YIT aloittaa Lauttasaaren kauppakeskuksen rakentamisen

YIT allekirjoitti sopimuksen helmikuun lopussa Lauttasaaren ostoskeskuksen ostosta helmikuun lopussa. Nykyinen, vuonna 1970 valmistunut liikekeskus puretaan, ja tilalle rakennetaan kauppakeskus ja sen päälle kolme asuinkerrostaloa. Lisäksi keskuksen yhteyteen rakennetaan maanalainen pysäköintilaitos.

Vanha ostoskeskus tyhjenee ja lopettaa toimintansa huhtikuun lopussa lukuun ottamatta Vaunu-aittaa, joka toimii tiloissa vielä toukokuun puolella. Ostoskeskuksen purkaminen aloitetaan toukokuussa ja se kestää arviolta kolme kuukautta. Tästä betonirakenteiden purun osuus on noin kymmenen viikkoa.

Purkutöiden ajaksi alue aidataan noin kaksi metriä korkeilla aidoilla, jotka päällystetään suodatinkankaalla pölyn torjumiseksi. Lisäksi purettavia rakenteita kastellaan pölyn muodostumisen minimoimiseksi. Rakennuksen kantavat rakenteet puretaan lajittelevana purkuna. Kantavat betonirakenteet kuten seinät, pilarit ja palkit katkaistaan ja rakennus sorretaan hallitusti alas. Rakennusjäte ja metallit erotellaan kiviainesperäisestä jätteestä. Syntynyt betonijäte ajetaan kierrätykseen.

Korttelia ympäröivillä katualueilla käynnistyvät johdonsiirtotyöt jo huhtikuussa. Kävelyliikennereitteihin tulee muutoksia ja niistä tiedotetaan eri medioissa ja paikan päälle asennettavilla kylteillä.  Liikennejärjestelyt suunnitellaan yleisten Helsingin kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Työmaaliikenne pyritään järjestämään purkuvaiheessa pääasiassa Otavantien kautta. Todennäköisesti myös Kauppaneuvoksentielle tulee työmaaliikennettä jossain määrin.

Naapurustoa tiedotetaan purkutyön kulusta ja luonteesta, jolloin naapurusto osaa varautua purkutöistä johtuvaan tilapäiseen häiriöön.

Kauppakeskus valmistuu vuonna 2017

Kauppakeskuksen rakennustyöt jatkuvat arviolta keväälle 2017. Syksyllä käynnistyvät louhintatyöt ja alkuvuodesta 2015 alkaa kauppakeskuksen perustusten rakennustyöt.

Kauppakeskus sijaitsee erinomaisella paikalla arviolta vuonna 2016 valmistuvan Lauttasaaren uuden metroaseman yläpuolella. Kauppakeskuksesta on suora yhteys asemalle. Kauppakeskuksen ankkurivuokralaisiksi on jo varmistunut S-market, K-supermarket ja Alko ja lisäksi sinne tulee laadukkaita ravintoloita ja kahviloita sekä erikoisliikkeitä.

Kuusikerroksisiin asuinrakennuksiin rakennetaan yhteensä 140 erikokoista asuntoa, yhteispinta-alaltaan lähes 10 000 kerrosneliötä. Asunnot tulevat myyntiin 2016. Autopaikkoja pysäköintilaitokseen tulee noin 230.

Aluetta kehitetään YIT:n Kaupunki kylässä -konseptin mukaisesti. Konseptin tavoitteena on elävä keskus, jossa on hyvä asua ja yrittää. Alueelle tulee lisää palveluita ja asukkaita, paremmat liikenneyhteydet ja entistä enemmän sykettä.

Kuvia

Lisätietoa:

Viestintäjohtaja Hanna Malmivaara, hanna.malmivaara@yit.fi, puh. 040 561 6568.

Yhteydenotot purkutöihin liittyen Purkupiha Oy.

Yhteystiedot asuntojen myyntiin ja kauppakeskuksen tilojen vuokraukseen löydät YIT:n kotisivuilta www.yit.fi/lauttasaari, jossa tulemme tiedottamaan myös työmaan etenemisestä.

Tule jättämään jäähyväiset ostarille!

Lauantaina 26.4. klo 10-16 järjestetään jäähyväistilaisuus Lauttasaaren ostarille. Tilaisuudessa muistellaan ostarin hyviä vuosia ja kurkistetaan myös tulevaisuuteen. Lauttasaaren liikuntakeskus liikuttaa ja Seppo Närhi orkestereineen viihdyttää paikalle saapuneita. Tilaisuuden juontaa Taru Valkeapää. Tervetuloa mukaan juhlimaan!

Mikä uudistuvalle keskukselle nimeksi?

Keksi Lauttasaaren uudistuvalle keskustalle nimi.Osallistu nimikilpailuun osoitteessa: www.yit.fi/lauttasaari

• rakennushanke
  • purkutyö
  • kauppakeskus
  • lauttasaari

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli noin1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi.