LogPoint CEO Jesper Zerlang kommenterer på aftalen om et styrket cyberforsvar

LogPoint CEO Jesper Zerlang kommenterer på aftalen om et styrket cyberforsvar

Aftalen om et styrket cyberforsvar er vigtigt fordi den styrker de analytiske kapaciteter. Desuden tages et afgørende skridt med etableringen af central datalogning i staten. Indsamling og analyse af logs i real-tid er fundamentet for et effektivt cyberforsvar.

KØBENHAVN – 25. juni 2021– Regeringen har sammen med fem andre partier I Folketinget indgået en aftale om at styrke Danmarks cyberforsvar. Nedenfor kommenterer LogPoints CEO Jesper Zerlang aftalen:

“Det er positivt at der nu er flertal for at bruge kr. 500 mio. ekstra på at styrke cybersikkerheden i Danmark i de næste 2-3 år (2021-2023), men selvom det lyder som mange penge, så er det alligevel ikke så meget i forhold til de udfordringer som samfund og virksomheder står overfor.”

“Jeg hæfter mig især ved det der står med småt i aftalen. Her lægges bl.a. vægt på analyse, og det er utroligt vigtigt. Det hjælper ingenting at indsamle information hvis man ikke samtidig har evnen til at analysere den effektivt i real-tid, så man kan forstå truslen og handle før skaden sker.”

“En anden vigtig del af aftalen er etableringen af central datalogning i staten (GovShield). Det er utroligt vigtigt og en afgørende milepæl i dansk cybersikkerhed, at staten nu går foran på dette område. Logs er afgørende for at forhindre cyberangreb.”

“CFCS offentliggjorde en undersøgelse i tirsdags, som viser at det kun er 1 ud af 4 virksomheder der har de nødvendige logs når cyberangrebet har ramt, og de skal hjælpes i gang igen. Logning er utroligt vigtig, men fokus på at logs er noget der skal bruges EFTER angrebet er forkert.”

“Logs er først og fremmest vigtige at have FØR cyberangrebet sker. For når man løbende indsamler logs og analyserer dem i real-tid, så har man en reel mulighed for at beskytte sig selv og forhindre angreb med store konsekvenser.”

”Indsamling af logs, de digitale fingeraftryk som afslører angriberne, skal kombineres med effektiv analyse i real-tid for at vi beskytte vores samfund. Logs er ikke bare information der skal indsamles, lægges på lager, og bruges ved obduktionen af patienten. De skal bruges aktivt med det samme.”

“Vi forventer naturligvis, at staten med aftalen vil prioritere danske leverandører af cyberanalyse og logning, som f.eks. LogPoint, i stedet for automatisk at vende blikket mod USA. Vi er blandt de bedste i verden til logning og analyse og har spidskompenser indenfor automatisering og kunstig intelligens, som er afgørende for, at vi kan beskytte samfundet og danske virksomheder. Og som bonus skabe vigtig cyber-arbejdspladser i Danmark.”

Information om aftalen mellem regeringen og de fem partier findes på:

Press contact Head of PR PR & Communications +45 25 66 82 98

About Logpoint