Omkostningsfri energirenovation skal gøre hoteller klimaneutrale

Grundfos og Danske Hoteller indgår partnerskab, der giver let adgang til energirenovation i bygninger med fjernvarme. Grundfos bærer omkostningerne, mens besparelserne deles.

Partnerskabet imødekommer hoteller, der har klimaneutrale ambitioner, men ikke ønsker at binde yderligere kapital i deres bygninger.

Modellen hedder ”Energy-Savings-as-a-Service” og fungerer ved, at Grundfos får indsigt i energiforbruget i bygningen og foretager energirenovation og servicering over syv år. Der er ingen kapitalbinding for hotellerne, som til gengæld deler deres månedlige energibesparelse med Grundfos.

- Hos hotellerne har vi en ambition om at reducere vores CO2-aftryk i driften. Men begrænsede økonomiske budgetter og et behov for at bruge pengene på gæsteoplevelsen kan være en udfordring. Aftalen med Grundfos giver en nemt tilgængelig mulighed for renovering, som gør en stor forskel på energiforbruget, siger Ove Jørgensen, CSR Manager for Danske Hoteller og hoteldirektør for Østergaards Hotel.

Besparelser op til 20 procent

Inden energirenoveringen går i gang, beregnes et udgangspunkt for bygningens nuværende energiforbrug ud fra tre års energiregnskaber. Efter renovering sammenlignes det nye forbrug med udgangspunktet.

Forskellen er den realiserede energibesparelse, der deles mellem kunden og Grundfos, som typisk estimerer en reduktion af varmeforbruget svarende til mellem 10 og 20 procent. Udebliver besparelserne, bærer Grundfos alle omkostninger.

- Vi tilbyder modellen, fordi den giver vores kunder mulighed for at gøre en aktiv forskel for miljøet uden økonomiske omkostninger. Vi har valgt at bære omkostningerne, fordi vi føler os trygge ved, at løfterne om besparelser bliver indfriet, siger Jan Warrer, General Manager, Grundfos Danmark.

- Beslutningen om at foretage de nødvendige investeringer, det kræves at igangsætte en energirenovation med et mærkbart aftryk er baseret på vores ekspertise som energirådgiver, indsigt i ny teknologi og mangeårige erfaring som pionerer af vandteknologi, tilføjer Tommy Due Høy, Group Vice President for Service & Solutions and EWT, Grundfos.

Rum til bedre gæsteoplevelser

Hos Østergaards Hotel i Herning mærker man allerede gevinsterne ved samarbejdet. Hotellet har således udsigt til at spare 60.000 kWh om året på varmeforbruget. Det svarer til fire gennemsnitlige danske husholdninger. Installering af nye cirkulationspumper forventes at give besparelser på elregningen for 1300 kWh.

- Resultaterne vil tale for sig selv. Det giver en stor tilfredsstillelse, at vi kan yde vores bidrag til den grønne omstilling og samtidig forbedre vores forretning, idet bedre varmestyring vil blive en stor gevinst for gæstekomforten på hotellet med konstante temperaturer i bygningen og værelserne, siger Ove Jørgensen. Han tilføjer:

- Vi oplever en stigende efterspørgsel fra gæsterne på bæredygtige hoteller, så det er bare med at komme i gang.

Aftalen underskrives i dag, onsdag den 6. november, klokken 13 på Østergaards Hotel, Silkeborgvej 94, 7400 Herning.

Fakta: Mulige besparelser

- Grundfos’ energirenovering vil typisk kunne reducere varmeforbruget med 10-20 procent

- Reduktion eller fjernelse af afkølingsafgifter, ved for høj returvandstemperatur

- Reduceret vandforbrug ved korrekt afbalanceret vandsystem

- 40% reduktion af energiforbruget på pumperne.

Fakta: Energy-Savings-as-a-Service-modellen

- Grundfos foretager investeringen

- Ingen kapitalbinding for hotellerne

- Energirenovation og servicering i syv år

- Kundens månedlige energibesparelser deles med Grundfos.

- Udebliver besparelserne, bærer Grundfos alle omkostninger.

Yderligere oplysninger:

Thomas Bech Sørensen-Hylle