Grundfos slutter sig til Alibaba Anti-Counterfeiting Alliance

Bjerringbro, Danmark og Hangzhou, Kina 24. april2020: Grundfos bliver medlem af Alibaba Anti-Counterfeiting Alliance (AACA, https://aaca.alibabagroup.com/), der bringer intellektuelle ejendomsrettighedshavere sammen og lader dem dele industriel og teknisk ekspertise med hinanden for at beskytte intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) på såvel e-kommercielle platforme som offline.

Kampen for at beskytte IPR udvikler sig til at blive blandt de vigtigste for virksomheder over hele verden. Mens forsvaret af rettighederne er afgørende, er det svært at gøre det med succes på tværs af grænser, geografier og lovgivninger. Netop det bliver ofte fremhævet som et presserende problem og en stigende udfordring for globale virksomheder.

Ved at slutte sig til AACA, en global sammenslutning af virksomheder der arbejder for at hindre overskridelser af IPR, får Grundfos adgang til en række digitale værktøjer til at beskytte sin teknologi i det hurtigt voksende og vigtige kinesiske marked.

- Vores indtræden i Alibabas Anti-Counterfeiting Alliance markerer endnu et markant skridt i vores arbejde for at beskytte vores intellektuelle ejendomsrettigheder. Vi er stolte af at blive en del af alliancen og træde ind blandt så mange stærke virksomheder. Det giver os mulighed for fortsat at tilbyde vores vandteknologier til kunderne, mens det samtidig hjælper os til at standse overtrædelser mere effektivt samt tilbyde vores ekspertise og viden for yderligere at fremme alliancens arbejde, siger Astrid Nørgaard Friis, General Counsel hos Grundfos.

- Med AACA har vi etableret et miljø hvor flere parter kan samarbejde for at styrke IPR beskyttelse til fordel for rettighedshavere, e-kommercielle platforme og forbrugere. Alibaba er begejstret for at Grundfos er blevet et AACA medlem og slutter sig til os i vores arbejde for at fremme IPR, siger Michael Yao, Head of Brand Cooperation hos Alibaba Group.

- I de senere år har Danmark gjort store indsatser for at fremme bilateral handel med Kina og at samarbejde om IPR spiller en vigtig rolle i den indsats. Alibaba har altid været meget støttende i forhold til danske virksomheder og brands, og hver gang vi introducerer dem til nogen, gør Alibaba alt hvad de kan for at understøtte deres IPR rettigheder. Alibaba Anti-Counterfeiting Alliance (AACA) er et unikt og ambitiøst projekt for IPR samfundet og i marts 2019 havde jeg fornøjelsen af at tale til AACA forårskonferencen. Jeg er glad for at kunne sige, at flere danske virksomheder allerede har sluttet sig til AACA og i maj 2019 havde jeg glæden af at introducere Grundfos, der er en fremragende dansk virksomhed. Så jeg er meget glad for, at Grundfos nu er blevet medlem af AACA og det danske konsulat vil fortsætte med at støtte samarbejdet med Alibaba så godt som muligt, siger Jesper Herold Halle, kommerciel konsul i det danske generalkonsulat i Shanghai.

Indsatsen for at beskytte IPR er ikke begrænset til online markedspladser. Alliancen anført af Alibaba Group foretager også mange andre initiativer, som eksempelvis samarbejde med myndighederne for at stoppe overtrædelserne ved kilden og faciliterer indsatser for at stoppe fremstillings- og distributionsfaciliteter. Alibaba og medlemmerne af AACA bruger deres samlede industriekspertise i kombination med den nyeste anti-kopiteknologi for at beskytte intellektuel ejendom gennem initiativer som proaktive overvågningsaktiviteter, offline håndhævelse, civile søgsmål, medarbejdertræning, udveksling af juridiske tiltag, politiske studier og sågar et projekt til verifikation af protester mod online take-downs.

AACA består af mere end 170 rettighedshavere fra hele verden på tværs af industrier, der tilsammen repræsenterer mere end 500 brands. AACA medlemmerne er fordelt i 14 industriarbejdsgrupper for at optimere vidensdeling inden for de enkelte sektorer. Grundfos bliver en del af industrivaregruppen. Gruppens samarbejde fokuserer for nuværende på at fremme online IPR beskyttelse gennem proaktiv overvågning af problematiske annonceringer, offline samarbejde omkring razziaer, såvel som arbejde for at højne samfundsopmærksomheden om IPR beskyttelse og værdien af ægte varer.

Noter:

Om Grundfos

Grundfos er en verdensleder inden for avancerede pumpeløsninger og en trendsætter i vandteknologi. Virksomheden bidrager til global bæredygtighed ved at pionere teknologier der forbedrer menneskers livskvalitet og passer på planeten. Derfor passer kerneaktiviteterne godt med bæredygtighedsaspekterne i måden vi bruger vand og arbejder med vandkvalitet.

Om Alibaba Group

Alibaba Groups mission er at gøre det let at gøre forretning hvor som helst. Virksomheden sigter mod at opbygge fremtidens handelsinfrastruktur. Dens vision er at kunder vil mødes, arbejde og bo med Alibaba og at virksomheden vil være her i mindst 102 år.

Yderligere information:
Maria Andrén, Director, Group Communications, Grundfos