Mutkalammin tuulipuistoon toteutettava teos ja sen taiteilija julkistetaan tuulipuiston virallisissa avajaisissa kesäkuussa 2023. Kuva: Neoen Renewables Finland Oy

Mutkalammin tuulipuistoon toteutettavan taideteoksen luonnosvaiheen taiteilijat on valittu

Valintalautakunta tilaa luonnokset tuulipuistoon toteutettavasta taideteoksesta neljältä eri taiteilijalta. Helmi-maaliskuussa järjestettyyn portfoliohakuun osallistui yhteensä 73 taiteilijaa, taiteilijaparia ja taiteilijaryhmää.

Mutkalammin tuulipuiston avoimeen portfoliohakuun vastaanotettiin määräaikaan mennessä 73 hakemusta. Teoshaun valintalautakuntaa ilahdutti hakijamäärän lisäksi hakijoiden laaja-alaisuus ja portfolioiden korkea taso.

Rinnakkaiseen luonnosvaiheeseen kutsutut taiteilijat ovat työpari Grönlund-Nisunen (Tommi Grönlund ja Petteri Nisunen), NEON-työryhmä (Viliina Koivisto ja Mark Nixon), taiteilija Nina Luostarinen sekä kuvanveistäjä Jaakko Pernu.

Teosehdotukset tilataan Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan Neoen Renewables Finland Oy:n kesäkuussa virallisesti avattavaan Mutkalammin tuulipuistoon. Teos sijoittuu Suomen suurimpaan tuulipuistoon etäälle asutuksesta ja julkiselle taiteelle poikkeukselliseen ympäristöön. Haettavan teoksen toivotaan kuvastavan tuulipuiston luonnonmukaisia arvoja ja asettuvan materiaalivalinnoiltaan ja toteutukseltaan ympäristöön. Teoksen suunnittelussa huomioidaan sen toteuttamisen aiheuttama hiilijalanjälki.

Teostilauksen vastaanottava taiteilija ja toteutettava teos julkistetaan Mutkalammin tuulipuiston virallisissa avajaisissa 17. kesäkuuta 2023.

Luonnosvaiheeseen kutsutut taiteilijat valitsi valintalautakunta, jonka jäsenet ovat Neoen Suomen maajohtaja Jerri Loikkanen, Neoen Ranskan Euroopan toimintojen johtaja Cristophe Desplats-Redier, Neoen Suomen projektipäällikkö Erika Forstén, Kannuksen kaupunginjohtaja Jussi Niinistö, taiteilija Janne Nabb, K.H.Renlundin museon aluetaideamanuenssi Anniina Kiiskinen sekä Upeartin taidekoordinaattori Yiorgos Fanaris.

Teoshaun koordinoinnista vastaa Upeart.

Lisätietoja medialle: