Heidi Katajamäki & Veera Inkeri, "Rantavesien haaveilija" (2023), Lahti. Kuva: Ilkka Vuorinen

Lahden Ranta-Kartanon uusi taideteos "Rantavesien haaveilija" tuo leikkisyyttä kookkaan parkkitalon julkisivuun

Paikallisesta ympäristöstä innoituksen saanut taideteos on suunniteltu elävöittämään parhaillaan rakentuvaa Ranta-Kartanon aluetta. Teoksen taiteilijoille vaikuttavan kokoisen seinämaalauksen toteuttaminen oli inspiroiva ja ainutlaatuinen kokemus.

Taiteilijapari Heidi Katajamäen ja Veera Inkerin teos Rantavesien haaveilija on valmistunut Ranta-Kartanon pysäköintitalon julkisivuun Lahden keskustassa. Lähes 1 000 neliömetrin kokoinen seinämaalaus on saanut inspiraation Ranta-Kartanon ja Pikku-Vesijärven puiston ympäristöistä.

“Toivomme, että ihmiset saavat esteettistä iloa maalauksestamme. Nimensä mukaisesti teos tarjoaa haaveilun mahdollisuuden luonnon ja rakennetun ympäristön välimaastossa leikillisyyttä unohtamatta”, kertovat Katajamäki ja Inkeri teoksestaan.

Erityisesti Pikku-Vesijärven puiston suuntaan näkyvä teos on suunniteltu osaksi aluetta elävöittämään ihmisten arkea.

“Teoksen edustalla avautuu laaja, vielä rakentamaton alue, jolloin koko seinä on nähtävissä jo varsin kaukaa. Teos saattelee puistosta keskustaan päin kulkijaa. Historiallinen museo puistoineen, Ranta-Kartanon uudisrakennukset ja koko keskustan siluetti muodostavat maalaukselle kehyksen”, kertoo kaupunkikuva-arkkitehti Armi Patrikainen Lahden kaupungin rakennusvalvonnasta.

Taidetta on pidetty puurakentamisen lisäksi Ranta-Kartanon alueen viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta lisäävänä aiheena.

“Tavoitteena oli saada parkkitalon paljaaseen betoniseinään teos, joka sopii aiheeltaan rakennuksen ja alueen arkkitehtuuriin sekä ympäristöön. Tässä onnistuttiin”, toteaa Patrikainen valmistuneesta teoksesta.

“Teoksen teema ja väritys keskustelevat ympäristön kanssa ja sen mittakaava sopii hyvin jyhkeään rakennukseen. Teoksessa on selkeyttä mutta myös kiinnostavasti toteutettuja yksityiskohtia, jotka hahmottuvat tarkemmassa tarkastelussa.”

Rantavesien haaveilija on Katajamäelle ja Inkerille heidän ensimmäinen yhteinen seinämaalauksensa. Teoksessa yhdistyy kahden kuvataiteilijan kädenjälki ja kaksi eri tyyliä rakentaa kuvaa. Taiteilijapari kuvailee vaikuttavan kokoisen teoksen toteutusta inspiroivaksi ja ainutlaatuiseksi kokemukseksi.

“Aloittaessamme teosta tuntui se mahdottoman suurelta, mutta maalauksen edetessä tunne massiivisuudesta alkoi kummallisesti pienentyä. Välillä sitä kuitenkin taas kiinnitti huomiota kokoon, kun teoksen toiselle reunalle ei ollut ehtinyt koko päivänä. Isojen muotojen maalaaminen oli urheilullista ja vapauttavaa, mutta myös kärsivällisyyttä vaativaa. Kiinnostuksemme jatkaa yhdessä työskentelyä myös kasvoi projektin aikana.”

Seinämaalaus on tilapäinen ja ilahduttaa ohikulkijoita tulevien vuosien ajan, kunnes korttelirakentaminen jatkuu suunnitellun vesiliikuntakeskuksen osalta.

Teoksen tilaaja oli Lahden kaupunki. Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastasi Upeart.

Lisätietoja:

Lahden kaupunki /KYMP