Tiedote -

​Tutkimus: suomalaiset pk-yritykset muita Pohjoismaita edellä liiketoimintaprosessien digitalisoimisessa

Petrattavaa löytyy laskujen käsittelyssä ja avainlukujen seurannassa, kertoo Visman Digitaalinen indeksi

Ohjelmistoyhtiö Visma on julkistanut Digitaalinen indeksi 2017 -tutkimuksen, joka kertoo missä määrin suomalaiset pk-yritykset käyttävät digitaalisia työkaluja keskeisissä liiketoimintaprosesseissaan. Tulosten vertailu muihin Pohjoismaihin osoittaa, että suomalaisissa yrityksissä liiketoimintojen digitalisointi on pisimmällä.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin digitaalisuuden astetta yritysten yleisimmissä liiketoimintaprosesseissa, kuten laskujen lähettämisessä ja käsittelyssä sekä avainlukujen seurannassa. Tutkimustulokset kertovat, kuinka tehokkaasti yritykset hyödyntävät moderneja työkaluja eli missä määrin ovat siten virtaviivaistaneet toimintojaan.

Tutkimukseen osallistui 20-250 henkeä työllistävien yritysten toimitus- ja talousjohtajia. Kyselyyn vastasi Suomessa 432 henkilöä ja Pohjoismaissa yhteensä yli 3 000 johtajaa.

Vastausten pohjalta laskettu digitaalinen indeksi oli Suomessa 52 prosenttia. Ruotsin tulos oli 41 prosenttia ja Norjassa 46 prosenttia. Eniten työtä on edessä Tanskassa, jonka vertailutulos oli 24 prosenttia.

“On rohkaisevaa nähdä, että Suomi on liiketoimintaprosessien digitalisoimisessa Pohjoismaiden kärjessä. Kuitenkin 52 prosentista on varaa parantaa. Kansantaloudelliset vaikutukset olisivat kikyä suuremmat, kun työntekijöiden aikaa vapautuisi rutiineista tuottavampaan työhön. Tutkimuksemme tulokset osoittavat selvästi, että digitalisaation hyödyntämisessä pk-yritysten liiketoiminnassa riittää vielä tehtävää”, sanoo Visma Solutions Oy:n toimitusjohtaja Ari-Pekka Salovaara.

Suomi laskutuksessa pisimmällä muttei maalissa

Suomessa laskutuksen digitalisoinnissa on edetty pisimmälle Pohjoismaissa. Vastanneiden mukaan suomalaisissa yrityksissä 73 prosenttia laskuista hyväksytään täysin digitaalisesti, kun toiseksi parhaassa maassa Norjassa luku on 64 prosenttia. Suomessa selvästi yli puolet laskuista lähetetään ja vastaanotetaan sähköisesti, mutta kaikissa muissa Pohjoismaissa jäädään alle 40 prosentin.

Silti digitalisoinnissa on vielä valtava potentiaali Suomessakin, kun laskutusta ajattelee määrällisesti.

”Nykyisin ei ole hyvää syytä tulostaa ja kuorittaa laskuja, sopimuksia ja matkalaskuja. Sähköiset kanavat ovat paljon nopeampia ja edullisempia. Seuraavaa laskua tai sopimusta tulostaessa kannattaakin miettiä, miten paljon se aiheuttaa työtä itselle ja vastaanottajalle, ympäristövaikutuksista puhumattakaan. Sähköistä allekirjoittamista ei vielä lisätty indeksiin, sillä sen käyttö on vielä hyvin vähäistä Pohjoismaissa, mutta tilanne tulee muuttumaan lähivuosien aikana”, Salovaara jatkaa.

Seuraava askel on automatisointi, jossa ollaan vasta alkutekijöissä myös Suomessa. Vastaajien mukaan vasta 40 prosenttia vastaanotetuista laskuista käsitellään ja kohdistetaan maksuun automaattisesti. Teknologia kuitenkin mahdollistaa jo lähes 100 prosentin automaation ostolaskujen käsittelyssä - joko hyväksyttyihin tilauksiin tai tarkastussääntöihin perustuen. Kierrättämiseen ja maksamiseen kuluvasta ajasta voidaan leikata helposti 80 prosenttia automaation avulla.

Reaaliaikainen näkyvyys avainlukuihin puutteellista

Ajantasaisten avainlukujen seurannassa digitaalisin keinoin on kaikilla Pohjoismailla petrattavaa. Suomessa 45 prosenttia yritysten tuoreimmista avainluvuista on digitaalisesti saatavissa. Ruotsissa vastaava osuus on 31 prosenttia, Norjassa 44 prosenttia ja Tanskassa 38 prosenttia.

“Toiminnanohjausjärjestelmän tulisi mahdollistaa avainlukujen seuraamisen reaaliajassa, mikä parantaa näkyvyyttä keskeisiin toimintoihin ja niihin liittyviin kuluihin. Graafiset raportit sekä mahdollisuus porautua tietoihin ja suodattaa niitä auttavat kehittämään ja tehostamaan toimintaa sekä tekemään parempia päätöksiä”, sanoo tuotepäällikkö Heikki Kotimäki Vismasta.

Tutkimustulokset löytyvät täältä: www.visma.fi/digitaalinen-indeksi/.

Lisätietoa:
Ari-Pekka Salovaara, toimitusjohtaja, Visma Solutions Oy, +35844 056 3966

• Yritystoimi, yleinen

• digitalisaatio
  • matkalasku
  • työajanhallinta
  • taloushallinto
  • ohjelmisto

Visma tehostaa yritysten toimintaa tarjoamalla ohjelmistoja, kaupankäyntiratkaisuja, vähittäiskaupan IT-ratkaisuja sekä IT-alan projekti- ja konsultointipalveluita. Visma sujuvoittaa ja digitalisoi liiketoimintaprosesseja sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille. 760 000 asiakasta Pohjois-Euroopassa käyttää Visman tuotteita ja palveluita. Lisäksi yli 300 000 asiakasta ostaa Visman tarjoamia ratkaisuja palveluina. Visma-konsernissa on 6 600 työntekijää, ja vuonna 2016 sen liikevaihto oli 7 855 miljoonaa Norjan kruunua. Kotisivu: visma.fi.

Visma makes businesses more efficient, through offerings of software, commerce solutions, retail IT-solutions, and IT-related projects and consulting. Visma simplifies and digitalizes core business processes within the private and public sector. 760,000 customers in Northern Europe utilize Visma’s products and services, and an additional 300,000 use Visma as a hosting partner. The group has 6 600 employees and its net revenue amounted to NOK 7 855 million in 2016. www.visma.com.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222