Valittu taiteilija tai taiteilijaryhmä toteuttaa teoksen Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan Mutkalammin tuulipuistoon. Kuva: Neoen Renewables Finland Oy

Neoen Renewables Finland Oy ja Upeart käynnistävät teoshaun Mutkalammin tuulipuistoon toteutettavasta taideteoksesta

Mutkalammin tuulipuistoon etsitään taideteosta, joka kuvastaa luonnonmukaisia arvoja ja tuo elämyksellistä laatua julkiselle taiteelle epätavanomaiseen ympäristöön. Teoksen suunnittelussa huomioidaan sen toteuttamisen aiheuttama hiilijalanjälki.

Neoen Renewables Finland Oy ja Upeart käynnistävät kaksivaiheisen teoshaun, jossa haetaan taideteosta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan Mutkalammin tuulipuistoon. Valitun taiteilijan tai taiteilijaryhmän teos sijoittuu Suomen suurimpaan tuulipuistoon etäälle asutuksesta ja julkiselle taiteelle epätavanomaiseen ympäristöön.

Ranskalainen Neoen on yksi maailman johtavista uusiutuvaan energiaan keskittyvistä yhtiöistä ja sillä on aktiivinen rooli maailmanlaajuisen vihreän siirtymän edistämisessä. Suomessa vuodesta 2018 alkaen toiminut Neoen on tällä hetkellä Suomen toiseksi suurin tuulivoiman tuottaja. Mutkalammin tuulipuisto on 404 megawatin (MW) kokonaistehollaan Suomen suurin tuulipuisto, kun sen sähköntuotanto käynnistyy kokonaan vuosien 2022 ja 2023 aikana.

Neoen noudattaa korkeita vastuullisuusperiaatteita ja on toteuttanut Mutkalammin alueelle useita yhteisöllisiä hankkeita, kuten rakentanut kuituinternet-yhteyden neljään tuulipuistoa ympäröivään kylään, toteuttanut useita teiden parannusprojekteja ja synnyttänyt paikallisen rahaston, josta korvataan vähävaraisten lasten harrastuskuluja. Tuulipuiston alueella Neoen on mukana rakentamassa yli 50 kilometrin luontoreitistöä ja tulee tekemään paljon biodiversiteettiä parantavia hankkeita. Julkisen taideteoksen tilaaminen on luontevaa jatkumoa muuhun yhteisölliseen toimintaan.

”Mutkalammin tuulipuisto on Suomen suurin tuotannossa oleva tuulipuisto, ja se tukee Suomen valtion tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Meille on tärkeää, että olemme alueella hyvä naapuri paikallisyhteisöille ja haettava teos tukee tätä hienosti. Toivomme, että valmistuessaan taideteos antaa alueella kävijöille odottamattomia elämyksiä sekä juhlistaa vihreää siirtymää, paikallista luontoa ja uusiutuvaa energiaa”, kertoo Neoen Suomen maajohtaja Jerri Loikkanen taidehankkeesta.

Teoshaulla etsitään taideteosta, joka kuvastaa tuulipuiston luonnonmukaisia arvoja ja asettuu materiaalivalinnoiltaan ja toteutukseltaan ympäristöön. Ulkoilijoiden ja paikallisten suosimaan kohteeseen sijoittuvan teoksen toivotaan muodostuvan kiinnekohdaksi tuulipuiston alueella vieraileville. Teoksen suunnittelussa huomioidaan sen toteuttamisen hiilijalanjälki, jonka vähentämiseksi ja kompensoinnin ideoimisessa tehdään yhteistyötä tilaajan ja taiteilijan kesken.

Portfoliohaku käynnistyy 20. helmikuuta 2023 ja päättyy 14. maaliskuuta 2023. Teoshaun raati valitsee portfolioiden joukosta taiteilijat tai taiteilijaryhmät, joilta tilataan luonnosehdotukset toteutettavasta teoksesta. Luonnoksista raati valitsee tilattavan teoksen, joka julkistetaan Mutkalammin tuulipuiston avajaisissa 17. kesäkuuta 2023. Taidehankinnan kokonaisbudjetti on yli 50 000 euroa.

Teoshaun valintalautakuntana toimii Neoen Suomen maajohtaja Jerri Loikkanen, Neoen Ranskan Euroopan toimintojen johtaja Christophe Desplats-Redier, Neoen Suomen projektipäällikkö Erika Forstén, Kannuksen kaupunginjohtaja Jussi Niinistö, taiteilija Janne Nabb, K.H.Renlundin museon aluetaideamanuenssi Anniina Kiiskinen sekä Upeartin taidekoordinaattori Yiorgos Fanaris.

Avoimeen teoshakuun voi osallistua Suomessa asuvat ja Suomeen vakiintuneesti työskentelevät yli 18 vuotta täyttäneet ammattitaiteilijat ja taiteilijaopiskelijat yksin, työparina tai ryhmänä. Tarkemmat tiedot kohteesta, osallistumisohjeet ja teoshaun säännöt löytyvät osoitteesta upeart.com/taidekilpailu.

Lisätietoja medialle:

Lisätietoja teoshakuun osallistuville: