Grundfos fejrer 75 års jubilæum

Virksomheden markerer milepæl ved at hylde pionerånd, stærke fælles værdier og målet om en bedre fremtid gennem generationer.

Fra den allerførste pumpe i 1945 til dagens digitale løsninger har Grundfos været synonym med pionerånd, social bevidsthed og innovative løsninger. 75-årsdagen er dedikeret til de fælles værdier, der binder virksomhedens 19.280 ansatte over hele verden sammen.

”Vi fejrer den banebrydende og socialt ansvarlige ånd, der har drevet Grundfos siden starten, og som fortsætter med at drive os i dag. Vi fortsætter den tankegang med et dybt engagement i at bekæmpe de aktuelle klima- og vandudfordringer, der berører os alle,” siger Mads Nipper, koncernchef og administrerende direktør, Grundfos.

Den officielle jubilæumsdato er den 12. maj. Her vil medarbejdere globalt fejre dagen i deres lokale enheder. For mange vil dette finde sted digitalt, da flere ansatte arbejder hjemmefra på grund af coronapandemien. Det er en lejlighed til at reflektere over fortiden, nutiden og fremtiden.

”Jeg er stolt over at kunne sige, at Grundfos i dag står stærkere end nogensinde. Baseret på vores fantastiske arv har vi en ambition i det kommende årti om at bidrage til at bringe sikkert drikkevand til 300 millioner mennesker og at blive en klimapositiv virksomhed,” siger Mads Nipper. Han tilføjer:

”Takket være vores talentfulde og mangfoldige globale team fortsætter vi med at bevæge os fremad med konstant fokus på at udvikle banebrydende løsninger, der kan forme verden omkring os.”

Pumpevirksomhedens historie startede kort inden afslutningen på Anden verdenskrig, da Grundfos-grundlægger og ingeniør Poul Due Jensen blev spurgt af en lokal landmand, om han kunne skaffe en pumpe. I kølvandet på krigen var der mangel på næsten alt, så han måtte udvikle og konstruere en komplet vandforsyning fra bunden. Løsningen blev en stor succes, og - som historien viser - grundlaget for den virksomhed, vi kender i dag.

Udover at være innovativ, var Poul Due Jensen meget bevidst om værdien af at samarbejde. Han lagde kimen til en inkluderende arbejdsplads med budskabet om, at alle har magten til at bidrage.

”Det er ikke meget, et enkelt menneske kan overkomme, men der er ingen grænser for, hvad mange mennesker kan nå, når de arbejder sammen," sagde han og udråbte medarbejderne som nøglen til succes.

Den 15. maj 2021 markerer Grundfos jubilæet med en stor festival for danske medarbejdere og ledsagere, kaldet ’Fostival’, i Bjerringbro Idræts- & Kulturcenter.

Om Grundfos

Grundfos har hovedkontor i Bjerringbro og er globalt førende inden for avancerede pumpeløsninger og trendsætter inden for vandteknologier. Virksomheden blev grundlagt i 1945 og har forpligtet sig til at være pionerer, der leverer banebrydende løsninger på verdens vand- og klimaudfordringer og forbedrer menneskers livskvalitet.

Grundfos leverer energieffektive pumper og smarte digitale løsninger til applikationer på tværs af forskellige segmenter, herunder kommercielle bygninger, industrier og vand- og spildevandsstyring.

Gennem 83 selskaber er virksomheden direkte tilgængelig i 56 lande og til stede i endnu flere via sit netværk af partnere og underforhandlere.

Flere oplysninger:

Maria Andrén, Director, Group Communications