Imagimob förvärvas av Infineon som förstärker sitt erbjudande inom AI

Imagimob förvärvas av Infineon som förstärker sitt erbjudande inom AI

München, Tyskland och Stockholm, Sverige – 16 maj 2023 – Infineon Technologies AG (FSE: IFX / OTCQX: IFNNY) meddelade idag att man har förvärvat det svenska startup-bolaget Imagimob, ett ledande bolag inom artificiell intelligens (AI) för inbyggda system. Med Imagimob förstärker Infineon kraftigt sin position och sitt erbjudande inom AI.

Imagimob utvecklar och säljer Imagimob AI, en heltäckande mjukvaruplattform för utveckling av AI-applikationer för inbyggda system. Plattformen är mycket flexibel och enkel att använda med ett starkt fokus på att leverera produktionsfärdiga AI-modeller.

"AI växer snabbt inom inbyggda system och möjliggör nya applikationer och funktioner. Imagimobs plattform och expertis av att utveckla robusta AI-modeller för inbyggda system, kombinerat med vår portfölj av sensorer och microprocessorer, ger oss möjlighet att leverera intressanta lösningar till kunder runt om i världen", säger Thomas Rosteck, VD för Infineons division Connected Secure Systems.

"Med Infineon kan vi accelerera våra kunders utveckling, möjliggöra nya applikationer och hjälpa dem att differentiera sig på sina marknader", säger Anders Hardebring, medgrundare och VD för Imagimob. "Att bli en integrerad del av Infineons ekosystem med deras djupa applikationsexpertis och deras portfölj av produkter ger oss möjlighet att implementera avancerade sensorbaserade applikationer inom Internet-of-Things (IoT)."

Imagimob är ett av världens ledande bolag på den snabbt växande marknaden för Tiny Machine Learning (tinyML) och Automated Machine Learning (AutoML). Imagimobs plattform möjliggör ett stort utbud av användningsfall, såsom detektering av ljud, prediktivt underhåll, gestigenkänning, signalklassificering samt materialdetektering.

Infineon Technologies AG är ett av världens största bolag inom halvledare för kraftsystem och IoT. Infineon driver avkarbonisering och digitalisering med sina produkter och lösningar. Företaget har cirka 56 200 anställda över hela världen och genererade intäkter på cirka 14,2 miljarder euro under räkenskapsåret 2022 (som slutade 30 september). Infineon är noterat på Frankfurtbörsen (tickersymbol: IFX) och i USA på OTCQX International OTC-marknaden (tickersymbol: IFNNY).

Infineon förvärvar 100% av aktierna i Imagimob. Parterna har kommit överens om att inte avslöja transaktionsbeloppet.

Categories

Imagimob is a fast growing startup driving innovation at the forefront of Edge AI and tinyML—and enabling the intelligent products of the future. Based in Stockholm, Sweden, the company has been serving global customers within the automotive, manufacturing, healthcare, and lifestyle industries since 2013. In 2020, Imagimob launched their SaaS Imagimob AI for the swift and easy end-to-end development of Edge AI applications for devices with constrained resources. Imagimob AI guides and empowers users throughout the entire development journey, resulting in game-changing productivity and faster time-to-market. Tirelessly dedicated to staying on top of the latest research, the experienced team behind Imagimob is always thinking new, and thinking big.

Anders Hardebring

Press contact CEO and Co-Founder +46705910614
Clare Mills

Press contact Head of Marketing +46702751318

An edge AI/tinyML company

Imagimob is a fast-growing startup driving innovation at the forefront of Edge AI and tiny machine learning (tinyML), enabling the intelligent products of the future. Based in Stockholm, Sweden, the company has been serving global customers within the automotive, manufacturing, healthcare, and lifestyle industries since 2013. In 2020, Imagimob launched their SaaS Imagimob AI for swift and easy end-to-end development of Edge AI applications for devices with constrained resources, and the newly launched off-the-shelf applications/models can be implemented quickly and easily. Imagimob AI guides and empowers users throughout the entire development journey, resulting in game-changing productivity and faster time-to-market. Tirelessly dedicated to staying on top of the latest research, Imagimob is a market leader within AI and embedded technologies.

In May 2023, Imagimob was acquired by Infineon Technologies AG.

Learn more and sign up to use Imagimob AI at imagimob.com

Imagimob
Medborgarplatsen 3