TUI uudistaa pohjoismaista lentolaivastoaan ja vastaanottaa ensimmäisen 737 MAX -koneen

Matkanjärjestäjä TUI ja sen lentoyhtiö TUI fly on Euroopan ensimmäinen tilauslentolentoyhtiö, joka saa käyttöönsä 737 MAX 8 -lentokoneen. TUI uudistaa lentolaivastoaan ja on tilannut yhteensä viisi konetta Pohjoismaihin. Ensimmäinen kone saapui Arlandan lentoasemalle tänään, ja toimituslento Boeingin tehtaalta Seattlesta Tukholmaan lennettiin 30 prosenttisella biopolttoaineella.

Uusinta ilmailuteknologiaa

Neljännen sukupolven 737 MAX -kone on uusinta ilmailuteknologiaa. Koneessa on noin 14 % alhaisempi polttoaineen kulutus sekä 40 % alhaisempi melutaso verrattuna 737 NG -koneeseen. Matkustusmukavuutta lisäävät selkänojissa olevat USB-latauspistokkeet, leveämmät istuimet sekä suurempi määrä istuimia, joissa on enemmän jalkatilaa.

Pitkäaikainen sitoutuminen

Matkailun ja ilmailun kestävämpi kehitys on tärkeä osa TUIn kestävän matkailun Better Holidays, Better World -strategiaa.TUIn tavoitteena on omistaa Euroopan polttoainetehokkain lentoyhtiö ja vähentää hiilidioksidipäästöjä 10 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.TUI on parhaillaan kehittämässä strategiaa kestävämpien ilmailupolttoaineiden käytölle.

– Biopolttoaineilla on mahdollista vähentää merkittävästi ilmailun hiilijalanjälkeä. Testasimme yhdessä TUIn kanssa biopolttoainetta Boeing ecoDemonstrator -hankkeessa vuonna 2015, ja nyt toimituslennolla kokeilimme biopolttoainetta käytännössä. Se on osoitus siitä, että TUI on kiinnostunut tuomaan markkinoille kilpailukykyistä biopolttoainetta, sanoo Sean Newsum Boeing Commercial Airplanen ympäristöstrategian johtaja.

Konsernin laajuinen laivaston uudistaminen

TUI Group on tehnyt merkittävän investoinnin tilaamalla yhteensä 72 uutta 737 MAX 8 ja 737 MAX 10 -konetta. TUI Nordic ja TUI Belgia vastaanottavat TUIn ensimmäiset 737 MAX -koneet.

–TUIn nimenvaihdos oli merkittävä muutos matkallamme kohti entistä modernimpaa matkailuyritystä. Lentolaivaston uudistaminen on toinen tärkeä osa sitä. Tämä on merkittävä panostus brändiimme sekä matkailun tulevaisuuteen. Olemme erittäin ylpeitä voidessamme toivottaa asiakkaamme tervetulleiksi viimeisintä ilmailuteknologiaa oleviin koneisiimme, sanoo TUI Nordicin toimitusjohtaja Alexander Huber.

TUI flyn 737 MAX 8 -koneita käytetään ensisijaisesti lyhyen matkan lennoilla Euroopassa, ja ne tulevat korvaamaan tulevaisuudessa kaikki tällä hetkellä käytössä olevat 737 NG -koneet. Reitit ja lähtökentät myös Suomesta julkistetaan myöhemmin keväällä.

Tekniset tiedot:

Matkustajapaikkoja: 189

Kantomatka: 6 510 km

Pituus: 39,52 m

Siipien kärkiväli: 35,90 m

Moottori: LEAP-1B, CFM International

Ensimmäinen kaupallinen lento: Arlandasta Teneriffalle 4. maaliskuuta 2018

Lisätietoja:

TUI Group

Joy Doyle

Corporate and external affairs

Joy.Doyle@tui.co.uk