Bakgården til GRID-Arendal var full mandag kveld under Arendalsuka. Klima- og miljøminister Espen Barth Eide ga svar på tiltakene fra de fem miljøorganisasjoner.

Rask grønn omstilling – hva må gjøres nå

Fakta må ha makta, sa Espen Barth Eide på GRID-Arendal sitt event «Rask grønn omstilling – hva må gjøres nå».

- Til vinteren skal alle verdens land forhandle frem en naturavtale. Det er den avtalen som skal sikre at vi fremover får vernet naturen og beskyttet de arter som er igjen. Det er gledelig at den norske regjeringen har sagt at de vil være i førersetet, og sørge for en ambisiøs avtale - på høyde med det Paris-avtalen har gjort for klimaet. Dessverre er det forskjell på hva som meldes ut internasjonalt og hva som gjøres nasjonalt og lokalt. Derfor har vi i GRID Arendal samlet Norges fem største miljøorganisasjoner og bedt de komme opp med fem tiltak, som sier hva de ønsker politikerne skal gjøre for å redde naturen vår. Vårt håp er at hvis en samlet miljøbevegelse sier, dette er det som skal til, så vil politikerne våre få motet til å ta de beslutninger som helt sikkert vil koste, sier Maria Dalby, Head of media relations GRID Arendal.

De fem miljøorganisasjoner WWF, Hold Norge Rent, Framtiden i våre hender, ZERO og Naturvernforbundet la frem hvert sitt tiltak som de mener politikerne skal handle på nå, om vi vil redde naturen vår.

Tiltakene er:

1. Norge må sette seg et mål for å redusere utslippene fra forbruket vårt og innføre et forbruksbasert klimaregnskap som et verktøy for å følge utviklingen og gi indikatorer for effektiv klimapolitikk og virkemidler. Dette er vår mulighet til å lykkes med de omstillingsprosessene som kreves av hele befolkningen for å nå klimamålene og for en bærekraftig livsstil.
- Framtiden i våre hender

2. Redusere forbruket vårt som et ledd i arbeidet mot forsøpling. Uten redusert forbruk får vi ikke gjort nok med forsøplingen. Dette må også løftes inn i internasjonale avtaler, ikke bare når det gjelder plast, men all forsøpling.
- Hold Norge Rent

3. Skal vi nå klimamålene og kutte utslipp, trenger vi mer ren kraft. Den må komme fra havvind, solkraft, vannkraft og vind på land, i tillegg til betydelig energieffektivisering og varmegjenvinning, og vi har liten tid. Regjeringen må sette tydeligere mål for energieffektivisering og energiutbygging, få fortgang i prosessene for dette, kombinert med strenge krav til bærekraftig materialbruk, til arealnøytralitet og naturhensyn.
- ZERO

4. Norge må innfri FNs anbefaling om å ta vare på minst 30 prosent av land- og havområdene, slik at naturtapet stoppes. Vi trenger reelt vern, som respekteres. Frivillig skogvern er ikke tilstrekkelig. Naturen som ikke vernes, må også forvaltes på en langt mer bærekraftig måte. Kommunene trenger økt kompetanse på arealforvaltning, og det trengs sterkere mekanismer som sikrer at nasjonale og globale miljømål hensyntas
- Naturvernforbundet

5. Innen 2030 må vi ha fjernet alle miljøskadelige subsidier og sørget for at finansstrømmene er naturpositive.
- WWF

Klimakrisen forsterker naturkrisen og naturkrisen forsterker klimakrisen. Jeg tar med meg alle gode råd fra miljøbevegelsen om hvordan løse begge, sa Klima- og miljøminister Espen Barth Eide, som svar på tiltakene de fem miljøorganisasjoner la frem i GRID-Arendal sin bakgård mandag kveld under Arendalsuka.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide på debatten "Rask grønn omstilling - hva må gjøres nå?"

For ytterligere kommentarer ta gjerne kontakt med oss, eller en av organisasjonene.
ZERO - hege.kristin.ulvin@zero.no 971 72 650
WWF - jofferdal@wwf.no 94 23 76 69
Framtiden i våre hender - noras@framtiden.no 90 606 226
Naturvernforbundet - Send e-post! 901 07 904

Any questions?
Please contact:
press@grida.no

Head of Media Relations
Maria Dalby

Maria.dalby@grida.no

Maria Dalby

Press contact Head of Media Relations +4790640556

GRID-Arendal - Our mission is to create environmental knowledge that encourages positive change.

GRID-Arendal is a non-profit environmental communications centre based in Norway. We transform environmental data into innovative, science-based information products and provide capacity-building services that enable better environmental governance. We aim to inform and activate a global audience and motivate decision-makers to effect positive change. Our vision is a society that understands, values, and protects the environment on which it depends.
We work closely with UN agencies, regional organizations, national governments, and other strategic partners to create positive environmental outcomes and impact, particularly in developing countries. A major focus for GRID-Arendal is supporting fulfilment of the Sustainable Development Goals, the Paris climate agreement, and other regional and international commitments.

GRID Arendal
Teaterplassen 3