Resepti onnistuneeseen grillaukseen

Me suomalaiset olemme ihan grillauksen maailmanmestareita, mutta emme aivan yhtä hyviä mitä tulee grillattavien ruokien käsittelyyn. Monesti voi olla vähän niin ja näin hygienian kanssa, mutta elintarvikkeiden käsittelyyn soveltuvien kertakäyttökäsineiden avulla hygienia paranee.

Ravintolassa kokit käyttävät kertakäyttökäsineitä ruoankäsittelyssä ja kokoessaan annoksia. Liha- ja kalatiskillä suojataan myös kädet. Kaiken takana on hygienia ja bakteerien leviämisen estäminen niin käsistä ruokaan kuin ruoasta käsiin. Lisäksi käsineet suojaavat värjäytymiltä tai hajuilta, kuten punajuurelta ja sipulilta.

Samoin meidän kotigrillaajien pitäisi ajatella hygieniaa, kun me sytytämme grillin ja alamme käsitellä kanaa, kalaa, hampurilaisia tai vaikka vihanneksia. Toinen käsineiden etu on, ettei käsiä tarvitse liata, kuten tekee marinadia tai jauhelihapihvejä. Kun on aika tervehtiä vieraita, niin käsineet vaan pois ja voit liittyä seuraan!

Viledan kertakäyttöiset Multi Sensitive nitriilikäsineet ovat suunniteltu erityisesti ruoankäsittelyyn. Nämä ohuet käsineet tuovat hyvän tuntuman ruoan käsittelyyn ja lisäksi niiden liila väritys lisää turvallisuutta, kun ruoan ja terävien veitsien käsittelyssä mahdollisesti irtoavat käsineen palat erottuvat selkeästi ruoan joukosta. Elintarvikevirasto suosittelee käyttämään nimenomaan värillisiä nitriilikäsineitä elintarvikkeiden käsittelyssä, koska nitriilistä ei pääse erittymään kemikaalijäämiä rasvaiseenkaan ruoka-aineeseen.

Ruoan käsittelyssä tulee välttää erityisesti ftalaatteja sisältäviä PVC- eli vinyylikäsineiden käyttöä. Nämä kauppojen hyllyissä tavalliset ja edulliset käsineet eivät sovellu ruoan käsittelyyn, koska monissa niistä on paljon pahamaineisia ftalaatteja, jotka päätyvät käsineistä ruokaan ja sitä kautta omiin elimistöihimme. Ftalaatit eivät sitoudu käsineiden PVC-molekyyleihin, vaan pääsevät helposti irtoamaan lopputuotteesta etenkin rasvaisia elintarvikkeita käsiteltäessä. Toisaalta ftalaatit voivat siirtyä elimistöön jo pelkän ihokontaktin kautta.

Kun hygienia on kunnossa ja grilli puhtaana, ovat perusteet valmiina täydellisten grilliherkkujen luomiseen. Makoisia grillaushetkiä!

Vileda® Multi Sensitive nitriilikertakäyttökäsineitä on saatavilla hyvin varustetuista päivittäistavaramyymälöistä. Suositushinta on 6,99€/40 kpl paketti.

• käsineet
  • keittiö
  • siivousvinkit

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS) on tuotekehityksen ja innovaatioiden saralla maailman johtava mekaanisten siivoustuotteiden valmistaja, jonka päätuotemerkkejä Suomessa ovat Vileda® ja Wettex®. Tuotteet voidaan jakaa pääosin lattioiden ja muiden pintojen hoitoon (mopit, siivousliinat, -sienet ja -harjat), siivouskäsineisiin, vaatehuoltoon sekä ammattisiivouksessa lisäksi siivousvaunuihin ja jätehuoltoon. FHCS panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen pyrkimyksenään olla siivoustuotteiden edelläkävijä ja suunnannäyttäjä maailmassa, niin kotitalous- kuin ammattisiivouksessakin. Yritys on osa yli 160-vuotiasta saksalaista perheyritystä, monialakonserni Freudenberg Groupia, jonka liikevaihto vuonna 2015 oli yli 7,5 miljardia euroa ja jossa työskentelee yli 40 000 työntekijää.