2018 FIFA MM-pelaajia mallinnettuna

Tekla Structures BIM -ohjelmistoa hyödynnetty vuoden 2018 jalkapallon maailmanmestaruuskilpailun stadionien mallinnuksessa

Kahdeksan kahdestatoista jalkapallon Venäjällä järjestettävien MM-kilpailujen kisastadionista on mallinnettu Trimblen Tekla Structures -ohjelmistolla. Stadionit ovat nyt valmiita vastaanottamaan jalkapallofaneja Moskovassa, Pietarissa, Saranskissa, Volgogradissa, Nizhny Novgorodissa, Samarassa, Sochissa sekä Kazanissa.

Tekla Structures on edistyksellinen BIM-työkalu, joka mahdollistaa suunnittelijoiden, urakoitsijoiden, rakennuttajien sekä muiden rakentamisessa mukana olevien organisaatioiden tuottaa korkealaatuista työnjälkeä stadionien rakentamisessa. Jokaisella MM-kilpailuja varten rakennetulla stadionilla on omat, ainutlaatuiset ja näyttävät rakenteelliset yksityiskohdat.

Moskovan Spartak -stadioniin mahtuu 45 000 katsojaa seuraamaan vuoden 2018 jalkapallon MM-kilpailuja. Rakentamisessa on hyödynnetty erikoisputkia, jotka mahdollistivat rakenteisiin käytettävän metallin käytön vähentämisen 26 prosentilla. Tämän ansiosta rakennuksen katosta tuli merkittävästi kevytrakenteisempi, vaikka silti se painaa 8 500 tonnia. Teklan tietomallitiedostojen käyttö yhdessä automatisoidun tuotannon kanssa mahdollisti projektin sujuvan edistymisen esisuunnittelusta aina rakentamiseen asti.

Pietarin Stadioniin, jonka on suunnitellut arkkitehti Kisho Kurokawa, mahtuu 67 000 katsojaa, ja siellä järjestetään seitsemän World Cup 2018 -ottelua. Stadionin rakenteellisiin ominaisuuksiin kuuluu mm. ulosvedettävä nurmikenttä sekä 286 metriä leveä avattava katto. Kymmenen vuoden rakennustöiden jälkeen, projektin otti haltuunsa Kurganstalmost. Tekla Structures -ohjelmiston avulla he onnistuivat löytämään mahdolliset mallien yhteentörmäykset ja ristiriitaisuudet, välttämään ylimääräistä työtä rakennustyömaalla, sekä varmistamaan rakennuksen yhteneväisyyden FIFAn vaatimuksien kanssa. Kurganstalmostin mukaan BIM-teknologian hyödyntäminen oli rakennusprojektissa elintärkeää, erityisesti tiukan aikataulun kannalta.

Ovaalin muotoisella Mordovia-areenalla Saranskissa järjestetään neljä ottelua, joita mahtuu katsomaan 44 000 ihmistä. Stadionin jalusta koostuu 88:sta toisiinsa liitetystä 40 metriä korkeasta konsolista, joiden jänneväli on 49 metriä. Belenergomash, Mordovia-areenan terästoimittaja, tuotti monimutkaisia, 60-metrisiä metallirakenteita jopa 10 mm tarkkuudella, sekä suuren määrän hitsattuja liitoksia. BIM-teknologian avulla Belenergomashin asiantuntijat onnistuivat tehostamaan työnkulkuaan, sekä varmistamaan tehokkaan kommunikaation eri osapuolien välillä.

Volgogradin areenassa, johon mahtuu 45 000 katsojaa seuraamaan siellä järjestettävää neljää ottelua, on ainutlaatuinen vaijerien varassa oleva katto sekä avoin, punosmainen julkisivu. Stadionin teknisen monimutkaisuuden takia toimittajien sekä rakentajien oli tärkeää tehdä tiivistä yhteistyötä varmistaakseen työn tarkkuus sekä tuotannossa että asennuksessa. Tätä hankalaa tehtävää hallitakseen, tarvittiin oikeat teknologiset välineet. Teklan BIM-teknologia yhdisti kaiken saatavilla olevan rakennetiedon yhteen, informaationtäyteiseen tietomalliin. Dataa voitiin siirtää suoraan mallista tuotantoon, minkä avulla voitiin parantaa työn joustavuutta ja tarkkuutta, sekä merkittävästi pienentää tuotantoaikoja.

Yllä mainittujen stadionien ja areenoiden lisäksi Trimblen Tekla-ohjelmistoa hyödynnettiin myös näissä jalkapallon MM-kisojen stadioneissa:

- Nizhny Novgorod Stadium
- Kazan Arena
Samara Arena
Fisht Stadium, Sochi

Lataa oma MM-2018 kisakalenterisi

Valokuvia ja Tekla BIM kuvia (Trimble)