Visma saavuttaa $12,2 miljardin valuaation uuden sijoituksen myötä

Eurooppalainen ohjelmistotoimittaja Visma kertoo, että Hg, ohjelmistoalan johtava sijoitusyhtiö ja nykyinen Visman enemmistöosakkeenomistaja, jatkaa yhtiöön sijoittamista. Nykyinen sijoittaja CPPIB hankkii myös lisäosuuksia. Lisäksi maailmanlaajuisista sijoituspalveluyrityksistä TPG ja Warburg Pincus sijoittavat Vismaan ensimmäistä kertaa. TPG hallinnoi varoja kasvupääomaan, julkiseen pääomaan ja muihin sijoituksiin liittyen, kun taas Warburg Pincus on erikoistunut yksinomaan pääomasijoituksiin ja kasvuinvestointeihin. Heidän panoksensa ovat välttämättömiä Visman menestyksen ja laajentumisen jatkamiseksi Euroopassa.

Kaupan toteutumisen jälkeen Hg omistaa edelleen enemmistön (54%) Vismasta yhdessä sijoittajien GIC:n, ICG:n, CPPIB:n, General Atlanticin, TPG:n, Warburg Pincusin ja yrityksen johdon kanssa. Visman johto tai ydinstrategia eivät muutu tämän kaupan myötä. Uudet omistajat, nykyiset omistajat ja johto jatkavat Visman kehittämistä olemassa olevien strategisten prioriteettien mukaisesti. Visman ydinstrategia on jo vuosien ajan keskittynyt korkealaatuisiin tuotteisiin ja palveluihin, hyvään asiakaspalveluun ja pilvipalveluiden innovaatioihin liiketoiminnan tehokkuuden saavuttamiseksi. Nämä pysyvät ensisijaisina tavoitteina myös jatkossa.

Visma on aiemmin keskittynyt toimintaan lähinnä Pohjoismaissa, mutta on viime vuosina kehittynyt yhdeksi Euroopan liiketoimintakriittisimmistä ohjelmistotoimittajista yksityiselle ja julkiselle sektorille. Vuoden 2014 arvonmäärityksen $3,5 miljardista nykypäivän $12,2 miljardiin Visma on saavuttanut keskeytymättömän vuosittaisen liikevaihdon kasvun keskittymällä maailmanluokan pilviratkaisujen rakentamiseen. Visman ratkaisut auttavat asiakkaita parantamaan tehokkuutta ja kilpailukykyä.

Visman keskittyminen pilvipalveluihin on osoittautunut erityisen tärkeäksi tänä vuonna, koska Visman eri kokoiset ja eri toimialojen asiakkaat ovat kyenneet pysymään kilpailukykyisinä kohdatessaan COVID-19-pandemian, joka on musertanut markkinoita ympäri maailmaa. Samaan aikaan tulevaisuus näyttää valoisalta digitaalisten palveluiden kasvulle, kun yritykset näkevät yhä selkeämmin pilviratkaisujen arvon tärkeimpien liiketoimintaprosessiensa hoitamisessa. Vismalla on ainutlaatuinen asema edistää tätä kasvua kansainvälisen läsnäolon ja verkoston ansiosta, yhdessä paikallisten resurssien ja asiantuntemuksen kanssa.

"Jo lähes 15 vuoden ajan Visma on hyötynyt liiketoimintaa tukevista ja erittäin asiantuntevista pääomasijoittajista. Heidän ohjauksensa ja tietotaitonsa ohjelmistoalalla ovat antaneet meille mahdollisuuden laajentaa jatkuvasti sekä tuotevalikoimaamme että maantieteellistä ulottuvuutta. Tähän sisältyy merkittävä panostus pilvipalveluihin, joka on vahvistanut sekä asiakas- että omistaja-arvoamme. Jatkaessamme investointeja maailmanluokan teknologiaan, kuten uudempien innovaatioalueiden AI:n ja koneoppimiseen, olemme kiitollisia uudesta sijoituksesta. Arvostamme myös vahvaa tukea, jota jatkuvasti saamme nykyisiltä sijoittajiltamme. Jatkamme innolla Visman strategian toteuttamista ja täysin verkkopohjaisen ekosysteemin luomista yrityksille kaikkialla Euroopassa", sanoo Visman toimitusjohtaja Merete Hverven.

”Visma on Euroopan suurin menestystarina yritysten pilvipohjaisten ohjelmistojen kehityksessä. Tämä on seurausta Øystein Moanin, Merete Hvervenin ja heidän maailmanluokan tiiminsä jatkuvista investoinneista SaaS-teknologiaan. Olemme todella innoissamme yrityksen tulevaisuudennäkymistä. Viime aikoina COVID-19 on osoittanut Visman pilvipalvelujen voiman - auttaen yrityksiä pysymään yhteydessä ja jatkamaan liiketoimintaa kriisin aikana. Olemme myös iloisia saadessamme mukaan uusia sijoittajia, jotka liittyvät Vismaa tukevien strategisten sijoittajien joukkoon”, kertoo Nic Humphries, Senior Partner ja Hg Saturn -tiimin johtaja.

Lisätietoja:
Juha Mäntylä, hallituksen jäsen, Visma Finland Holding Oy, +358 400 406 767

Visma
Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 11 000 työntekijää, yli 1 000 000 asiakassopimusta ja 1,5 mrd. euron liikevaihto vuonna 2019 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. www.visma.com

Hg
Hg on johtava ohjelmistoihin ja palveluihin sijoittava eurooppalainen sijoitusyhtiö, joka on keskittynyt tukemaan yrityksiä, jotka muuttavat tapaamme tehdä liiketoimintaa. Syvä teknologiaosaaminen, jota täydentää erikoistuminen vertikaalisiin sovelluksiin ja omistautunut operatiivinen tuki, tarjoaa vakuuttavan mahdollisuuden johtoryhmille, jotka haluavat laajentaa liiketoimintaansa.

Hg Saturn -tiimi perustettiin vuonna 2018 luonnollisena jatkona Hg:n ohjelmisto- ja teknologiapalveluille. Saturnuksen tavoitteena on sijoittaa yrityksiin, joiden arvo on vähintään £1 miljardia ja pääomavaatimukset ylittävät £500 miljoonaa, ja joiden toiminta perustuu vastaaviin teknologia-alan liiketoimintamalleihin kuin mihin Hg sijoittaa jo olemassa olevien rahastojensa kautta.

Hg:llä on hallinnoitavia varoja yli $30 miljardia, sijoitustiimissä on yli 140 ammattilaista ja lisäksi on yli 30 operaattorin salkkutiimi, joka tarjoaa käytännöllistä tukea yritysten kasvun toteuttamiseen. Lontoossa, Münchenissä ja New Yorkissa sijaitsevalla Hg:llä on sijoitussalkussaan yli 30 ohjelmisto- ja teknologiayritystä, joissa työskentelee yli 30 000 työntekijää Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisätietoja Hg:n verkkosivustolla: https://hgcapital.com/.

Huomaa: Visman, Hg:n, GIC:n, ICG:n, CPPIB:n, General Atlanticin, TPG:n tai Warburg Pincusin verkkosivustojen sisältö tai näiden verkkosivustojen (tai minkään muun verkkosivuston) hyperlinkkien takana olevien verkkosivustojen sisältö tai niiden osat eivät ole millään muotoa osa tätä ilmoitusta.

• Yritystoimi, yleinen

• visma
  • ohjelmistokehitys
  • digitalisaatio

Visma tarjoaa ohjelmistoja ja palveluja, jotka yksinkertaistavat ja digitalisoivat keskeisiä liiketoimintaprosesseja sekä yrityksissä että julkisella sektorilla. Konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Yli 11 000 työntekijää, yli 1 000 000 asiakassopimusta ja 1,5 mrd. euron liikevaihto vuonna 2019 tekevät Vismasta yhden Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. www.visma.fi

Suomessa jo 1400 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222