Uusi tutkimus avaa suomalaisten matkailutrendejä pandemian jälkeen

Uusi tutkimus avaa suomalaisten matkailutrendejä pandemian jälkeen

Kestävä kehitys on kuningas: 64 % suomalaisista matkailijoista edellyttää kestävän kehityksen mukaista matkustamista.

Helsinki, 29.9.2023: Vuoden 2023 Visa Global Travel Intentions (GTI) -tutkimus on kattava sukellus suomalaisten kehittyviin matkailutrendeihin pandemian jälkeen. Tutkimus esittelee nousevia trendejä, maksamisen muutoksia ja matkailijoiden mieltymyksiä.

Suomalaiset suhtautuvat matkustamiseen luottavaisin mielin pandemian jälkimainingeissa. Mielenkiinto tutkimusmatkailuun on ilmeistä, sillä suomalaiset ovat tehneet viime vuonna keskimäärin kaksi vapaa-ajan matkaa, molemmat kestoltaan noin kahdeksan päivää. Suosituimpia matkakohteita ovat Viro (23 %), Ruotsi (20 %) ja Espanja (16 %).

Joustavuus ja vapaus

Kaupungeista suosituimpia ovat Tallinna (15 %), Tukholma (9 %) ja Lontoo (3 %). Tärkeimpiä motiiveja matkustamiseen ovat rentoutuminen (59 %), ostokset (27 %) ja tutkimusmatkailu (22 %). Ikäryhmien välillä on selvä ero: Z-sukupolvi haluaa seikkailuja (29 %), kun taas perheet haluavat tutkimusmatkailua (27 %).

Jopa 49 prosenttia suomalaisista matkailijoista haluaa palata viimeisimpiin matkakohteisiinsa, ja etenkin Viro houkuttelee edullisuutensa ja monipuolisten ostoskokemustensa ansiosta.

Matkustamisen kolme trendiä

Matkakohteiden ja perusmotiivien lisäksi myös matkustustavat paljastavat muuttuvia mieltymyksiä. Tutkimus osoittaa kolme selkeää suuntausta:

1. Kestävän kehityksen korostuminen Suomessa. Kaksi kolmasosaa (64 %) matkailijoista on perehtynyt kestävän kehityksen mukaiseen matkustamiseen ja jopa kolmannes (35 %) etsii aktiivisesti ympäristöystävällisiä matkavaihtoehtoja, kuten energiatehokkaita kuljetusmuotoja ja kestävän kehityksen mukaisia majoitusvaihtoehtoja. Tämä muutos heijastaa maailmanlaajuista muutosta kohti ekotietoisuutta.
  2. Myös maksukäyttäytymisessä on havaittavissa muutoksia, jotka viittaavat digitaalisten maksujen tuomaan merkitykseen ja mielenrauhaan. Jopa 91 prosenttia suosi ensisijaista korttiaan ulkomaisissa maksuissa. Korttipetokset olivat kuitenkin huolenaiheena, 68 prosenttia oli matkoillaan joutunut kohtaamaan korttiin liittyviä ongelmia.
  3. Suomalaiset matkailijat luottavat henkilökohtaisiin suosituksiin ja verkkotutkimukseen, erityisesti matka-arvostelusivustoihin. Suunnitteluvaiheessa matkailijat käyttävät pääasiassa hotelli- (63 %) ja lentovertailusivustoja (45 %).

Taloudelliset näkymät

Matkakustannusten mahdollisesta noususta huolimatta suomalaiset ovat edelleen innostuneita matkustamaan. Useimmat aikovat tehdä vähintään kaksi vapaa-ajanmatkaa tulevan vuoden aikana. Rentoutuminen, shoppailu ja tutkimusmatkailu ovat ensisijaisia motiiveja matkustamiseen. Matkojen keskimääräinen kustannus on 1 312 euroa, josta 551 euroa ennen matkaa (42 %) ja 761 euroa matkakohteessa (58 %).

Juha Sillanpää, Visan Suomen ja Baltian maajohtaja toteaa: "Tutkimus korostaa suomalaisen matkailun kehitystä. Kestävän kehityksen korostuminen ja siirtyminen digitaaliseen maksamiseen osoittavat, että suomalainen matkailu kehittyy ja tarjoaa yrityksille mahdollisuuden sopeutua ja vastata näihin muuttuviin vaatimuksiin."

Yrityksille GTI-tutkimus toimii tiekarttana, joka auttaa niitä sopeutumaan modernin matkailijan nykypäivän odotuksiin ja tarpeisiin.

Visa Inc.

Visa (NYSE: V) on maailman johtava digitaalisten maksujen tarjoaja, joka helpottaa maksutapahtumia kuluttajien, kauppiaiden, rahoituslaitosten ja valtion yksiköiden välillä yli 200 maassa ja alueella.

Missiomme on yhdistää maailma innovatiivisimman, kätevimmän, luotettavimman ja turvallisimman maksuverkoston avulla, mikä mahdollistaa yksilöiden, yritysten ja talouksien menestymisen.

Uskomme, että taloudet, jotka osallistavat kaikki kaikkialla myös kohottavat kaikkia kaikkialla ja pitävät saavutettavuuden rahanliikkeen tulevaisuuden perustana.

Lisätietoja osoitteessa Visa.com