Yhä useammat naiset valitsevat Wibaxin: "Rakastan töihin menemistä"

Yhä useammat naiset valitsevat Wibaxin: "Rakastan töihin menemistä"

Puolet vuonna 2024 Wibaxilla tähän mennessä työsuhteensa aloittaneista kuljettajista on naisia. Tämä tarkoittaa, että tällä hetkellä yhteensä 27 prosenttia kuljettajista on naisia, jotka työskentelevät yrityksen toimipisteissä ympäri Ruotsia.
- Olen aina halunnut ajaa säiliöautoa. Valitsin Wibaxin, koska autot ajavat usein asuinpaikkani ohi, sanoo Mikaela Sehlstedt.

Wibaxin Piteån pääkonttorin kokoushuoneesta kuuluu puheensorinaa. Ei ole epätavallista, että niin suuri joukko yrityksen kuljettajia kokoontuu tällä tavalla. He istuvat pitkän pöydän ääressä keskustelemassa lastausajoista, viestintäradiosta ja tieolosuhteista.

- Kun aloitin Wibaxilla vuonna 2019, olin ainoa naiskuljettaja täällä Piteåssa. Vain muutamassa vuodessa tilanne näyttää täysin erilaiselta. Se ei ollut huono asia silloin millään tavalla, mutta totta kai on hauskaa, että meillä on enemmän naisia kuljettajina, sanoo Sandra Fuhrman.

Wibaxilla säiliöautonkuljettajina työskentelee tällä hetkellä yhteensä 30 naista. Tämä on 27 prosenttia ja vielä kaukana sukupuolten tasa-arvosta. Luvut ovat kuitenkin todella hyviä kansallisella mittapuulla. Kansallinen keskiarvo on tällä hetkellä 9 prosenttia ja jos katsoo Ruotsin rajojen ulkopuolelle, se näyttää vielä alhaisemmalta.

- Työnantajana haluamme, että sekaryhmät tuovat uusia näkökulmia. Sekä sukupuolen ja iän, mutta myös etnisyyden näkökulmia. Näemme selvästi, että alasta kiinnostutaan eritavalla kuin ennen. Pyrimme jatkuvasti rekrytoimaan kuljettajia uusilla tavoilla ja uusissa kanavissa, sanoo Wibaxin HR-koordinaattori Christoffer Caesar.

Puolet vuonna 2024 Wibaxille tähän mennessä työsuhteensa aloittaneista kuljettajista on naisia. Tämä tarkoittaa, että naisten osuus kahdessa Wibaxin toimipisteessä on yli 30 prosenttia, joista Piteå on kärjessä 36 prosentilla.

- Se, että olemme ylittäneet 30 prosenttia, tuntuu virstanpylväältä. Silloin vähemmistö alkaa todella saada äänensä kuuluviin ja saada vaikutusvaltaa. Tasa-arvoinen työyhteisö tekee kaikkien työelämässä käymisestä hauskempaa ja meidän on työnantajana helpompi pitää henkilöstöä sukupuolesta, iästä tai etnisestä taustasta riippumatta. Tämä on juuri se suunta, johon haluamme kuljetusalan kehittyvän, sanoo Christoffer Caesar.

Kourallinen kuljettajista, jotka tapaat Wibaxin pääkonttorilla, on juuri palkattu. Joillekin tämä on kauan odotettu uramuutos, toisille se on ensimmäinen työpaikka lukion tai ammatillisen koulutuksen jälkeen.

- Olen työskennellyt terveydenhuollon alalla 25 vuotta ja tunsin, että haluan tehdä jotain erilaista. Minulla on tuttuja, jotka ajavat kuorma-autoja ja kiinnostuin kuljettajan työstä heidän kauttaan. Sain kuorma-auton ajokortin raskauden aikana ja hain töitä vanhempainvapaani jälkeen. Tämä tuntuu erittäin hyvältä, sanoo Linda Lundström.

Elin Ölund on Lindan kanssa samaa mieltä. Hän korostaa kuljettajan ammatin vapautta.
    - Pidän siitä, ettei minun tarvitse istua toimistossa koko päivää. Saan nähdä niin paljon samaan aikaan, kun työ on haastavaa, mutta kehittävää. Wibax on myös suuri yritys, jonka ansiosta tunnen oloni turvalliseksi. Autot ovat aina kunnossa ja saamme kunnollisen perehdytyskoulutuksen.

Vaikka miesvaltaisella kuljetusalalla on tuotava lisää näkökulmia esiin, tarvitsee se yleensä myös osaamista. Ammattikuljettajista on suuri pula – sekä Ruotsissa, että sen ulkopuolella. Ruotsin kuljetusliiton ammatti- ja työympäristölautakunnan pitkän aikavälin arvion mukaan Ruotsissa tarvitaan 50 000 uutta kuorma-autonkuljettajaa seuraavan kymmenen vuoden aikana.

- Uskomme vahvasti siihen, että on uskallettava investoida myös nuoriin kuljettajiin, joilla ei ole ollut aikaa hankkia vielä kokemusta. Siksi teemme jatkuvaa yhteistyötä sijaintipaikkakuntamme koulujen kanssa. Kiinnostus on selvästi kasvanut, sanoo Christoffer Caesar.

Kiinnostuksen kasvu vahvistetaan Ruotsin liikenneliiton työympäristövaliokunnan uudessa raportissa. Lukion kuljetuspuolelle hakeneiden naispuolisten osuus on kasvanut 16 prosentista 34 prosenttiin vuosien 2015 ja 2024 välillä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että naispuolisten roolimallien lisääntyminen on merkinnyt paljon.

- Emme ole aktiivisesti sanoneet, että meillä pitäisi olla tietty prosenttiosus naiskuljettajia. Siksi tuntuu erityisen ilahduttavalta, että meillä erityisesti Piteåssa on enemmän naishakijoita kuin miehiä kuljettajan tehtäviin. Palkkaan mielelläni enemmän naispuolisia kuljettajia, koska he antavat meille selvästi erilaisen ilmapiirin työpaikalla. Nykyään nuoret naiset ja miehet työskentelevät täällä rinnakkain kokeneempien kuljettajien kanssa. Tämä on kokemusten vaihtoa, jota etsimme ja jota olemme itse asiassa alkaneet saavuttaakin, sanoo Peter Kostet, Area Manager Wibaxilla.

Alueet

Joakim Öberg

Lehdistön yhteyshenkilö Managing Director Wibax Logistics AB Wibax Logistics AB +46 724025437