Kaksi kotia vailla humalaa voitokas Suomen paras olut -kilpailussa

Suomen parhaat oluet on valittu. Fiskarsin Panimon Kaksi kotia vailla humalaa Gruit Ale voitti sarjan "Muut oluet".

Kaksi kotia vailla humalaa on todellinen erikoisuus: panimon lähistöltä poimituilla villiyrteillä ja pakurilla maustettu hapanolut, josta humalat on jätetty kokonaan pois. Villiyrtit, kuten pujo ja mesiangervo tuovat maku- ja tuoksumaailmaan vahvaa yrttisyyttä. Olutta ei ole hapatettu erikseen, vaan happamuus tulee yrttien kaarnasta ja tuo jopa viinimäisiä. monitahoisia vivahteita olueen. Kaksi kotia vailla humalaa sopiikin erinomaisesti vaalean kalan kanssa.

"Olemme innoissamme tästä palkinnosta", kertoo Fiskarsin Panimon perustaja, Jari Leinonen. Hän jatkaa: "voitamme tämän palkinnon ensimmäistä kertaa, ja juuri Kaksi kotia vailla humalaa edustaa panimomme kokeilevaa, mutta ikiaikaisiin oluenvalmistuksen perinteisiin nojaavaa tyyliä täydellisesti".

Oluen nimi juontaa juurensa kahden panimon, kahden kodin, ideointiin gruit-oluesta, joka humalan sijaan maustetaan villiyrteillä. Silloin Hiisi-panimolla työskennellyt Tatu Hiitola on yhdessä Leinosen kanssa reseptin takana.

Gruit on muinainen oluttyyli vuosisatojen takaa. Tarinoiden mukaan krouvien ja panimoiden rouvat keräsivät lähistöltä yrttejä ja kukkia oluen sekaan, jotta happanemaan alkaneen oluen mausta saatiin juotavampaa ja näin muutamia päiviä lisää myyntiaikaa. Tätä mausteeksi kerättyä yrttipuskaa kutsuttiin gruitiksi, josta se päätyi kuvaamaan maustettua olutta. Tänä päivänä gruit on tyylinä valtavirrasta poikkeava, mutta olutharrastajille tuttu.

Suomalainen olut ry valitsee parhaat suomalaiset oluet vuosittain. Finaalituomaristoon kuuluu kotimaisia, kuin kansainvälisiä olutasiantuntijoita.

Kaksi kotia vailla humalaa on saatavilla Alkon valikoimasta.
4,83€ / 33 cl / 5,6%

Fiskarsin Panimo palkittiin myös hiljattain kansainvälisessä World Beer Awards -kilpailussa seuraavin palkinnoin:

• Erikoisoluet: Changeling - Country winner
  • Hapanoluet: Floridus - hopeaa
  • Lagerit: Luomu Musta Valssi - hopeaa

• Ruoka, juoma

• vuoden olut
  • olut
  • olut ja ruoka
  • käsityöläisolut
  • suomen paras olut
  • palkinto
  • pienpanimo
  • fiskarsin panimo
  • fiskars village

Uniq Drinks Finland Oy on vuonna 2006 toimintansa aloittanut juomiin erikoistunut yhtiö. Yritys on osa vuonna 1899 perustettua, perheomisteista Heino-konsernia. Uniq Drinks Finland Oy:n toimialaan kuuluu juomien valmistus, maahantuonti ja jakelu. Tuoteportfoliossamme on viinien lisäksi oluet, siiderit, virvoitusjuomat ja väkevät alkoholijuomat. Tuotteitamme voi ostaa Alkon myymälöistä, päivittäistavarakaupoista sekä ravintoloista ympäri Suomea. Edustamme juomataloja ympäri maailmaa ja tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat mm. Yalumba, Catena Zapata, Casa Silva, Fuller's ja Magners. Omia tuotemerkkejämme ovat kotimaiset Suomenlinnan Panimo ja Fiskarsin Panimo, sekä Noita Winery ja Ägräs Distillery. Vieraita otamme vastaan sekä Suomenlinnan Panimolla, että Fiskarsin Vanhalla Veitsitehtaalla.

Jari Leinonen

Perustaja, Fiskarsin Panimo 0409381411