Peter Larsson, Thomas Bill Revland och Lars Sveder, medgrundare av Monterro

News -

Monterro lanserar ny miljardfond för att stötta SaaS-bolag i ett tidigare skede.

Monterro, Nordens ledande B2B mjukvaruinvesterare, lanserar en ny fond, G1, som breddar verksamheten och ger bolaget möjlighet att kunna stötta SaaS-bolag i Norden i ett tidigare skede.

• G1 förvaltar 1,65 miljarder kronor och är Monterros femte fond. Totalt har Monterro ca 13 miljarder kronor under förvaltning.
  • G1 övertecknades efter starkt intresse från befintliga investerare, som bland annat består av välrenommerade institutioner i Europa och USA samt entreprenörer från Monterros portföljbolag.
  • 25% av kapitalet kommer från Monterros grundare och anställda som därmed är största investerare
  • Första förvärvet i G1 gjordes i december och är det Göteborgsbaserade SaaS-bolaget Spark Vision

G1 kommer att bygga vidare på Monterros framgångsrika strategi som en aktiv och operativ tillväxtpartner för B2B mjukvarubolag. De som arbetar på Monterro har både lång erfarenhet och expertis inom mjukvarubranschen samt ett stort nätverk, vilket lagt grunden för en unik affärsmodell och gjort Monterro till en attraktiv partner för mjukvaruentreprenörer.

”Vi träffar ofta entreprenörer på mindre mjukvaruföretag som inte bara har behov av kapital, utan framför allt strategisk och operativ support för att fortsätta utveckla sitt bolag,” säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro. ”Därför är vi glada över det förtroende vi fått från våra befintliga investerare att starta G1. Tillsammans kommer vi nu att kunna investera i och utveckla mjukvarubolag i ett tidigare skede, med möjlighet till både majoritets- och minoritetsinvesteringar.”

Det stora intresset för G1 är ett resultat av den höga avkastning Monterro genererat i sina fonder. Sammantaget har de tillhört några av de bäst presterande fonderna i Europa. 2022 har varit ett intensivt år för Monterro. Bolagets första fond, M1, har avyttrat sin sista tillgång. Monterro avyttrade även Outpost24 under 2022, och gjorde fyra plattformsinvesteringar; danska TimeXtender, finska M-Brain samt svenska Pythagoras, Hubplanner och Spark Vision. Organisationen har expanderat till över 40 personer verksamma i Stockholm, Oslo, München och Hanoi.

“Monterro har ett unikt erbjudande som skiljer sig från traditionella investerare,” fortsätter Gustav Lagercrantz. “De bolag vi arbetar med vill ha en nära partner som hjälper dem att växa. Vårt erbjudande - M.Fusion – är en komplett verktygslåda för att utveckla och skala mjukvarubolag och göra dem till marknadsledare inom sina nischer. Den baseras på vår erfarenhet, kompetens och nätverk från att själva ha grundat och byggt mjukvarubolag. Vi ser fram emot att nu kunna erbjuda support även till bolag som befinner sig i ett tidigare skede.”

Monterro har haft stöd av Rede Partners och Andulf Advokat för att starta G1.