Monterro's tillväxtstudie bland nordiska b2b mjukvarubolag 2024

Nordiska B2B mjukvarubolag har fortsatt stark tillväxt, men är mer försiktiga inför framtiden, enligt tillväxtstudie.

Monterro, Nordens ledande investerare av mjukvarubolag, genomförde nyligen sin tredje tillväxstudie bland nordiska B2B mjukvarubolag. Årets studie visar att de medelstora bolagen fortsatte öka tillväxten medan de minsta och de allra största bolagen minskade tillväxttakten. 2023 har varit ett år av anpassning och effektivisering där välmående bolag som uppvisat tydligt kundvärde fortsätter växa, medan andra dras med längre säljcykler och ökat kundtapp. Studien kommer att presenteras på Monterros Nordic Software Tour där de träffar 800 entreprenörer i 18 städer i Norden, från Odense i Danmark till Oulu i Finland.

Monterros studie som besvarades av ca 300 nordiska B2B mjukvarubolag vid årsskiftet 2023/2024 visar att bolagen fortfarande har en stark tillväxt, i genomsnitt 35% år 2023. Det är något högre än 2022. Bolag med internationell etablering och med lösningar riktade mot specifika vertikaler har vuxit mest.

De svarande är dock mer försiktiga inför 2024 jämfört med för ett år sedan. Finska bolag är mest optimistiska där 70% tror på en ökad tillväxttakt, medan knappt hälften tror på en ökad tillväxttakt i de övriga nordiska länderna. Svenska bolag är något mer defensiva där färre planerar att expandera internationellt i jämförelse med de andra nordiska länderna. De svenska mjukvarubolagen lägger mer kraft på att växa på befintlig kundbas.

Alla bolag uppvisar att de har utmaningar med säljeffektivitet, ännu fler än tidigare år.

”Säljeffektivitet är ett tema vi djupdyker i på vår nordiska rundtur,” säger Gustav Lagercrantz, vd på Monterro. “Att skala upp sin försäljning i takt med att bolaget växer är ofta en utmaning. Vi kommer att dela med oss av vår erfarenhet hur man stegvis bygger en säljorganisation från startup till storbolag och vilka grundpelare som måste finnas på plats för att lyckas.”

Den 10 april inleder Monterro sin nordiska rundtur, Nordic Software Tour. Bolaget ska under fem veckor besöka 18 städer i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Från Odense till Oulu.

Målet är att träffa och nätverka med ca 800 grundare och chefer på B2B mjukvarubolag som framför allt håller till utanför huvudstäderna. Bolaget vill hitta nya potentiella techstjärnor men främst dela med sig av sina praktiska erfarenheter av att bygga bolag.

"Vi ser verkligen fram emot att ge oss ut på vägarna och få lära känna alla fina bolag därute.” säger Gustav Lagercrantz. ”Självklart vill vi hitta och träffa pärlorna som gömmer sig i Norden, men vårt huvudfokus är att dela med oss av våra strategiska och operativa erfarenheter från att själva ha byggt, skalat och sålt mjukvarubolag. Utöver säljeffektivitet kommer vi även att prata om positionering och visa nyckeltal från de bolag som lyckats bäst enligt vår studie. Ett annat uppskattat inslag är nätverkande mellan bolagen själva.”

The Nordic Software Tour görs i samarbete med techrådgivaren EY.