Wijlhuizen introduceert Green Energy zonnecellen

Wijlhuizen introduceert Green Energy zonnecellen

Wil de transportsector de geplande ambitieuze 50% reductie van de CO2-footprint realiseren voor 2030 dan moet er het nodige gebeuren. Om klanten te helpen bij het realiseren van deze ambitie introduceert Wijlhuizen de zonnecellen van Green Energy/MIPV.PRO in de Benelux.

Wellicht tegen de verwachting in, neemt het stroomverbruik van nieuwe voertuigen alleen maar toe constateert Sander Bredewout, adjunct-directeur bij Wijlhuizen Group. “Dit wordt met name veroorzaakt door verbruik door comfort verhogende zaken zoals magnetrons, koffiezetapparaten en koelkasten. Aangezien inleveren op dit comfort geen realistische optie is, kan er beter gekeken worden naar oplossingen die voldoende stroom kunnen realiseren zonder dat hiervoor energie van de dieselmotor van het voertuig nodig is. Sterker nog: bij de transitie naar batterij-elektrische voertuigen moet er voor dergelijke comfortverhogende accessoires een alternatieve voedingsbron gevonden worden.”

Volledig spectrum

De zonnecellen van Green Energy/MIPV.PRO wekken continu energie op en zorgen ervoor dat de accu van het voertuig wordt bijgeladen. Dit bespaart brandstof en verlaagt direct de uitstoot. Daarnaast zal er minder slijtage zijn van de generator en wordt de accu minder zwaar belast. Het zijn geen reguliere zonnepanelen: de zonnecellen van Green Energy/MIPV.PRO gebruiken MIPV techniek (Mobile Integrated Photovoltaic). Deze ruimtevaarttechniek benut het volledige lichtspectrum om energie op te wekken. Dat wil zeggen dat de zonnecellen al elektriciteit opwekken voordat het menselijk oog daglicht waarneemt. Dit betekent dat je in de praktijk minder last hebt van belemmeringen zoals schaduw en regen dan dat dit het geval is bij traditionele zonnepanelen.

De zonnecellen zijn niet alleen een slimme oplossing voor het voeden van boordapparatuur voor de chauffeurs, maar kunnen ook een rol van betekenis spelen bij het leveren van stroom voor de opbouw of trailer. Denk hierbij aan het voeden van de accu voor ventilatoren in veevervoer, de accu van de laadklep of bij elektrische koeling. Per Schmeltz (CSO bij Green Energy) ziet dat continuïteit een belangrijke factor is bij transporteurs. “Wij zien dat veel van onze klanten ons product inzetten om de bedrijfszekerheid te garanderen en in combinatie daarmee de CO2-footprint te reduceren.”

Door zonnecellen in te zetten voor deze energiebehoefte wordt er een directe verlaging

van de CO2-uitstoot bereikt. Bovendien verlaagt het in specifieke gevallen de overlast voor de directe leefomgeving. Denk aan stationair draaiende diesels om de energiebehoefte bij te benen. Door in die gevallen te kunnen vertrouwen op zonneenergie ontstaat er minder overlast van geluid en uitstoot van uitlaatgas-sen.

De zonnecellen die Wijlhuizen met Green Energy/MIPV.PRO introduceert op de Nederlandse en Belgische markt zijn totaal verschillend van de tot nu toe bekende oplossingen met traditionele zonnepanelen. Zo zijn de zonnecellen slechts 3 millimeter dik. Bovendien zijn de cellen flexibel en kunnen dus op nietvlakke ondergronden worden aangebracht, zoals het dak van een vrachtwagen. De panelen zijn door hun flexibiliteit niet gevoelig voor het torderen van de ondergrond waarop ze gemonteerd zijn. Tot slot worden de zonnecellen geleverd als ‘plug and play’ oplossing, waardoor de montage een eitje is en verbindingen veilig en kwalitatief zijn.

Groei Benelux

Per Schmeltz verwacht veel van de samen-werking met Wijlhuizen Group. “Wij zoeken binnen Europa en daarbuiten strategische partners om onze zonnecellen te introduceren en implementeren. De Wijlhuizen Group is niet alleen marktleider, maar ook dezelfde ambitie om de transportsector te helpen bij het reduceren van de uitstoot. We verwachten samen nog dit jaar een flink aan-tal vloten te verduurzamen door inzet van onze zonneceltechnologie.”

De Green Energy zonnecellen zullen tijdens Transport Compleet Hardenberg te zien zijn op de stand van Wijlhuizen Group.

Voor meer informatie en persvragen kunt u contact opnemen met:

GROENE ENERGIE/MIPV.PRO – www.mipv.pro
CEO Karl Andreassen – karl.andreassen@ge-scan.com
CSO Per Schmeltz - per.schmeltz@ge-scan.com

WIJLHUIZEN - www.wijlhuizen.com
CEO Jim Bronkhorst - jb@wijlhuizen.com
COO Sander Bredewout - sb@wijlhuizen.com

Foto: v.l.n.r. COO Sander Bredewout (WIJLHUIZEN), CSO Per Schmeltz (Green Energy/MIPV.PRO), CEO Karl Andreassen (Green Energy/MIPV.PRO) en CEO Jim Bronkhorst (WIJLHUIZEN)

Categories

Green Energy Scandinavia A/S is a subsidiary of the Norwegian company Green Energy A/S. Our solar panel solutions are delivered to the entire transport industry, specializing in buses, trucks, vans, motor homes and ships of all sizes.

We are constantly developing new products and our unique software is, together with the CIGS solar cells-technology, the basis for the company's activities.

We are based in Denmark, but have built new branches in various places in Europe and the rest of the world.

Nadja Ahrenfeldt

Press contact Head Of Communications Kommunikation 93395160