Wörks siirtyy nelipäiväiseen työviikkoon

Markkinoinnin suunnittelutoimisto Wörks on päättänyt lähteä muotoilemaan työaikaa radikaalilla tavalla uusiksi. Toimistossa siirrytään maaliskuun alusta alkaen nelipäiväiseen työviikkoon. ”Tavoitteemme on löytää nykyajan tietotyöläisen tarpeeseen sopivimmat työtavat. Yksi tapa on kokeilla työviikon tiivistämistä neljään päivään”, sanoo Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri.

Suomessa alettiin siirtyä viisipäiväiseen työviikkoon 1960-luvun lopulla. Viimeisen 50 vuoden aikana työ ja yhteiskunta ovat muuttuneet valtavasti, mutta työviikko ei. Lean-ajattelusta tunnettu markkinoinnin suunnittelutoimisto Wörks haluaa haastaa nykyistä työaikamallia. Kysymme: voiko viisi päivää vieneet operatiiviset työt tehdä uudelleen suunnittelemalla tehokkaammin neljässä päivässä? Entä mitä tapahtuu, jos työntekijöille annetaan yksi kokonainen päivä palautumiselle, uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle normaalin viikonloppuvapaan lisäksi?

Wörksin siirtymä nelipäiväiseen työviikkoon alkaa testijaksolla, joka kestää maalis-huhtikuun 2020. Sitä arvioidaan asiakastyytyväisyyden, liiketoiminnan kehittymisen ja wörksiläisten tyytyväisyyden kautta. ”Reaaliaikainen tiedonkulku on muuttanut täysin työntekemisen muodon. Olemme kaikkialla, kaiken aikaa, kaikkien kanssa. Silti työn ja palautumisen suhde on pysynyt samana viimeiset 50 vuotta. Olisiko aika muuttaa tilannetta?” pohtii Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri.

Ylimääräinen päivä poissa työn arkirutiineista ei ole tavoitteeton, vaan se on suunniteltu antamaan aikaa asiantuntijuuden vaalimiseen, itsensä kehittämiseen ja motivaation sekä jaksamisen ylläpitämiseen. Kukin wörksiläinen saa itse määritellä, mitä viidentenä päivänä tekee, mutta työntekijöitä kannustetaan oman ammatillisen identiteetin kehittämiseen palautumalla, inspiroitumalla ja oppimalla.

Kokeilun aikana wörksiläisten palkat eivät muutu, ja lomapäivät kertyvät normaalisti.

”Kyse ei ole downshiftaamisesta, vaan ennen kaikkea viikko- ja työrakenteiden uudelleenmuotoilusta”, Piri sanoo.

Vastaavia kokeiluja ovat tehneet aiemmin ainakin Microsoft Japan, uusiseelantilainen rahoitusalan yritys Perpetual Guardian sekä pieni tanskalainen Odsherrenin kunta. Kokeiluista on saatu positiivisia tuloksia. Microsoftilla ja Perpetual Guardianilla tuottavuus kasvoi merkittävästi ja lisäksi henkilökunta koki olevansa onnellisempia elämässään. Myös Odsherrenin kunnan työntekijät ovat haastatteluissa kertoneet elämänlaatunsa parantuneen.

Wörks on tiettävästi Suomen ensimmäinen yritys ja maailman ensimmäinen asiantuntijapalveluita tarjoava yritys, joka aloittaa siirtymisen nelipäiväiseen työviikkoon.

Wörksin hypoteesi on, että lyhyempi työviikko ja pidempi palautumisaika näkyvät työntekijöiden henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin lisääntymisenä mutta myös parantuneena asiakastyönä.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Jussi Piri jussi.piri@woerks.fi 040 592 4933

• Business enterprise

• jaksaminen
  • talous