Vesikansa (Ark-lehti) ja Päivi Puntila (Trimble Finland).

Tämän vuoden Suomi ja Baltia -kilpailun voittaja Tampereen Kansi ja Areena on erittäin monipuolinen projekti haastavalla paikalla. Tietomallinnusta oli käytetty todella innovatiivisesti ja laajasti läpi koko projektin. Kaikki hankkeen suunnittelualat mallinsivat ja myös sidosryhmätyö mallien avulla oli erittäin laajaa. Työmaalla oli panostettu työturvallisuuteen, siellä oli käytetty simulointia ja reaaliaikaista etenemisen seurantaa toteutettiin mallintamisen kautta. Näistä saatua tietoa käytettiin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittamisessa. Työmaalla piti myös ottaa huomioon rakennuksen alla kulkeva junaliikenne. Hankkeessa oli toteutettu InfraBIMin mukainen lähtötietomalli, joka sisälsi kaiken saatavissa olevan lähtötiedon alueesta. Infra- ja liikennesuunnittelu oli toteutettu monipuolisesti ja liikennejärjestelyiden osalta oli käytetty simulointeja. Kestävä kehitys oli huomioitu projektissa monella tapaa, kuten lauhdelämmön talteenottojärjestelmällä ja aurinkokeräimillä. Merkittävin ratkaisu on oman parkkihallin rakentamatta jättäminen, julkista liikennettä suosien. Hanke on myös arkkitehtoonisesti merkittävä kohde, jonka veistoksellinen muoto sopii paikkaan hienosti.

Projektin kilpailuun ilmoittivat:

Ramboll Finland Oy: Tekninen suunnittelu
SRV Rakennus Oy: Pääurakoitsija
ARCO Tampere (ent. Aihio Arkkitehdit Oy): Pääsuunnittelu ja arkkitehtuurisuunnittelu

Pääpalkinnon lisäksi tuomaristo jakoi kaksi kunniamainintaa

Fredriksberg D

Tuomariston peruste: Innovatiivisuus

Hankkeessa oli käytetty tietomalleja erittäin monipuolisesti ja innovatiivisesti läpi koko projektin. Teknologiaa oli käytetty todella laajasti työmaalla, esimerkiksi viikottain tehtiin työmaalla 360 -toteumaseurantaa, Trimble SiteVision -laitetta käytettiin työmaan perustusvaiheessa ja Trimble XR10 Mixed Reality -virtuaalikypärää tilojen visualisointiin asiakkaalle. Työmaa-alueen suunnittelua varten luotiin 3D-aluemalli ja ja rakentamisen koko elinkaari taltioitiin drone-kuvauksella. Kestävä kehitys on otettu suunnittelussa ja rakentamisessa huomioon. Hiilidioksidipäästöjen laskennassa oli käytetty arkkitehti- ja rakennemallien IFC-malleja. Hanke suunniteltiin ja rakennettiin BREEAM Excellent standardin vaatimusten mukaisesti. Tietomalleja hyödynnettiin myös sellaisten suunnittelualojen työssä, joissa ei itse mallinnettu, kuten esim. akustisessa suunnittelussa. NCC on löytänyt Frediksbergissä rakentamiseen ratkaisuja, joissa kiertotalous toteutuu jo rakennusvaiheessa.

Grand Hansa Hotel

Tuomariston peruste: Yhteistyö ja kestävä kehitys

Grand Hansa Hotel on erittäin haastava ja suojeltu korjausrakennuskohde, jossa on osattu upeasti yhdistää uutta ja vanhaa tietomalleja hyödyntämällä. Hankkeen vanhimmat rakennukset ovat yli 100 vuotta vanhoja. Peräti yli puolet tarvittavista mitoista piti hankkia muualta kuin alkuperäisistä piirustuksista. Vanhat rakenteet saatiin mallinnettua pistepilvien ja piirustusten avulla, sekä jossain osassa on selvitetty kantavia rakenteita purkamisen kautta. Uudet ja vanhat rakenteet ovat olleet samassa mallissa, ja ne on eroteltu visuaalisesti eri värein. Osapuolien välinen yhteistyö oli hankkeessa laaja-alaista, ja kommunikointia on toteutettu paljon mallin kautta. Tietomallit olivat käytössä monilla osapuolilla, esimerkiksi terästuotevalmistajilla, ja lasijulkisivun tekemisessä oli käytetty IFC-mallia. Terästuotevalmistajat Peikko ja Teräsnyrkki olivat lisänneet omat tuoteosansa suoraan jaettuun rakennesuunnittelijan malliin Tekla Model Sharingin avulla. Kestävä kehitys on otettu huomioon hankkeen jokaisessa vaiheessa ja hankkeella on tavoitteena saavuttaa LEED® Gold -tason ympäristöluokitus.

Kilpailun yleisöäänestyksen voittaja on Tampereen Kansi ja Areena

Yleisö perusteli valintaansa seuraavasti:

"Hienosti toteutettu haastava projekti."

"Upea rakennus ja vaativa suunniteltava sekä rakennettava."

"A clear good example of how TEKLA has been a key contributor to the success of this geometrically complex structure."

"Hankala paikka radan päälle, toimiva halli ja kuulemma näkee kentälle myös piippuhyllyltä."

"Kaikenkaikkiaan hieno projekti ja merkityksellinen suomalaiselle kiekkokulttuurille ja Tampereen asemalle Suomessa."

"Tässä kohteessa on kaikki mahdoton tehty mahdolliseksi. Insinöörien taidonnäyte takasi upean lopputuloksen!"

Alueet

Trimblen Tekla-tuoteperhe

Edistyneet Tekla-ohjelmistot rakennusten tietomallinnukseen ovat osa Trimblen tuotevalikoimaa. Trimble tarjoaa rakennusalalle työvälineitä takymetreistä pitkälle kehittyneisiin ohjelmistoihin, joiden avulla rakennusten suunnittelua, rakentamista ja käyttöä tuetaan ja uudistetaan. Tekla-ohjelmistot suunnittelun ja rakentamisen ytimessä perustuvat vapaalle tiedonkululle, toteuttamiskelpoisille malleille ja yhteistyölle.
Tietoa Tekla-ohjelmistoista: www.tekla.com/fi

Trimble

Trimble muuttaa maailman työtapoja tuotteilla ja palveluilla, jotka yhdistävät fyysisen ja digitaalisen maailman toisiinsa. Paikannukseen, mallintamiseen, liitettävyyteen ja data-analytiikkaan liittyvät ydinteknologiat antavat asiakkaille keinoja parantaa toiminnan tuottavuutta, laatua, turvallisuutta ja kestävyyttä. Trimble tarjoaa ohjelmistoja, laitteistoja ja palveluita kohdennetuista tuotteista yritysten elinkaariratkaisuihin, ja nämä muuttavat toimintaa monilla aloilla, esimerkiksi maataloudessa, rakentamisessa, paikkatiedon hyödyntämisessä ja logistiikassa.
Lisätietoja osoitteessa www.trimble.com.