Visma Maakuntien tilakeskuksen kumppaniksi

Kiinteistöalan ohjelmisto-osaaja Visma Tampuuri on solminut sopimuksen vuosiksi 2019-2022 Maakuntien tilakeskuksen kanssa rakennusten huoltokirjajärjestelmän toimittamisesta. Järjestelmässä hallitaan jatkossa koko Suomen erikoissairaanhoidon ja erityishuoltopiirien kiinteistöjen ylläpitopalvelua.

Maakuntien tilakeskuksen syksyllä järjestämässä avoimessa kilpailutuksessa johtava kiinteistöalan ohjelmisto-osaaja Visma Tampuuri antoi hinta-laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen, jonka tilakeskus arvioi kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi ratkaisuksi.

Hankinnan kohteena on valtakunnallinen rakennusten huoltokirjajärjestelmäratkaisu SaaS (Software as a Service) -palveluna. Huoltokirjajärjestelmää käytetään sekä ylläpitopalvelun tuottamisen työkaluna että ulkopuolisten palveluntuottajien sopimusten ja vastuiden hallinnointiin. Sopimuksen arvo sopimuskaudelta on 910 000 euroa.

Maakuntien tilakeskus vuokraa tilat maakuntien tarpeisiin
Maakuntien tilakeskuksen huoltokirjasta tulee noin tuhannen työntekijän työväline sekä lisäksi sitä käyttävät sadat ulkopuoliset palveluntuottajat. Yhtiö vuokraa nykyiset julkisen sektorin sote-kiinteistöt sekä pelastusasemien tilat maakunnille vuoden 2021 alusta lähtien. Vuokrattavaa tilaa tulee olemaan lähes 11 miljoonaa neliötä, vuokrasopimuksia on noin 18 000 ja kiinteistöjen tasearvo nousee arviolta noin viiteen miljardiin euroon.

“Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota ratkaisun, joka tukee Maakuntien tilakeskuksen missiota varmistaa, että Suomen 18 maakuntaa voivat palvella asukkaitaan edistyksellisissä, tehokkaissa, ympäristöystävällisissä ja turvallisissa tiloissa”, Visma Tampuuri Oy:n toimitusjohtaja Juha Raitanen sanoo. “Kumppanuus on erittäin hieno päänavaus Visma Tampuurille uudessa segmentissä, jonne olemme panostaneet tuotekehitystä viime vuosina voimakkaasti. Tämän kaupan myötä pääsemme rakentamaan palvelua ja näemme, miten ratkaisumme voivat palvella laajaa julkisen puolen asiakaskuntaa.”

”Me rakennamme tulevaisuuden kiinteistöyhtiötä, joka kokoaa valtakunnalliset erikoiskiinteistöt ja niitä huoltavat erityisosaajat yhteen. Meillä on ainutlaatuinen tilaisuus uudistaa ja yhdenmukaistaa kiinteistönhuollon prosesseja koko maan laajuisesti sekä hyödyntää uusinta teknologiaa, kuten tekoälyä. Nyt valittu huoltokirjajärjestelmä tukee tavoitettamme tarjota asiakkaillemme edistyksellistä ja häiriötöntä ylläpidon palvelua”, Maakuntien tilakeskuksen va. toimitusjohtaja Jukka Latvala toteaa.

Tehokas digitaalinen tiedonkulku ja joustava pilviyhteistyö kiinteistöylläpitoon
Huoltokirja on työväline kiinteistön koko elinkaaren hallintaan ja se toimii yhteisenä tietolähteenä kiinteistön omistajalle, käyttäjille ja palveluntuottajille.

Kiinteistön kokonaisvaltaiseen kehittämiseen tarvitaan ajantasaista ja luotettavaa tietoa. Kun tietoa voidaan käsitellä yhdessä kokonaisjärjestelmässä, kiinteistöjohtaminen tehostuu merkittävästi. Suunnitelmallista kiinteistönpitoa tukee kaikkien sidosryhmien tuominen saman ajantasaisen tiedon ääreen yhteisessä järjestelmässä.

Kun kiinteistöä halutaan kehittää kokonaisvaltaisesti, vaaditaan taustalle ajantasaista ja luotettavaa tietoa. Kiinteistöjohtamisessa saavutetaan tehokkuutta, kun tietoa voidaan käsitellä yhdessä kokonaisjärjestelmässä. Suunnitelmallista kiinteistönpitoa tukee, kun kaikki sidosryhmät saadaan saman ajantasaisen tiedon ääreen yhteisessä järjestelmässä.

“Olemme varmoja, että Visman arvojen mukaisesti pystymme tarjoamaan tehokkuutta Maakuntien tilakeskukselle ja julkisen puolen kiinteistöjen ylläpitoon samalla tavalla kuin olemme tehneet asuntojen parissa jo useiden vuosien ajan. Monipuolisuus ja pitkä kokemus alalla ovat meille selkeitä kilpailuetuja”, jatkaa Raitanen.

Lisätietoja:
Juha Raitanen, toimitusjohtaja, Visma Tampuuri Oy, 040 824 4203
Jukka Latvala, va. toimitusjohtaja, Maakuntien tilakeskus, 040 776 9774

Visma Tampuuri Oy
Visma Tampuuri Oy kehittää ohjelmistoa kiinteistöalan prosessien hoitamiseen sekä laadukkaaseen johtamiseen, Tampuuri – kiinteistöliiketoiminnan toiminnanohjausjärjestelmää. Tampuuria käytetään tällä hetkellä yli miljoonan asunnon ja 79 400 kiinteistön hallinnoimiseen. Kaksi miljoonaa suomalaista asuu, työskentelee tai harrastaa Tampuurilla hallinnoidussa kiinteistössä. Sata asiantuntijaa kehittää, myy ja kouluttaa Tampuuria päivittäin neljässä toimipaikassamme eri puolella Suomea. Taustallamme on ketterä pohjoismainen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa yli 1200 asiantuntijaa. www.vismatampuuri.fi

Maakuntien tilakeskus Oy
Maakuntien tilakeskus Oy on maakunta- ja sote-uudistuksen osana perustettu valtakunnallinen palvelukeskus. Yhtiö vuokraa maakunnille vuodesta 2021 lähtien kaikki niiden tarvitsemat tilat ja työympäristöt: sairaalat, terveyskeskukset, sosiaalipalveluiden tilat ja pelastusasemat. Asiakkaita palvelee 1200 kiinteistöalan ammattilaista toimitilojen vuokrauksessa, ylläpidossa, rakennuttamisessa ja kehittämisessä. Yhtiöstä tulee Suomen suurin toimitilayhtiö, jonka tilojen kokonaismäärä on noin 11 miljoonaa neliömetriä ja vuosittaiset vuokratulot noin 2 miljardia euroa. www.maakuntientilakeskus.fi

• Valtiollinen, kunnallinen hallinto

• ohjelmistokehitys
  • ohjelmisto
  • kiinteistöt

Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yrityksissä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 8500 työntekijää, yli 900 000 asiakasta ja NOK 11 389 miljoonan (n. 1,17 mrd. euroa) liikevaihto vuonna 2018 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. www.visma.fi

Suomessa jo yli 1200 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222