Lahden Ranta-Kartanon pysäköintitaloon tilataan seinämaalaus. Kuva: ARRAK Arkkitehdit

Lahden Ranta-Kartanon uuteen pysäköintitaloon taideteos

Lahden keskustan uuden pysäköintitalon tyhjälle seinälle toteutetaan seinämaalaus. Seinämaalauksesta on tilattu teosluonnokset neljältä taiteilijalta. Ranta-Kartanon taideohjelman pohjalta suunniteltava teos valmistuu syyskuuhun mennessä.

Lahden Pysäköinti Oy:n rakennuttaman Ranta-Kartanon pysäköintitalon rannan puoleiselle seinälle tilataan taideteos Ranta-Kartanon taideohjelman pohjalta. Lahden ensimmäisen, vuonna 2019 valmistuneen, taideohjelman avulla julkinen taide pyritään saamaan luontevaksi osaksi Ranta-Kartanon uutta ja kehittyvää aluetta. Teoksen suunniteltu valmistumisajankohta on syyskuuhun 2023 mennessä. Teos on tilapäinen ja se tulee peittymään, kun korttelirakentaminen jatkuu siihen suunnitellun vesiliikuntakeskuksen osalta.

Tilattava seinämaalaus toteutetaan Ranta-Kartanon pysäköintitalon luoteen puoleiseen julkisivuun, joka on kooltaan noin 20 x 50 metriä. ARRAK Arkkitehtien suunnitteleman pysäköintitalon muilla julkisivuilla on käytetty puuta, köynnösverkkoa ja väribetonia. Kiinteänä osana rakennuksen arkkitehtuuria on taiteilija Pauli Ahopellon suunnittelema Moire Park -teoskokonaisuus, jonka linjakas puurimoitus perustuu moiré-efektiin.

Teosvalinta toteutetaan kutsuperusteisena luonnostilauksena, johon raati on valinnut monipuolisen taiteilijanelikon. Rinnakkaiseen luonnosvaiheeseen kutsutut taiteilijat ovat Anetta Lukjanova, Essi Ruuskanen ja Jani Tolin sekä taiteilijapari Heidi Katajamäki & Veera Inkeri. Luonnosvaiheen päätyttyä yksi teoksista valitaan toteutettavaksi.

Parhaillaan rakentuva Ranta-Kartano sijaitsee Lahden keskustan ja Vesijärven ympäristössä, jossa sitä reunustavat laajat puistoalueet. Alueen läheisyydessä sijaitsee keskeisiä kulttuuritoimintoja, kuten Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva.

Ranta-Kartanon taideohjelman myötä julkinen taide tulee olemaan merkittävässä roolissa Lahden kaupunkitilan elävöittäjänä. Julkisen taiteen arvostuksesta Lahdessa kertoo Taiteen edistämiskeskuksen kyselytutkimus (TNS Kantar, 2020), jossa selvitettiin, kuinka tärkeää taide on ihmisille osana arkiympäristöä ja julkisia tiloja. Kyselyn mukaan 80 % lahtelaisista vastaajista haluaa taidetta arkeensa. Tutkimus koski Suomen kymmentä suurinta kaupunkia, joista julkisen taiteen suosio oli kasvanut eniten Lahdessa.

Luonnosvaiheen taiteilijat valitsi valintaraati, jonka jäsenet ovat Lahden Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Eeva Jauro, ARRAK Arkkitehdit Oy:n arkkitehti (SAFA) Ari Bungers, Lahden Taiteilijaseuran puheenjohtaja taiteilija Nelli Penna, Lahden kaupungin rakennusvalvonnan kaupunkikuva-arkkitehti Armi Patrikainen, Lahden kaupunginmuseon tutkija Elisa Lindell sekä Lahden kaupungin maisema-arkkitehti Maria Silvast.

Teoksen tilaaja on Lahden kaupunki. Hankkeen koordinoinnista vastaa Upeart.

Lisätietoja medialle:

Lahden kaupunki /KYMP