Suomalainen hakee lomalta kulttuuria useammin kuin ruotsalainen – viiden suosituimman retken lista julki

Eurooppalaisissa kesän suosikkikohteissa suomalaiset matkailijat tunnetaan historian ja kulttuurin ystävinä. He myös osallistuvat järjestetyille päiväretkille aktiivisemmin kuin tanskalaiset tai norjalaiset.

Matkanjärjestäjä TUIn mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset rakastavat tehdä lomamatkoillaan päiväretkiä. Kun tanskalaiset kiertävät lomasaarta vuokra-autollaan, suomalaiset ja ruotsalaiset hyppäävät veneajelulle paratiisirannalle tai tutustuvat historiallisiin kohteisiin.

Lomakohteen seudun erilaisiin nähtävyyksiin, kulttuuriin ja historiaan tutustuminen joko omatoimisesti tai opastetulla kierroksella auttaa saamaan tavallista kattavamman kuvan paikasta, jossa lomailee.

– Pohjoismaalaisten joukosta juuri suomalaiset nauttivat selvästi eniten historiallisista vierailukohteista ja kulttuurinähtävyyksistä, kuten museoista, sightseeing-kierroksista ja paikallisista illanvietoista. Ruotsalainen valitsee päiväretkikohteekseen todennäköisemmin rentouttavan veneajelun tai retken paratiisirannalle, kertoo TUIn retkimyynnistä Pohjoismaissa vastaava Christoffer Lundström.

TUI Finland on listannut viisi myydyintä kesän 2018 päiväretkeään suomalaisten keskuudessa. Listalta löytyvät muun muassa perinteinen Knossoksen palatsi Kreetalla ja uudempi suosikki Krkan kansallispuisto Kroatiassa.

Suomalaisten eniten suosimat päiväretket kesäkaudella 2018:

1. Knossos, Iraklion ja arkeologinen museo Kreetalla

Jos Kreetalla pitää nähdä vain yksi paikka, se on Knossoksen palatsi. Iraklionista etelään sijaitseva palatsi on saaren suosituin nähtävyys, joka oli aikoinaan Kreetan minolaisen kulttuurin keskus. Retkeen kuuluu myös tutustuminen arkeologiseen museoon.

Lisää retkestä  TUIn nettisivuilla.

2. Krkan kansallispuisto ja vesiputoukset Kroatiassa

Krkan kansallispuisto tunnetaan jylisevistä vesiputouksistaan, järvistään ja kauniista vaellusreiteistään, jotka kulkevat joen rantaa mukaillen. Tällä retkellä pääsee nauttimaan raikkaasta ilmasta ja tutustumaan kasvistoltaan monipuoliseen ympäristöön.

Lisää retkestä  TUIn nettisivuilla.

3. Laivaretki Korfulta Albaniaan

Korfulta on vain lyhyt laivamatka Albaniaan. Usein väheksytty Albania oli vuosikymmenten ajan suljettu valtio, joka on alkanut vasta nyt houkutella matkailijoita.

4. Lindos ja Rodoksen kaupunki

Lindos, Rodoksen akropolis ja Suurmestarin palatsi ovat vain muutamia tämän retken kohokohdista. Vain harva saari Kreikassa voi kilpailla Rodoksen kulttuuriperinnön kanssa. Tämän retken aikana näet saaren tärkeimpiä nähtävyyksiä.

5. Elafonissin paratiisisaari Kreetalla

Vaaleanpunaisen hiekan ja vaaleansinisen meren ympäröimä asumaton Elafonissin pikkusaari on äärettömän kaunis. Saaren länsikärjessä sijaitsee soma pieni kappeli, johon voi retkellä tutustua auringossa paistattelun ja rannalla tepastelun merkeissä.

Lue lisää retkestä  TUIn nettisivuilla.

TUIn valikoimassa on 1200 retkeä yli 30 maassa. TUI on uudistanut retkiportaaliaan niin, että retkiä voi varata myös muutkin kuin TUIlta matkansa varanneet: TUIn retket

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUI fly. Saksalainen matkanjärjestäjäkonserni TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. www.tui.fi