VMP kaasuttaa monessa mukana

VMP sponsoroi esportin autokilpailuiden kuljettajia VMP -autotarroituksen kera. Helsingin Varamiespalvelun aluejohtaja Sami Hirvonen on ollut aina kiinnostunut autourheilusta, kilpailut Suomen rata-autoilun endurance-luokassa ja nyt löytänyt autoilla kilpailemisen uudelleen esportin kautta.

-Ajan itse GT Finland Racers -tiimin järjestämiä kilpailuja eri autoluokissa ja olen VMP Varamiespalvelu Helsingin nimissä tehnyt myös sponsorointisopimuksen toisen aktiivisen kuljettajan Vesa ”Garamond247” Tolosen kanssa. Ajamme nämä kilpailut VMP-ilmeellä tarroitetuilla autolla, kertoo Sami Hirvonen.

Autojen tarroituksilla saa näkyvyyttä sekä auton kori näyttää enemmän esikuviensa kaltaisemmalta, kun ilme on napattu ja kopioitavissa suoraan todelliseen maailmaan. Tarroituksella on tarkoitus myös viestiä katsojakunnalle ja luoda mielikuvaa VMP:n strategisista tavoitteista käsin.

-VMP saa tarroilla näkyvyyttä ja tavoittaa erityyppistä kohderyhmää, jotka eivät ole välttämättä kuulleetkaan ikinä VMP:stä. Kilpailut lähetetään livestriiminä juonnettuna. Jos et ole aikaisemmin seurannut virtuaalisia kilpailuja, niin nyt on oiva mahdollisuus tutustua lajiin ja yllättyä kuinka todenmukaisia kilpialut ovat.

Monenlaisia kisavälineitä

Pelissä autojen ulkoilme suunnitellaan itse ja peli on mahdollisimman realistinen. Kilpailutapahtumat järjestetään esikuvien mukaan. Autot ovat kaikilta mahdollisilta osilta säädettävissä ja menestyksen ratkaiseekin, kuinka hyvin auton saa säädettyä itselle sopivaksi ja kilpailuissa luotua kokonaisvaltaisen taktiikan jossa saa säästettyä bensaa ja renkaita.

-Yksittäinen kilpailu koostuu lämmittelystä, aika-ajosta ja itse kilpailusta.

Hirvosen mukaan autokilpailujen ajovälineisiin saa panostettua jopa 100 000 euroa, jolla saisi ostettua jo ajosimulaattorin, jota käyttävät mm. F1- kuljettajat. Näissä simulaattoreissa kokee liikkeet, radan muodot ja jopa törmäykset. Harrastajalla on käytössään ratit ja polkimet, jotka saa hankittua edullisimmillaan muutamilla satasilla. Hirvosen sanoin: ”Erinomainen kuski pärjää huonoimmillakin vehkeillä.”

-Kun lähdetään tavoittelemaan mahdollisimman realistista ajokokemusta, niin silloin voi rakentaa mittavan laitteiston. Itse ajan keskivertoa realistisemmalla kokonaisuudella, josta löytyy realistinen ratti. Se antaa tarkemman ja säädettävämmän ajotuntuman auton käsittelyyn. Lisäksi minulta löytyy ”ajoteline” johon on asennettu aito kilpa-auton penkki ja tämä ratti sekä polkimet. Tätä kokonaisuutta ei voi enää tituleerata leluksi vaan näillä haetaan mahdollisimman hyvää kokonaisuutta järkevin varoin.

Yhtäläisyyksiä työelämään

Hirvosen tavoitteena on oppia auton säätäminen ja saavuttaa pikkuhiljaa kovin kärki. Virtuaaliajamisen positiivisiin puoliin kuuluu se, että se on rahallisesti edullisempaa kuin oikea kilpa-ajo, sessiot kestävät vain tunnin pari ja mikä parasta, pelaamisen voi suorittaa kotoa käsin.

-Hyvän kuskin ominaisuudet pätevät niin radalla kuin työelämässä: pitkäjänteisyydellä sekä rauhallisuudella pärjää pitkälle. Ei saa olla rämäpää ja mahdollisen epäonnistumisen jälkeen vedetään syvään henkeä ja painetaan täysillä kohti seuraavaa kilpailua. Kukaan ei ole koskaan valmis, jatkuva oppimisen tie pätee niin tässä kuin työelämässä.