Teemu Mäenpään maalaama muraaliteos Karakalliossa. Kuva: Tomi Salakari

Karakallio Creative -hanke kehittää Karakalliosta Espoon kiinnostavimman asuinalueen

Jännittävä ja jatkuvasti uusiutuva luova alue; tätä on Karakallio Creative.

Karakallio Creative -hanke elävöittää Espoon Karakallion aluetta taiteella ja tapahtumilla, lisää alueen elinvoimaisuutta ja herättää positiivista kiinnostusta julkista taidetta kohtaan.

Karakallio Creative tulee olemaan positiivinen esimerkki siitä, miten kaupunkitilaa voidaan ajatella ja kehittää innovatiivisesti. Hankkeen myötä Karakalliosta muodostuu taiteellisesti korkealaatuinen kaupunginosa, jossa taide lisää alueen kiinnostavuutta.

Hanke pilotoi sisällöllisesti monimuotoisen ja taiteellisesti korkeatasoisen ulkotaidealueen suunnittelu- ja toteuttamisprosessin yhteistyössä yhdistyksen, asukkaiden ja kulttuurin tulosyksikön kanssa.

Taidealueen kohteena on Espoon Karakallio, Leppävaaran läheisyydessä sijaitseva 5 500 asukkaan asuinalue. Alueen rakennuskanta koostuu pääosin 1960‒1990 -lukujen välillä rakennetuista kerrostaloista. Lähivuosien täydennysrakentaminen tulee lisäämään alueen väkimäärää noin tuhannella asukkaalla.

Karakallion soveltuvuutta taidealueeksi tukee alueen identiteetti, soveltuva rakennuskanta, saavutettava sijainti sekä aktiivinen ja yhteisöllinen asukastoiminta. Yhteiseksi koetun taiteen välityksellä alueesta muodostuu luontainen kasvualusta yhteisöllisyydelle ja osallistavalle toiminnalle.

Taidetta tuotetaan alueelle pitkäjänteisesti. Taidesisältö tulee olemaan korkealaatuista ja monipuolista. Teostyyppien kirjo vaihtelee ennakkoluulottomasti maalauksista vihertaiteeseen ja installaatioihin.

”Karakallio Creative on ennennäkemättömän kunnianhimoinen taidehanke, joka hakee vertaistaan jopa kansainvälisesti”, valottaa hankkeen pääkuraattori Jorgos Fanaris.

Hankkeen toteuttaa Elävä Espoo ry, joka kuuluu julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoivaan Upeart-taidekollektiiviin. Espoon kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalveluiden toimipiste Karatalo osallistuu taidehankeyhteistyöhön. Alueen asukasyhdistyksellä, Karakallio-Seuralla, on ollut merkittävä rooli hankkeen käynnistämisessä ja suunnittelussa.

Lisätietoa hankkeesta:

Nettisivu: karakalliocreative.com