Andrew Hem, 2018 Oulu, kuva Hannu Uusitalo

Globaali portfoliohaku avattu Ouluun toteutettavasta seinämaalauksesta

Oulu, yhdessä 32:n yhteisen historian sekä tulevaisuuden yhdistämän pohjoisen Suomen kunnan ja kaupungin kanssa, kilpaili onnistuneesti vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelistä. Voiton myötä matka kohti kulttuuripääkaupunkivuotta on alkanut, kun Oulu2026 alkaa synnyttää kulttuuria, taidetta ja tapahtumia koko Oulu2026-alueelle.

Upeart toteuttaa yhteistyössä Oulu2026:n kanssa muraalin osana Oulu2026-kulttuuriohjelmaa vuoden 2022 aikana. Toteutuvan taideteoksen toteutuspaikasta järjestettiin yleisöäänestys, jonka voitti muhkealla äänimäärällä Rajakylä. Yleisöäänestykseen osallistuneet saivat äänestyksen yhteydessä kertoa myös asuinalueeseen liittyviä muistoja ja tarinoita, joita Ouluun kutsuttava taiteilija voi myöhemmin käyttää teossuunnittelun pohjana.

Muraalia varten on nyt avattu ammattilaistaiteilijoille suunnattu globaali portfoliohaku, joka on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Portfolionsa lähettäneistä taiteilijoista Ouluun kutsuttavan taiteilijan valitsee raati, jonka jäsenet ovat Oulun kulttuurisäätiön Inka Hyvönen, Oulun taidemuseon Katariina Kemppainen, kuvataiteilija Anni Kinnunen ja Upeartin Jorgos Fanaris.

Ouluun kutsuttavalle taiteilijalle maksetaan 12 000 €:n korvaus taideteoksen toteuttamisesta. Portfoliohaun tarkat ohjeet löytyvät ja ovat ladattavissa portfoliohakusivulta: upeart.com/oulu2026.

Oulu2026 tuo kulttuurin osaksi jokaisen elämää ja luo asukkaille mahdollisuuksia osallistua eri tavoin taiteen ja kulttuurin tekemiseen. Tarkoituksena on nostaa taiteen ja kulttuurin merkitys uudelle tasolle kaupunki- ja aluekehityksessä ja luoda uusia luovan talouden ja matkailun työpaikkoja sekä luovan talouden keskittymiä koko Oulu2026-alueelle.