Anetta Lukjanovan ja Taneli Stenbergin muraali Vesitorninkadulla. Kuvat Heidi Kristiina

Mikkeliin valmistui odotettu ensimmäinen muraali – utelias kärppäkaksikko hurmaa kaupunkilaisia Vesitorninkadulla

Mikkelin maisemaa värittää nyt näyttävä julkinen taideteos, kun kaupungin ensimmäinen kerrostalomuraali valmistui Vesitorninkadulle osana valtakunnallista Upeart Festival 2019 -ohjelmistoa. Taiteilijakaksikko Anetta Lukjanova ja Taneli Stenberg maalasivat Mikalo Oy:n kerrostaloon syksyisen maiseman, jossa kaksi kärppää seikkailee talviturkeissaan, mikkeliläisiä uteliaasti kurkistellen. Isokokoinen seinämaalaus hurmasi jo tekovaiheessaan, ja valmiina taideteoksena se kehittää näkyvällä tavalla Mikkelin kaupunkikuvaa.

Savolaista vitsikkyyttä ja suomalaiseen maisemaan ja makuun sopivia värisävyjä – tätä kaikkea löytyy Anetta Lukjanovan ja Taneli Stenbergin seinämaalauksesta “Väärät vermeet”. Mikkeliin, asuinkerrostalon julkisivuun syntyneessä muraalissa kaksi syysmaisemassa seikkailevaa kärppää on talviturkeissaan, vaikka luontoäidin mukaan turkissa tulisi vielä olla kesäväritys. Mutta Savossa kun ollaan, velmuilulta ei voi välttyä edes kärppien kesken. Lukjanova ja Stenberg ovat toteuttaneet useita yhteisiä taideprojekteja myös aiemmin ja luontoaihe eläimineen on molemmille läheinen. Kun kaupunkiin maalataan odotettua ensimmäistä muraalia kaikille avoimeen julkiseen tilaan, tuntee myös taiteilija isoa vastuuta työstään. Aihetta valitessaan Lukjanova ja Stenberg päätyivät lempeään luontoteemaan, joka ilahduttaisi varmimmin valtaosaa kaupunkilaisia.

Isokokoisen ja paljon yksityiskohtia sisältävän seinämaalauksen työstäminen vei taiteilijoilta kaksi viikkoa ja 110 litraa maalia. Nyt osoitteessa Vesitorninkatu 6 sijaitseva teos on valmis kaikkien ihailtavaksi. Seinämaalauksen tilanneen Mikalo Oy:n mukaan taideteos onnistui hurmaamaan mikkeliläiset jo maalausprojektin aikana.

“Olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen sekä yhteistyöhön Upeartin ja taiteilijoiden kanssa. Halusimme tarjota niin Mikalon kuin koko Mikkelin kaupungin asukkaille jotain uutta ja erilaista. Omalta osaltamme haluamme myös olla mukana kehittämässä kaupunkikuvaa. Olemme saaneet todella paljon positiivista palautetta ja suunnittelemme jo mahdollisuutta toteuttaa uusi taideteos ehkäpä jo ensi vuoden Upeart-festivaalin yhteydessä”, kertoo Mikalo Oy:n toimitusjohtaja Hannu Sormunen.

Anetta Lukjanovan ja Taneli Stenbergin teoksen toteutuksessa olivat mukana Upeart, Mikalo Oy, Pintaväri, Cramo ja Tikkurila. Neljättä kertaa järjestettävä Upeart Festival 2019 tuo syyskuun aikana julkisia taideteoksia yhdeksään kaupunkiin ympäri maata. Mikkelin lisäksi taideteoksia on jo valmistunut Joensuussa ja Espoossa. Tampereen Kaukajärvelle maalataan parhaillaan taideteosta, jonka toteuttaa meksikolainen Paola Delfin. Uusia festivaalikaupunkeja taiteilijoineen julkistetaan läpi syyskuun.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
press (at) upeart com

Seuraa Upeart Festivalia:
Twitter:http://www.twitter.com/upeartfinland
Nettisivu:http://www.upeart.com
Newsdesk:https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart Festival on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma. Neljättä kertaa järjestettävä kaupunkitaidefestivaali tuo vuonna 2019 toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin. Huippuluokan taiteilijoita ja heidän teoksiaan poikkeuksellisen laajasti esittelevä Upeart-festivaali on jo ensimmäisinä vuosinaan vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa. Festivaalin taustalla on julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoiva Upeart-taidekollektiivi yhteistyökumppaneineen.