Kolme taloyhtiön asukasta antoi kasvonsa seinämaalaukseen. Kuva Paola Delfin

Tampereelle valmistui vahvoja naisia juhlistava muraali – kolme taloyhtiön asukasta antoi kasvonsa teokseen

Meksikolaisen taiteilijan Paola Delfinin seinämaalaus on valmistunut Tampereen Kaukajärvelle osana Upeart Festival 2019 -taidetapahtumaa. SATOn asuinkerrostalon julkisivua koristaa nyt vaikuttava 27 metriä korkea teos, jolle antoi kasvonsa kolme taloyhtiön asukasta. Mustavalkoisista maalauksistaan tunnettu Delfin juhlistaa teoksellaan talon yhteisöllisyyttä ja vahvoja naisia – maahanmuuttajataustaista äitiä ja tytärtä sekä taloyhtiön vanhinta alkuperäistä asukasta.

Kuusivuotias Sofia Marof, hänen äitinsä Suhal Jamil, 39,ja samassa taloyhtiössä 49 vuotta asunut Maija Ketola,78, löytävät helposti kotiin, sillä heidän kasvonsa koristavat nyt kotitalon julkisivua valtavan seinämaalauksen muodossa. Taideteos syntyi juuri 50-vuotisjuhlia viettäneen SATOn asuinkerrostalon julkisivuun Saarenvainionkadulle osana Upeart Festival 2019 -taidetapahtumaa.

Mexico Cityssä syntynyt Paola Delfin kuvaa ympäri maailmaa toteuttamissaan taideteoksissa vahvoja ja vaikuttavia naisia, tuoden samalla esiin naisten herkkyyttä ja kauneutta. Tampereelle taiteilijan toi julkisen tilan taidehankkeita koordinoiva Upeart, joka oli lähestynyt SATOa ehdotuksella muraalista jo puolitoista vuotta sitten. SATO innostui hankkeesta, toteutus sovittiin syksylle 2019 ja suunnitteluvaiheen yhteydessä käynnistyi myös mallihaku teokseen. Delfin halusi maalaukseensa talon aitoja naisasukkaita, joten asukastoimikunta teki esikarsinnan ehdokkaista ja taiteilija valitsi lopulliset mallit ikuistettavaksi muraaliin. Yhteisöllinen taloyhtiö piti taiteilijasta hyvää huolta hankkeen aikana, ja Delfin sanookin rakastuneensa asukkaisiin, jotka ottivat hänet osaksi perhettään.

“Olemme hyvin iloisia, että Saarenvainionkatu 9 asukkaat saivat upean muraalin. Talojen asukkailla on erinomainen yhteisöllinen henki ja toimintakulttuuri. Haluamme SATOssa tukea yhteisöllisyyden syntymistä ja kehittymistä kaikissa kotitaloissamme. Muraali sopii myös hienosti talon 50-vuotisjuhlaan. Erityisen iloisia olemme taideteoksen tarinasta, jossa kohtaavat talossa asuvat äiti ja tytär sekä Maija, joka on asunut talossa sen valmistumisesta lähtien”, kertoo aluejohtaja Miikka Karjaluoto SATOsta.

Paola Delfinin toteuttama muraali syntyi osoitteeseen Saarenvainionkatu 9. Teoksen toteutuksessa olivat mukana Upeart, SATO, Tikkurila ja Pintaväri. Upeart Festival 2019 tuo syksyn aikana julkisia taideteoksia kaupunkeihin ympäri maata.

Lisätiedot:
Miikka Karjaluoto, puh. +358 40 5830385, miikka.karjaluoto (at) sato.fi
Upeart, puh. +358 50 468 6521, press (at) upeart com

Seuraa Upeart Festivalia:
Instagram: http://www.instagram.com/upeart
Twitter:http://www.twitter.com/upeart
Nettisivu:http://www.upeart.com
Newsdesk:https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart Festival on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma. Neljättä kertaa järjestettävä kaupunkitaidefestivaali tuo vuonna 2019 toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin. Huippuluokan taiteilijoita ja heidän teoksiaan poikkeuksellisen laajasti esittelevä Upeart-festivaali on jo ensimmäisinä vuosinaan vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa. Festivaalin taustalla on julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoiva Upeart-taidekollektiivi yhteistyökumppaneineen.