Greencarrier lyfter sjöfarten i innovationstävling för fossilfri e-handel

I Sverige ökade e-handeln med 13 % under 2019, och den hade en total omsättning på 87 miljarder SEK. Det sätter hård press på logistikleverantörer såväl som miljön. Greencarrier är ett av fem företag som tävlar under våren 2020 och har blivit utvalda att hitta lösningar som bidrar till ett mindre fossilt fotavtryck.

Ökningen inom e-handelsbranschen leder till ett ökat behov av godstransporter och därmed ökade CO2-utsläpp. Fossil Free Freight Challenge 2020 är innovationstävlingen som kan bidra till att lösa del av problemet. Tävlingsjuryn består av organisationer från akademi, samhälle och näringsliv och i den sitter bland annat H&M.

Företagen tävlar med innovationer som till exempel ser till att paketen kan göras mindre skrymmande, men också idéer som bidrar till mer hållbara konsumentbeteenden eller effektiviserar både långa och korta transporter i logistikkedjan.

– Vi jobbar dagligen med att hitta mer effektiva och hållbara lösningar för våra kunder, sådana som går att genomföra här och nu och kräver förståelse och kunskap. Det är vad som signifierar Greencarrier och hur vi vill differentiera oss. Vad som är så kul och bra med den här tävlingen är dels att det skapar ett utanför boxen-tänk men framför allt att det lyfter och visualiserar transporter och deras betydelse för värdekedjan, säger Johan Jemdahl, CEO för Greencarrier Group och en av medlemmarna i Greencarriers lag i tävlingen.

Greencarriers lösning heter Door-to-Door on Seaway och som namnet skvallrar om ska lösningen utnyttja de underutnyttjade vattenvägarna till att hantera godsvolymer inom Europa och Sverige. Det finns en stor underutnyttjad potential och för att kunna nå de högt satta mål mot minskad fossila utsläpp inom transportsektorn, som både EU och Sverige har formulerat, är den här omställningen nödvändig.

Greencarrier hanterar styckegods och fullaster i ett regelbundet flöde, och ger insyn i vinsterna och annan data som ger ett bra beslutsunderlag för att kunna motivera överflytten. Vinnaren utses den 4 maj i år och du kan delta på slutseminariet via webben.

Anmälan görs här:

Om tävlingen:
Fossil Free Freight Challenge 2020 leds av RISE och konsortiet består av PostNord AB, DHL Freight Sweden AB, Göteborgs Stad, H & M Hennes & Mauritz Sverige AB, Houdini Sportsware AB, Region Jönköpings län, Stockholms stad och CLOSER vid Lindholmen Science Park. Projektet är finansierat av Trafikverket via Triple F.

För mer information, kontakta:
Åsa Leander
Head of Sustainability & Brand Management
asa.leander@greencarrier.com
www.greencarrier.com

• Retail

Greencarrier Freight Services is a freight forwarding company that offers smart and sustainable transport solutions and supply chain management services. From our offices in the Nordic and Baltic countries, Eastern Europe, Central Asia and China, we offer global transport solutions. We use all modes of transport including ocean, air, road and rail, and take care of your cargo from starting point to final destination.

Greencarrier is one of the Nordic countries largest privately owned logistics companies. We are located in 11 countries worldwide and offer global logistics solutions with all modes of transport, focusing on knowledge, innovation and sustainable solutions. We work with sustainability in the four areas environment, employees, business and society. We like challenges, and our attitude is: Yes, it's possible!

Greencarrier Liner Agency is the agent for Evergreen Line – one of the world’s leading international shipping companies. From our offices in the Nordic and Baltic countries, we can offer transport solutions worldwide. Our team consists today of 80 employees in 7 countries, with offices in Sweden, Denmark, Norway, Finland, Estonia, Latvia and Lithuania. Greencarrier Liner Agency is a part of Greencarrier Group one of the Nordic’s largest privately owned transport companies.

www.lineragency

greencarrier.com

freight.services@greencarrier.com

If you like the content and would like to publish it please use blog.greencarrier.com as the source.

Cecilia Jonebäck

Press contact Global Communication Manager +46 (0) 31 85 55 01