IMO-delegater besökte Furetanks miljöeffektiva fartyg i centrala London

IMO-delegater besökte Furetanks miljöeffektiva fartyg i centrala London

Spektakulärt förtöjd på Themsen i centrala London öppnades Fure Vinga upp för 500 inbjudna besökare, som kom för att se det första tankfartyget i sin klass som når FN:s klimatmål för sjöfarten. 170 IMO-delegater är i London för att skärpa de globala restriktionerna av växthusgasutsläpp. De fick uppleva hur svenska rederiet Furetank har omsatt deras mål i praktiken.

Furetank och Regeringen bjöd gemensamt ombord alla internationella delegationer som deltar i det 78:e mötet i FN:s kommitté för havsmiljöskydd (MEPC) tillsammans med branschfolk inom sjöfarten, för fartygsdemonstration och en guidad rundtur på Fure Vinga.

MEPC 78-mötet fokuserar på att bekämpa klimatförändringarna genom att minska sjöfartens växthusgasutsläpp, vilket gör studiebesöket högst relevant. För tre år sedan var Furetank inbjudna till kommittén för att berätta om sin nya fartygsserie som minskar utsläppen genom innovativa tekniska lösningar. Nu fick delegaterna se ett av fartygen med egna ögon.

– Det är fantastiskt att se hur delegaterna reagerar, de trodde inte att det gick att genomföra så snabbt. Med den här visningen vill vi övertyga beslutsfattarna om att det är möjligt att införa tuffare krav på sänkta utsläpp från sjöfarten: branschen kommer att lösa det. Furetank är ett familjeföretag som har investerat så mycket vi kan för att göra ett positivt avtryck på framtiden, säger Lars höglund, vd för Furetank.

IMO-direktör: ”Tyst, rent och grönt”

Vingaserien består av åtta, snart tio systerfartyg som använder den senaste tekniken, exempelvis LNG/LBG-drift, en batterihybridlösning, landström och många andra innovativa lösningar för att minska förbrukningen av energi och bränsle.

Resultatet är en dryg halvering av koldioxidutsläppen och snudd på eliminering av förorenande svaveloxid, kväveoxid och hälsofarliga partiklar. Redan idag kan fartygsserien uppfylla sin del av IMO:s utsläppsmål för världsflottan som helhet: att halvera växthusgasutsläppen till år 2050.

– Det här fartyget är väldigt tyst, väldigt rent och väldigt grönt, det representerar bilden vi vill se av hela sjöfarten. Det här är ett mycket konkret resultat av framstegen och regleringarna från IMO. När man besöker ett sånt här fartyg inser man att omställningen är möjlig och inte något som ska hända i framtiden: den sker här och nu. Det visar att den privata sektorn kan stötta och accelerera utvecklingen av en grön sjöfart, säger Arsenio Dominguez, direktör för IMO:s havsmiljödivision, efter den guidade turen på Fure Vinga.

I linje med Sveriges klimatmål

Den svenska ambassadören i London, Mikaela Kumlin Granit, sa i ett tal under evenemanget att år 2045 ska Sverige nå netto noll koldioxidutsläpp. Att transformera transportsektorn är en nyckel till att klara målet.

– Det känns fantastiskt att vara här och visa fram svenska lösningar för den gröna omställningen, speciellt inom sjöfarten. Jag är djupt imponerad av entusiasmen jag upplever: hur de här entreprenörerna omvandlar visionen till verklighet. Det ligger helt i linje med Sveriges klimatmål, därför ser regeringen det här som ett strålande exempel på vad som är möjligt.

Läs allt om Vingaserien och de innovativa tekniska lösningarna här.

Categories

Furetank, based on Donsö in the Gothenburg archipelago, is a Swedish, family-owned shipping company active in tanker shipping since the early 1950’s. Furetank operates 9 owned vessels and is a founding member of the Gothia Tanker Alliance: a market platform for small and intermediate product tankers, operating 40 vessels in European waters. We are not a giant but a leader – continuously striving to adopt green solutions for environment and climate.

Lars Höglund

Press contact CEO - Telefonsamtal från annonssäljare undanbedes - +46 (0)705 74 96 41

A Swedish shipping company: not a giant but a leader

Furetank, based on Donsö in the Gothenburg archipelago, is a Swedish, family-owned shipping company active in tanker shipping since the early 1950’s. Furetank operates our own vessels and is a founding member of the Gothia Tanker Alliance: a market platform for small and intermediate product tankers, operating 40 vessels in European waters. We are not a giant but a leader – continuously striving to adopt green solutions for environment and climate.

Furetank Rederi AB
Korsholmebacke 1